Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. NST
|
aktualizacja

Ogromna tarcza nad torami. Wielka akcja w Łodzi

9
Podziel się:

W Łodzi trwa budowa tunelu średnicowego, który połączy m.in. dworce Kaliski i Fabryczny. Przedsięwzięcie postrzegane jest jako największa inwestycja kolejowa w Polsce. Aktualny jej etap wymaga przeniesienia olbrzymiej tarczy drążącej nad torami kolejowymi. Zdjęcia z tej operacji robią wrażenie.

Ogromna tarcza nad torami. Wielka akcja w Łodzi
Trwa przenoszenie nad torami tarczy drążącej tunel kolejowy pod Łodzią (Agencja Wyborcza.pl, Tomasz Stanczak)

Wkrótce rozpocznie się budowa trzeciej części jednotorowego tunelu kolejowego pod Łodzią mającego połączyć dworce Kaliski i Żabieniec z dworcem Fabrycznym. - Inwestycja ma otworzyć aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i lokalne - wskazuje Rafał Wilgusiak z PKP PLK.

- Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie - dodaje.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Szczera rozmowa z restauratorem. Zdradza ile zarabia - Jakub Tepper - Biznes Klasa #13

Rozkręca się budowa tunelu w Łodzi

W nocy z piątku na sobotę rozpoczęła się operacja przenoszenia pierwszych elementów TBM Faustyny, która wydrążyła drugi jednotorowy tunel podziemnej trasy średnicowej pod Łodzią, po czym zatrzymała się w komorze technologicznej na ulicy Skarpowej - opisuje Wilgusiak.

- Wydobycie z komory tarczy TBM o wadze 650 ton wymaga podzielenia maszyny na 11 elementów, które następnie będą pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej. Stąd, elementy tarczy wraz z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu będą przenoszone nad torami linii kolejowej do komory startowej na ulicy Żniwnej - tłumaczy.

Nad torami linii kolejowej z Łodzi do Łowicza i Kutna pracują żurawie o udźwigu 650 ton i 550 ton.

Po przetransportowaniu na drugą stronę torów każda z części mniejszej z tarcz, zanim ponownie zacznie drążyć tunel, przejdzie szczegółowy przegląd. Potem w komorze startowej przy ul. Żniwnej jej elementy zostaną złożone, a w połowie lutego ma rozpocząć się drążenie trzeciego z czterech jednotorowych tuneli w kierunku przystanku Łódź Koziny.

Poważne utrudnienia dla podróżnych

Tymczasem większa tarcza TBM "Katarzyna" drąży główny, dwutorowy podziemny tunel pod ścisłym centrum Łodzi. Prace należy jednak koordynować z robotami wzmacniającymi kamienice na trasie przyszłego tunelu.

Tunel średnicowy to projekt przebudowy trasy Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec i kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym - przypomina Wilgusiak.

Jak dodaje, przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód - zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska a na osi północ - południe przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec. Zakończenie inwestycji, której koszt szacuje się na 1,8 mld zł netto, zaplanowano na koniec 2025 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
ssdd
3 miesiące temu
Prawie dwa miliardy w błoto jakby nie można było położyć torów na powierzchni, nawet dookoła
zyzio
6 miesięcy temu
Tusk chciał go wykopać przed 2015 ale wykopali tylko pół metra za pół miliona
Tusk wysadzi ...
6 miesięcy temu
Dobrze że Tusk i PO nie mogą już tej inwestycji wysadzić w powietrze
500 plus
6 miesięcy temu
Koleją to się wozi węgiel, ale to produkt zakazany!
Dżej
6 miesięcy temu
Czekamy z niecierpliwością. Ta inwestycja to nie tylko rozwój kolei w Polsce i regionie, ale także sprawniejsza komunikacja w samym mieście. Oby tylko tych pociągów miejskich jeździła odpowiednia ilość, bo pod względem wygody i czasu to bez porównania lepsza opcja niż autobus czy tramwaj. ŁKA the best.