Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|
aktualizacja

O czym należy pamiętać, decydując się na umowę B2B?

2
Podziel się:

Skrót B2B dotyczy relacji nawiązywanej pomiędzy dwoma przedsiębiorcami i najczęściej ma ona charakter zawodowy. Przy zawieraniu umowy typu B2B należy przede wszystkim sprawdzić wiarygodność kontrahenta, z którym chcesz podjąć współpracę. Jednak umowa B2B może dotyczyć również przejścia pracownika z dotychczasowej umowy o pracę na współpracę na gruncie biznesowym. O czym należy pamiętać, jeśli decydujesz się na kontrakt B2B?

O czym należy pamiętać, decydując się na umowę B2B?
Praca w oparciu o umowę B2B nie określa czasu ani miejsca jej wykonywania. (unsplash.com)

Czym jest B2B?

B2B jest skrótem od anglojęzycznego wyrażenia business to business i określa on wszelkie przejawy współpracy podejmowane przez przedstawicieli świata biznesu. Umowy B2B są zawierane pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi, a współpraca odbywa się na równych zasadach. 

W dobie popularyzacji samozatrudnienia i nawiązywania ze swoim dotychczasowym pracodawcą współpracy typu B2B na znaczeniu zyskują właśnie takie umowy. Sprawdź, jak przejść z umowy o pracę na B2B. 

Co należy zrobić, żeby przejść na B2B?

Umowa o pracę wiąże ze sobą pracownika i pracodawcę. Zakłada ona służbowe podporządkowanie się wobec przedsiębiorcy i wyznaczonych przez niego kierowników czy dyrektorów. Przełożony wskazuje, co ma zrobić w zakładzie lub poza nim pracownik, a ten powinien wypełnić polecenie służbowe. 

Zupełnie inny charakter powinna mieć współpraca na podstawie umowy B2B, gdzie dwa podmioty gospodarcze traktowane są w świetle obowiązującego prawa na równi względem siebie. Najczęściej to pracodawca namawia na samozatrudnienie, które stworzy szersze możliwości współpracy, a dla samego właściciela firmy jest wyrazem optymalizacji kosztowej. W uproszczeniu więcej bowiem kosztuje zatrudnienie pracownika niż zawarcie kontraktu B2B z podmiotem gospodarczym.

Przejście z umowy o pracę na B2B powinno być realizowane za obopólną zgodą. To alternatywna forma zatrudnienia, obok umowy o pracę podlegającej przepisom Kodeksu pracy czy umów cywilnoprawnych. 

Podstawowym warunkiem przejścia z umowy o pracę czy umowy zlecenia lub o dzieło na umowę B2B jest to, by dotychczasowy pracownik lub zleceniobiorca założył własną działalność gospodarczą. Podmiotem gospodarczym zgodnie z polskim prawem może zostać właściwie każda osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i jest obywatelem jednego z państw należących do Unii Europejskiej. 

Kiedy opłaca się przejść na B2B?

Przede wszystkim to dla przedsiębiorcy, którego pracownik przechodzi na własną działalność gospodarczą, współpraca B2B jest opłacalna. Wszystko dlatego, że koszty umowy B2B wiążą się wówczas dla zatrudniającego jedynie z jej przygotowaniem. Wydatkuje pieniądze tylko na ustalone z góry wynagrodzenie za wykonaną pracę. Nie martwi się składkami czy odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy do urzędu skarbowego. 

Dla dotychczasowego pracownika umowa B2B może być opłacalna wówczas, gdy chce sam decydować o wykorzystaniu czasu pracy i nawiązać współpracę o takim charakterze nie z jednym, a z kilkoma podmiotami gospodarczymi jednocześnie. Kształtuje wówczas różne źródła dochodów dla siebie. 

Jakie warunki należy spełnić, żeby pracować na B2B? 

Praca na B2B wymaga założenia przez pracownika działalności gospodarczej, czyli zarejestrowania nowego podmiotu gospodarczego w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Pracownik może otworzyć na początek jednoosobową działalność gospodarczą, czego dokona choćby przez internet. 

Praca B2B jest możliwa i może zastąpić w pewnym sensie dotychczasową umowę o pracę, ale w świetle prawa nie może ona nosić jakichkolwiek znamion stosunku pracy. Nie może być w praktyce tak, że pracodawca namówi zatrudnionego na założenie działalności, by rozwiązać z nim umowę o pracę i podpisać kontrakt B2B oraz zaoszczędzić na tym, a stosunki pomiędzy nimi nadal będą układały się dokładnie w ten sam sposób. 

Czy potrzebne jest zgłoszenie miejsca prowadzenia działalności B2B?

Nie, nie ma takiej potrzeby ani konieczności. Współpraca B2B ma to do siebie, że praca zlecona do wykonania przez drugą firmę może być wykonywana w dowolnym miejscu i czasie. Jeśli w umowie B2B znalazłyby się postanowienia dotyczące wykonywania pracy w zakładzie w określonym wymiarze, mogłoby to zostać uznane za znamiona stosunku pracy. Wówczas umowa zostanie potraktowana jak umowa o pracę i w pełni oskładkowana. 

Plusy i minusy pracy na B2B

Dzięki B2B znika służbowe podporządkowanie wobec pracodawcy, ale nie jest to jedyna zaleta wykonywania umów B2B. Wśród innych atutów pracy B2B należy wyróżnić:

  • brak konieczności wykonywania obowiązków służbowych w określonym miejscu i czasie,
  • równe prawa i obowiązki obu stron umowy B2B,
  • swoboda w ustalaniu warunków współpracy z drugą stroną,
  • możliwość zawierania kilku różnych umów B2B, nie tylko z dotychczasowym pracodawcą lub zleceniodawcą,
  • możliwość samodzielnego kształtowania czasu pracy i jej trybu. 

Niestety, ale praca B2B ma nie tylko zalety, ale i obarczona jest kilkoma wadami:

  • brak ochrony wynikającej z przepisów Kodeksu pracy, np. przed zwolnieniem,
  • brak prawa do płatnego urlopu wypoczynkowego,
  • brak naliczania stażu pracy,
  • konieczność dopełniania wszystkich formalności samodzielnie, m.in. związanych z dokumentacją do ZUS czy prowadzeniem księgowości swojej firmy,
  • konieczność samodzielnego odprowadzania i naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne czy podatku dochodowego i podatku VAT,
  • konieczność samodzielnego wystawiania faktur dla kontrahentów.

Jak widać, pomimo oczywistych zalet, jakie związane są z zawieraniem umów B2B i zastępowaniem nimi umów o pracę czy umów cywilnoprawnych, trzeba liczyć się z wieloma niedogodnościami, które z tego wynikają.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
porady
praca
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
Mikołaj
6 miesięcy temu
Fajnie, że można z tego zrobić kurs np. w ADN akademia
Bæk
2 lata temu
Dziwi mnie że firma państwowa Orlen szuka kierowców cystern na B2B chyba że wiąże się to z wydymaniem kierowców czyli nie płaceniu składek jako kierowców adr