Polskie firmy ruszyły na podbój Kanady. "Nie mamy żadnych kompleksów"
Dwadzieścia firm z Polski, w tym aż piętnaście z Dolnego Śląska, które reprezentują branżę nowych technologii, bierze udział w targach Web Summit Vancouver. - Nie mamy żadnych kompleksów - mówi money.pl Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.
Web Summit to konferencja technologiczna, która po raz pierwszy odbyła się w Dublinie w 2009 roku. Każdego roku Web Summit organizuje wydarzenia na całym świecie.
"Chcemy podbić Kanadę"
W tegorocznej edycji wydarzenia w kanadyjskim Vancouver bierze udział niemal 15 000 uczestników. Swoją ofertę prezentuje ok. 750 start-upów, których potencjał może zostać dostrzeżony przez ponad 600 inwestorów z całego świata.
Chcemy podbić Kanadę wszystkim tym, co mamy najlepsze na Dolnym Śląsku. Nie jest tajemnicą, że jako region jesteśmy prekursorem w obszarach nowych technologii, sztucznej inteligencji, informatyki, dlatego nie mogło nas zabraknąć - mówi money.pl Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.
- Tak liczna obecność dolnośląskich firm na targach w Kanadzie to efekt bardzo dobrej współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu. Pokazujemy, że można tę współpracę przełożyć na konkretne działania dla naszych mieszkańców, w tym przypadku dla dolnośląskich przedsiębiorców - dodaje marszałek.
- Nie mamy żadnych kompleksów. Takie wyjazdy otwierają furtki międzynarodowe, żeby budować relacje gospodarcze na całym świecie - przekonuje Gancarz.
- Jesteśmy niezwykle innowacyjnym i nowoczesnym regionem. Branża związana ze sztuczną inteligencją to jest przyszłość. Przedsiębiorcy przyjechali do Vancouver po to, żeby zobaczyć, w jakim miejscu znajdujemy się na tle nie tylko Europy, ale i świata. Firmy szukają nowych rynków zbytu, ale także nawiązują współpracę, która w przyszłości przyniesie wymierne efekty - mówi nam wiceprzewodniczący dolnośląskiego sejmiku Cezary Przybylski.
- Warto przypomnieć, że pierwszy komputer Odra wyprodukowano właśnie we Wrocławiu, więc nasz region ma tradycje związane z nowoczesnymi technologiami. Mieszkańcy Dolnego Śląska zawsze szli do przodu i teraz też to pokazują, rozwijając sztuczną inteligencję - zauważa radny dolnośląskiego sejmiku Andrzej Kredkowski.
- Wrocław jest miastem akademickim. Kształci niesamowitych przyszłych młodych naukowców, a efekty już widzimy, obserwując rozwój naszych firm - dodaje radny sejmiku Piotr Kraczkowski.
Wrocław nazywany jest stolicą polskiej Doliny Krzemowej. Szacuje się, że 30 proc. start-upów w naszym kraju znajduje się właśnie na Dolnym Śląsku.
Świat nowoczesnych technologii w Vancouver
Na targach swoją ofertę prezentowała m.in. wrocławska firma Cooltec, stworzona w 2016 roku.
- Prezentujemy urządzenie medyczne do wspierania leczenia męskiej niepłodności poprzez obniżenie temperatury jąder o około 2-3 stopnie. To jest jedyne takie urządzenie na świecie - mówi w rozmowie z money.pl przedstawiciel firmy Łukasz Konarski. N targach w Kanadzie spółka szuka m.in. partnerów lokalnych, dzięki którym możliwe będzie wprowadzenie urządzenia na kanadyjski czy amerykański rynek.
Do Vancouver przyleciał także Przemysław Sinekiewicz, prezes firmy Greenfields, która oferuje usługi w zakresie marketingu internetowego, specjalizuje się w pozycjonowaniu stron, kampaniach reklamowych online oraz zarządzaniu profilami firmowymi.
- GrowAp to oprogramowanie, które pozwala na zarządzanie dużymi grupami profili Google, Apple Maps oraz Bing Maps. Jest niesłychanie użyteczna dla wszystkich dużych sieci handlowo-usługowych, takich jak banki, czy sieci restauracyjne. Do naszych klientów należy m.in. AmRest, działamy dla nich międzynarodowo w Europie. Do naszych klientów należą także Rossmann, czy Orlen - mówi Sienkiewicz.
Z kolei firma Awakast stworzyła platformę, która ułatwia np. proces rekrutacji pracowników. - Na przykład, kiedy dostajemy setki CV na dane stanowisko, to dzięki naszemu rozwiązaniu wskażemy w pierwszej kolejności tych kandydatów, z którymi dana firma chciałaby się skontaktować, a z punktu widzenia kandydatów dopasowujemy ich do najlepszych stanowisk, które dana firma oferuje - tłumaczy Kasper Stasiak z Awakast.
- Wskazujemy najlepszych, ale decyzja należy oczywiście do osoby odpowiedzialnej za daną rekrutację - zastrzega przedsiębiorca.
- Przyjeżdżamy z innowacyjnym projektem, bazującym na algorytmach sztucznej inteligencji, który optymalizuje zużycie zasilania dla istniejących sieci urządzeń. Wdrożyliśmy już takie rozwiązanie na mniejszą skalę w hucie szkła w Polsce i mamy realne uzyski energii na poziomie od 5 do 8 proc. - mówi w rozmowie z money.pl Katarzyna Furmaniak, reprezentująca firmę SMART-DE.
- Największe wyzwanie, przed którym stoi wiele firm, to m.in. redukcja zużycia energii, co znacząco wpłynie na obniżenie kosztów produkcji, a nasze rozwiązanie pomaga osiągnąć ten cel - dodaje Furmaniak.
Giant Lazer to wrocławska firma, która od 2015 roku tworzy innowacyjne aplikacje VR, AR i MR. Współpracuje z takimi markami, jak ING, KPMG, T-Mobile czy Red Bull, realizując projekty edukacyjne i biznesowe na całym świecie.
Wirtualna rzeczywistość i krótsze kolejki do specjalistów
- Przyjechaliśmy zaprezentować naszą ofertę wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości. Projektujemy np. laboratorium, przygotowujemy do tego oprogramowanie, szkolimy klienta. Czyli na przykład studenci mogą przeprowadzić wirtualną operację czy zabieg. Medycyna to jest jeden z lepszych wykorzystań VR-u., ale nasze oprogramowanie ma również zastosowanie w przemyśle, np. do projektowania linii produkcyjnej - mówi Jakub Korczyński, prezes Giant Lazer.
AgileQueue do Kanady przeleciała z produktem VueVisit, który pomaga klinikom ograniczać straty z powodu odwoływania wizyt i zwiększać wykorzystanie czasu lekarzy dzięki automatyzacji i dopasowaniu rezerwacji.
- Dla pacjentów oznacza to mniejsze kolejki, przejrzystość i większy spokój w trudnych momentach leczenia. Dbamy też o zdrowie psychiczne, już wkrótce ruszamy z nową funkcją, która znajdzie zastosowanie nie tylko w szpitalach. Na Vancouver Web Summit chcemy zaprezentować nasze rozwiązanie globalnie i znaleźć partnerów do skalowania. To dla nas ogromna szansa i cieszymy się, że tu jesteśmy - mówi nam prezes firmy Mireille Rayes.
Going Global. Dolnośląskie firmy podbijają zagraniczne rynki
28 zagranicznych misji gospodarczych dla blisko 300 przedsiębiorców zakłada projekt Going Global 4.0, który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska. Projekt jest skierowany to przedsiębiorców, którzy prowadzą swoją firmę na Dolnym Śląsku i są zainteresowani promocją produktów i innowacji na rynkach międzynarodowych.
Poprzedni edycja projektu "Going Global - Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza" objęła w sumie 145 przedsiębiorców, którzy w ramach 13 zagranicznych misji odbyli niemal 400 spotkań biznesowych. Szacowana przez uczestników działań projektowych wartość kontraktów dotychczas wyniosła ponad 6,3 miliona zł.
Sektor małych i średnich firm stanowi 98 proc. wszystkich przedsiębiorstw na Dolnym Śląsku. Województwo od lat należy do czołówki eksporterów w Polsce, a najważniejsze rynki eksportowe to Niemcy, Czechy, Ukraina, Szwajcaria i USA.
Malwina Gadawa, dziennikarka money.pl