Dwa tunele i pięć estakad. GDDKiA otwiera "inżynieryjny majstersztyk"
Droga ekspresowa S1 od czwartku będzie krok bliżej do ukończenia. Przed południem GDDKiA udostępni odcinek między Przybędzą i Milówką, zwany obejściem Węgierskiej Górki. Inwestycja kończy się kilka lat później niż zakładał pierwotny plan ze względu na trudność podczas drążenia tuneli.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że w czwartek (22 października) przed południem oddany do użytku zostanie odcinek S1 Przybędza – Milówka. Chodzi o fragment o długości 8,5 km, którego realizacja trwała sześć lat i kosztowała 1,65 mld zł.
Zaznaczmy, że umowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcą (konsorcjum: Mirbud i Kobylarnia) obejmowała zarówno projekt, jak i budowę. Wszystkie prace mają się zakończyć do połowy 2026 r.
Odcinek drogi ekspresowej S1, zwany obejściem Węgierskiej Górki, powinien był oddany w sierpniu 2023 r. Termin ten był jednak przesuwany ze względu m.in. na problemy, jakie wykonawca natrafił zwłaszcza podczas drążenia dwóch tuneli. Jeden (o długości 830 m), wykonano w masywie Barania, a drugi (ok. 1000 m) w masywie Białożyński Groń.
Dziewczynki uczymy promocji, chłopców inwestowania? Badaczka: "Potem trudno to przełamać"
Ze względu na trudny teren, drogowcy byli wspierani m.in. przez górników. Do przesunięć termin doszło natomiast, ponieważ Maszyny stanęły na wiele miesięcy, bo doszło do zawału skał stropowych. Drążenie ostatniego tunelu zakończyło się we wrześniu 2023 r.
Budowa drogi ekspresowej S1 na nieco ponad ośmiokilometrowym odcinku to bez wątpienia była skomplikowana operacja. Do tuneli doliczyć trzeba trzy mosty oraz pięć estakad o łącznej długości sześciu km.
– To inżynieryjny majstersztyk w sercu Beskidów – powiedział minister infrastruktury, zapowiadając otwarcie odcinka.
Obejście Węgierskiej Górki do otwarcia
Droga S1 jest arterią o kluczowym znaczeniu. Jest częścią korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej.
Docelowo trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. GDDKiA podaje, że w całości gotowa ma być na przełomie 2026 i 2027 r.
Standard drogi ekspresowej ma dotąd na odcinkach Pyrzowice – Podwarpie, Dąbrowa Górnicza – Tychy, a także Oświęcim – Brzeszcze i od czwartku Bielsko-Biała – Zwardoń.
Źródło: PAP, money.pl