Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|
aktualizacja

Państwo przejmuje viaTOLL. NIK: błędy, opieszałość, brak wiedzy

7
Podziel się:

"Wyboista droga przez e-myto" - tak Najwyższa Izba Kontroli tytułuje swój raport, który suchej nitki nie zostawia na administracji rządowej. Zdaniem NIK, przez siedem lat nie udało się jej opracować optymalnej koncepcji poboru opłaty elektronicznej, tzw. e-myta.

System viaTOLL przejęło państwo. NIK publikuje raport, krytyka administracji rządowej
System viaTOLL przejęło państwo. NIK publikuje raport, krytyka administracji rządowej (East News, MONKPRESS/EAST NEWS)

System viaTOLL miał w listopadzie 2018 r. zostać przejęty przez Skarb Państwa, jednak - jak wskazuje NIK - opieszałość w podejmowaniu decyzji, brak wiedzy dotyczącej funkcjonowania nowoczesnych systemów poboru, błędy proceduralne czy brak zasobów ludzkich posiadających odpowiednie kompetencje w zakresie IT, doprowadziły do ryzyka niezapewnienia kontynuacji poboru opłat nawet przez 17 miesięcy.

Problem sięga już 2010 r., czyli momentu podpisania umowy dotyczącej przejęcia systemu viaTOLL przez państwo. Najwyższa Izba Kontroli wykazała, że administracja rządowa nie była przygotowana do kontynuacji poboru opłaty elektronicznej po 2 listopada 2018 r. Nie wypracowano odpowiedniej koncepcji realizacji tego zadania, dlatego nie zostały zrealizowane główne założenia repolonizacji systemu. A to przede wszystkim obniżenie kosztów i uniezależnienie się od zagranicznych podmiotów, ale też zdobycie wiedzy o nowoczesnych systemach i wybór najbardziej optymalnego rozwiązania.

"Cel główny, jakim było zapewnienie kontynuacji poboru opłaty, został ostatecznie osiągnięty, ale trudno uznać to za sukces, skoro poza podmiotem wskazanym do realizacji tego zadania niewiele się zmieniło. Pozostał poprzedni system i w dużej mierze poprzedni podwykonawcy. Wydaje się niewiele jak na kilka lat pracy i ambitne cele stawiane na początku realizacji zadania. W efekcie wciąż nie można stwierdzić czy działający na polskich drogach system jest najbardziej optymalnym pod kątem użyteczności i efektywności kosztowej z dostępnych na rynku systemów poboru opłaty elektronicznej. I to należy uznać za największą porażkę administracji rządowej przy realizacji tego zadania" - czytamy w komunikacie NIK.

Elektroniczny system poboru opłat za przejazdy autobusów i ciężarówek w transporcie drogowym oraz aut dostawczych drogami ekspresowymi, krajowymi i autostradami funkcjonuje w Polsce od lipca 2011 r. Tylko w 2018 r. wpływy z e-myta do Krajowego Funduszu Drogowego przekroczyły 2 mld zł. Pieniądze są przeznaczane na modernizację dróg oraz utrzymanie i tworzenie infrastruktury drogowej.

Zobacz także: Obejrzyj: Państwo przejęło viaToll. "Jesteśmy w fazie przejściowej"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(7)
Antypis
5 lata temu
Polska ginie.
hm
5 lata temu
Przepis obarczający opłatą vT turystów poruszających się z przyczepami kempingowymi powyżej 3,5 tony DMC, to jeden z wielu przykładów amatorszczyzny i działania przeciwko społeczeństwu, skutecznie odstraszający również turystów zagranicznych.
niedouczony
5 lata temu
"najbardziej optymalny" - co to jest?
PJN
5 lata temu
Niestety to nie jest domena jakiejś partii - to cecha narodowa, a właściwie wychowawczo-społeczna - "nie wychylaj się, a jak to robią inni? jak nic nie zrobisz to nic nie zepsujesz" to są filary wychowania do życia w społeczeństwie umacniane od lat - od pokoleń. Mamy społeczeństwo tchórzy i leni, którzy wytworzyli sobie metodę obronną - na niczym mi nie zależy - w języku obecnej młodzieży ma to mocniejszy wydźwięk.
Zdruzgotany
5 lata temu
Nie rozumiem zachód jakoś potrafi tylko my zawsze jacyś tacy nie Ogarnieci co za naród co za ludzie .