Paliwo lotnicze z pomidorów? Europa może zadziwić świat
Naukowcy z unijnego projektu ToFuel pracują nad przekształcaniem resztek z pomidorów w ekologiczne paliwo lotnicze. Projekt ten, wspierany przez Politechnikę w Grazu, ma na celu wykorzystanie biomasy odpadowej, by stworzyć zrównoważone alternatywy paliwowe.
Projekt ToFuel z udziałem naukowców z Politechniki w Grazu w Austrii zakłada stworzenie biorafinerii, która zmieni pomidorowe odpady w cenne produkty. Inicjatywa ta, mająca na celu produkcję paliw lotniczych oraz pasz, pokazuje, jak można efektywnie wykorzystać reszty pozostałe po przetwórstwie pomidorów.
Pomidory to jedne z najczęściej spożywanych warzyw na świecie, a Unia Europejska jest trzecim co do wielkości ich producentem. Produkcja generuje jednak znaczące ilości odpadów w postaci kwiatów, liści, łodyg i skórek. Większość z nich obecnie spalana jest jako odpady rolnicze. W obliczu europejskiego dążenia do neutralności klimatycznej, wykorzystanie tych resztek do produkcji paliw jest krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju.
– Według obecnych szacunków ok. 3 proc. zrównoważonych paliw lotniczych potrzebnych w Europie do 2030 roku mogłoby zostać pokryte z wytłoków pomidorowych wytwarzanych w całej UE, czyli z pozostałości z przetwórstwa pomidorów – mówi Marlene Kienberger, zarządzająca projektem.
Inwestycje w IKE i w IKZE. Jest limit wpłat. Ekspert: pilnujmy opłat
Dwie technologie
W ramach projektu badane są dwie innowacyjne technologie przetwarzania biomasy. Jedna z nich polega na poddawaniu biomasy działaniu wysokiej temperatury i ciśnienia, by następnie rozbić ją na komórkowe składniki dla dalszej fermentacji. Druga metoda to hydrotermiczne upłynnianie, w którym biomasa przekształca się w bioolej i biowęgiel, które po oczyszczeniu mogą być używane jako paliwo lotnicze.
– Naszym jednoznacznym celem jest produkcja zrównoważonego paliwa lotniczego z odpadów po pomidorach, po konkurencyjnej cenie sprzedaży. Ostatecznie zrównoważone paliwa lotnicze muszą po prostu być opłacalne ekonomicznie – podkreśla prof. Kienberger.
Projekt ToFuel, który oficjalnie zacznie działalność 1 stycznia, angażuje specjalistów z różnych europejskich instytutów badawczych, w tym z Portugalii i Finlandii.
Źródło: PAP