Czesi zyskają nową drogę nad Bałtyk. Limit prędkości: 120 km/h
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przed weekendem otworzyła oferty w przetargach na dwa odcinki trasy ekspresowej S11 w województwie wielkopolskim. Na brak zainteresowania GDDKiA nie może narzekać. A do wydania jest ok. 1,2 miliarda złotych.
Przetargi dotyczą 30 km drogi ekspresowej S11 między Ostrowem Wielkopolskim a Kępnem. Podzielono to na dwa odcinki realizacyjne, stąd też dwa postępowania. Każdy dotyczy zarówno projektu, jak i samej budowy. Poznański oddział GDDKiA deklaruje, że obie części trasy zostaną zrealizowane w 2029 r. Według planu - w pierwszej połowie.
"W ciągu 10 miesięcy od podpisania umów mają zostać opracowane projekty budowlane i złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakładamy, że ich procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca" - informuje GDDKiA.
19 ofert w dwóch przetargach na projekt i budowę S11
Do przetargu dot. odcinka S11 Przygodzice - Ostrzeszów Północ wpłynęło dziesięć ofert. Najniższą cenę zaoferowała firma Mirbud na kwotę ponad 549 mln, a najwyższą cenę zaoferowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor na kwotę ponad 680 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nauczycielka poszła na targi erotyczne. Tak zaczął się ogromny biznes
Budżet zadania wynosi natomiast blisko 501,38 mln zł, a zatem żadna propozycja się w nim nie mieści. Kierowców nie powinno jednak martwić, że GDDKiA zostanie zmuszona do ponownego ogłoszenia przetargu z tego powodu, ponieważ ma szansę zaoszczędzić w drugim postępowaniu.
Do przetargu ws. fragmentu Ostrzeszów Północ - Kępno Północ zgłoszono dziewięć ofert. Od tych samych firm, z tym że w pierwszym postępowaniu wystartowała spółka PORR, a w drugim nie. Łącznie wystartowało zatem 11 firm, z czego dwie w jednym konsorcjum.
Najniższą cenę na projekt i budowę odcinka Ostrzeszów Północ - Kępno Północ zaoferowała firma Budimex na kwotę ponad 588 mln zł, a najwyższą cenę zaoferowało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor na kwotę ponad 716 mln zł. W tym przypadku budżet zadania wynosi nieco ponad 696,76 mln zł.
Tak ma wyglądać droga S11 Ostrów Wielkopolski - Kępno
"Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, z pasem awaryjnym, a także rezerwą terenu pod rozbudowę do trzech pasów) w terenie powinna rozpocząć się w IV kwartale 2026 r." - informuje poznańska GDDKiA.
W ramach inwestycji przebudujemy istniejące drogi na odcinkach kolidujących z drogą ekspresową, powstaną również odcinki dróg lokalnych oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Przy obiektach inżynierskich powstaną przejścia dla dużych i średnich zwierząt. Ponadto zbudujemy ponad 30 przejść dla małych zwierząt i płazów. Przewidujemy także budowę ekranów akustycznych oraz zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych" - wymienia inwestor.
Droga S11 docelowo prowadzić będzie od Koszalina przez Piłę do Poznania. Od stolicy Wielkopolski na południe, praktycznie tym samy ciągiem, ale trasą S5 kierowcy dojadą do Wrocławia, a tam - dalej na południe - autostradą A8 i drogą S8 po zakończeniu wszystkich inwestycji dotrą przez Kłodzko do granicy z Czechami.