Poczta w kryzysie. Tradycyjne listy odchodzą do lamusa

Rynek pocztowy w Polsce jest w kryzysie, a właściwie dotyka on głównie państwowej spółki, czyli Poczty Polskiej. Dla spółki wciąż główny przychód stanowią tradycyjne listy, a tych obsługuje coraz mniej. Do tego drożyzna odpycha klientów do konkurencji, więc będzie tylko gorzej.

Problem Poczty Polskiej. Coraz trudniej utrzymać państwową spółkę
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images
Paweł Orlikowski

Popyt na tradycyjną korespondencję skurczył się w Polsce w niespotykanym dotąd tempie, ale koszty pracy listonoszy pozostają najwyższe w Europie - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Czytaj też: Podatek od deszczu. Kto i ile zapłaci?

Przychody Poczty Polskiej to w 60 proc. tradycyjna korespondencja, ale przez gigantyczne spadki na rynku listów to źródło wysycha szybciej niż ktokolwiek mógł się spodziewać.

Do tego pandemia uderzyła w pocztowców we wszystkich krajach, ale nad Wisłą cios okazał się szczególnie bolesny. Poczta Polska od kilku lat należała bowiem do operatorów o najwyższym poziomie tzw. e-substytucji (proces zastępowania listów e-mailami).

Obejrzyj: Kryzys będzie się pogłębiał? "Problem z miejscami pracy"

Jak czytamy w "Rzeczpospolitej", jeszcze przed pandemią eksperci przewidywali w br. 10-proc. spadki. Przez epidemię koronawirusa i lockdown popyt skurczył się o ponad jedną czwartą. Taki rekord odnotowano w marcu (26 proc.). W maju ujemna dynamika spowolniła, ale i tak sięgnęła 18 proc. Od 2007 r. rynek ten w naszym kraju zmalał już o ponad 30 proc., co oznacza pocztowy kryzys.

Statystyka pokazująca liczbę przesyłek listowych przypadających na listonosza również nie daje państwowej spółce powodów do dumy. Wskaźnik ten wynosi 50,6 tys. sztuk, a więc znacznie poniżej większości operatorów w Europie (np. dla Czech sięga on 56,7 tys., Hiszpanii – 68,8 tys., a Niemiec – 71 tys.).

Czytaj także: Fuzja gigantów. Orlen i Lotos podpisują porozumienie

I jeszcze drożyzna, która sprawia, że klienci odchodzą do konkurencji Poczty Polskiej. Szczególnie klienci biznesowi i instytucjonalni, którzy starają się redukować koszty. Na inną opcję niż Poczta Polska coraz częściej decydują się banki, operatorzy telekomunikacyjni, firmy ubezpieczeniowe, ale też jednostki samorządowe.

Przez ostatnie pięć lat ceny nominalne usług pocztowych w Polsce wzrosły o 74 proc. (dla porównania – licząc od 2015 r. – w Niemczech o niecałe 29 proc., a w Szwajcarii i na Cyprze – bez zmian).

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Wybrane dla Ciebie
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE