Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MNR
|
aktualizacja
Płatna współpraca z marką Impact'23.

Płatności internetowe i trendy w e-commerce 2023 – czy może nas coś zaskoczyć?

Podziel się:

Rynek e-commerce ewoluuje wraz z rozwojem technologii, postępem cyfryzacji przedsiębiorstw i wzrostem kompetencji cyfrowych konsumentów. Zwyczaje zakupowe oraz potrzeby e-konsumentów zmieniają się także w zakresie preferowanych metod płatności online.

Płatności internetowe i trendy w e-commerce 2023 – czy może nas coś zaskoczyć?
W 2022 r. w okresie od stycznia do sierpnia aż 33 proc. e-konsumentów skorzystało z przynajmniej jednej formy odroczenia płatności. (materiały partnera)

PayU, lider i pionier płatności internetowych w Polsce, który konsekwentnie od ponad 20 lat przyczynia się do dynamicznego wzrostu e-commerce, wskazuje rozwiązania, które są na najlepszej drodze, aby zyskać największe uznanie sklepów internetowych i ich klientów.

Płatności odroczone - BNPL i raty

W 2022 roku w okresie od stycznia do sierpnia aż 33 proc. e-konsumentów skorzystało z przynajmniej jednej formy odroczenia płatności, w tym 23 proc. z "kup teraz, zapłać później" (ang. BNPL – buy now, pay later), a 15 proc. z płatności na raty.¹ W wyniku udostępnienia konsumentom odroczonych metod płatności 79 proc. sklepów internetowych odnotowało wzrost wartości koszyka, 75 proc. zyskało zaufanie nowych klientów, a 50 proc. zwiększyło przychody.²

Odroczona płatność BNPL pozwala na zapłacenie za produkt lub usługę do 30-45 dni bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Szczególnie w dobie inflacji i nieustannie rosnących wydatków, jest to bardzo dogodna metoda płatności, w której to e-konsument decyduje, kiedy chce zapłacić za zamówienie. Rozwiązanie "kup teraz zapłać później" pozwala zaplanować i rozłożyć w czasie koszty związane z zakupem, a sam sposób finansowania jest szybki i prosty, ponieważ nie wymaga on składania zaświadczeń, dokumentów dotyczących zatrudnienia czy sprawdzania historii kredytowej.

Płatność w ratach to również chętnie wybierana przez e-konsumentów forma odroczonej płatności. W odróżnieniu od BNPL, jest to rozłożenie wartości koszyka na mniejsze cykliczne płatności, aż do momentu spłaty całej kwoty. Proces zakupu na raty przebiega bardzo szybko, dlatego również ta metoda cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród e-konsumentów.

Dostępność odroczonej formy płatności w sklepie internetowym, czy to BNPL, czy rat, pozwala na dotarcie do szerszej grupy klientów i daje e-konsumentom możliwość jeszcze większego wyboru dogodnej metody zapłaty za zamówienie. Dlatego też e-biznesy coraz częściej wdrażają możliwość skorzystania z takiej formy płatności.

Płatności "click-to-pay"

Trendem, który może sprzyjać szybkości dokonywania zakupów online są płatności typu "click-to-pay". Charakteryzują się one tym, że nie wymagają od kupującego każdorazowego wpisywania numeru karty lub kodu. Przykładem takiego rozwiązania jest BLIK ze swoim one-click’iem czy schematy kartowe Visa i Mastercard startujące z "click–to-pay". To także Google Pay i Apple Pay czy spokrewnione z nimi network tokeny kartowe, eliminujące konieczność odnawiania kart przy subskrypcjach.

Warto dodać, jak ważna w tym procesie jest tokenizacja, która pozwala na odpowiednie zabezpieczenie transakcji kartowej oraz pomaga zmniejszyć liczbę transakcji odrzuconych z błędnych przyczyn. Tokenizacja umożliwia automatyczną aktualizację informacji o płatności w odniesieniu do każdorazowego tokena. Tokenizacja sieci, o którą dba dostawca płatności, jak np. PayU, jest niezwykle ważna z punktu widzenia nie tylko szybkości płatności, ale i bezpieczeństwa.

Cross border – sprzedaż transgraniczna

46 proc. e-konsumentów w Polsce w 2022 roku dokonało zakupu produktu bądź usługi przez Internet od dostawcy z siedzibą zagranicą.³ Tendencja zakupów od sklepów spoza kraju widoczna jest jednak w całej Unii Europejskiej, gdzie ponad 1/3 e-konsumentów kupuje już transgranicznie, od sprzedawców z innych krajów UE lub z innych rynków.

Jest to motywacja dla polskich sklepów internetowych, które coraz chętniej decydują się na ekspansję na inne rynki, często w pierwszej kolejności na te w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Wejście e-biznesu na nowy rynek wiąże się z wieloma aspektami, o które należy zadbać. Począwszy od tłumaczenia stron z ofertą, opisów produktów i regulaminów, przez kwestie operacyjne związane z obsługą klienta, logistyką i płatnościami, po zagadnienia związane ze sprzedażą i marketingiem.

Zdaniem e-konsumentów w sklepie internetowym oferującym sprzedaż transgraniczną ważną rolę pełni dobór odpowiednich metod płatności i ma on często wpływ na decyzję zakupową. Zatem skorzystanie z usług operatora płatności, który dostarcza zarówno globalne, jak i lokalne metody płatności, w odpowiedzi na potrzeby danego rynku, będzie w tej kwestii kluczowe. Przykładowo, w ramach platformy PayU wszystkie aspekty związane z obsługą płatności na wielu rynkach są skonsolidowane w jednym miejscu. Dzięki temu merchantci mogą zaoferować swoim klientom płatności, które zaspokoją wszystkie ich potrzeby.

Marketplace

E-konsumenci poszukują w sieci wygodnych i prostych zakupów. Możliwość zakupienia kilku produktów w jednym miejscu, za pomocą jednej strony i transakcji, daje marketplace. Platformy typu marketplace to obecnie jeden z najdynamiczniej rosnących trendów w e-handlu. Według danych PwC, większość sprzedaży w e-commerce w najbliższych latach odbywać się będzie za pośrednictwem modelu platformowego, przewiduje się, że w 2027 roku udział platform marketplace będzie wynosił 55-60 proc.

Marketplace to idealne rozwiązanie dla firm i osób, które dopiero chcą zacząć sprzedawać w Internecie i nie zbudowały jeszcze własnego sklepu online. Z kolei w przypadku e-biznesów, które rozważają ekspansję międzynarodową, rozpoczęcie sprzedaży na zagranicznej platformie marketplace pozwoli w łatwy sposób zweryfikować czy ich produkty mają popyt na innych rynkach. PayU dostarcza rozwiązanie służące do zarządzania płatnościami w ramach marketplace i wspiera operatorów takich platform w jego wdrażaniu.

¹ PayU, ARC Rynek i Opinia, "Zachowania e-konsumentów w Polsce w 2022 roku", sierpień 2022 r.

² Raport Twisto, "Koszyk Roku 2022"

³ Raport PayU, "Cross-border e-commerce: Czego oczekują konsumenci?"

Płatna współpraca z marką Impact'23.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl