Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Porsche zwalnia tysiące pracowników. Gigant motoryzacyjny w kryzysie

102
Podziel się:

Niemiecka marka luksusowych samochodów Porsche ogłosiła plan zwolnienia co najmniej 1900 pracowników. Decyzja jest odpowiedzią na spadające zyski i niższy niż oczekiwano popyt na samochody elektryczne. Redukcje obejmą głównie zakłady w Stuttgarcie-Zuffenhausen oraz centrum badawczo-rozwojowe w Weissach.

Porsche zwalnia tysiące pracowników. Gigant motoryzacyjny w kryzysie
Porsche zwalnia w Niemeczech (GETTY, NurPhoto)

Przedstawiciele Porsche zapowiadają, że do 2029 roku planują zmniejszyć zatrudnienie o 15 proc. Firma zamierza przeprowadzić redukcje poprzez system dobrowolnych odejść. W ramach programu pracownikom zostaną zaoferowane wcześniejsze emerytury oraz atrakcyjne pakiety odpraw. Dodatkowo przedsiębiorstwo znacząco ograniczy rekrutację nowych pracowników.

Problemy niemieckiego producenta wynikają głównie ze spadku sprzedaży na rynku chińskim oraz niewystarczającego zainteresowania samochodami elektrycznymi w Europie. W związku z tym firma planuje modyfikację swojej strategii dotyczącej elektryfikacji floty. Wcześniejsze plany zakładały, że do 2030 roku 80 proc. nowych pojazdów będzie wyposażonych wyłącznie w napęd elektryczny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Trump i Putin razem 9 maja? Ekspert: To realny scenariusz

Znaczące zmiany w strukturze zatrudnienia

Obecnie Volkswagen, właściciel marki Porsche, zatrudnia globalnie około 42 tysięcy osób, z czego 23 650 pracuje w Stuttgarcie i okolicznych miejscowościach. W 2024 roku firma nie przedłużyła już umów 1500 pracownikom czasowym, a kolejnych 500 osób wkrótce zakończy pracę.

Na początku stycznia 2025 roku Porsche ogłosiło również plany stopniowego ograniczania swojej obecności na rynku chińskim, gdzie marka musi mierzyć się z silną konkurencją lokalnych producentów. Według doniesień niemieckich mediów, całkowita redukcja zatrudnienia w firmie może ostatecznie sięgnąć nawet 8 tysięcy stanowisk.

Niemiecka motoryzacja w kryzysie. Giganci tracą pozycję rynkową

Niemieckie koncerny motoryzacyjne, będące od lat symbolem jakości i innowacji, mierzą się z bezprecedensowym kryzysem. Spadająca produkcja, rosnące koszty oraz silna konkurencja ze strony chińskich producentów stawiają pod znakiem zapytania przyszłość tego sektora niemieckiej gospodarki.

Produkcja samochodów w niemieckich fabrykach spadła z poziomu 5,6 miliona pojazdów rocznie notowanego jeszcze kilka lat temu. Na tę sytuację wpływają rosnące koszty pracy oraz wyzwania związane z transformacją w kierunku elektromobilności.

Marki takie jak Mercedes, BMW, Volkswagen i Audi, które przez dekady wyznaczały globalne standardy jakości i technologii, obecnie zmagają się z poważnymi trudnościami finansowymi. Sytuacja zmusza koncerny do radykalnych kroków oszczędnościowych.

Volkswagen rozważa zamknięcie trzech fabryk w Niemczech i proponuje pracownikom 10-procentową redukcję wynagrodzeń. Mercedes planuje wprowadzić znaczące cięcia kosztów, a Ford już ogłosił redukcję zatrudnienia w swojej niemieckiej fabryce.

Wyzwania rynkowe i konkurencja z Chin

Transformacja w kierunku pojazdów elektrycznych okazała się trudniejsza niż zakładano. Popyt na samochody elektryczne nie osiągnął przewidywanego poziomu, a wycofanie programów dopłat do zakupu dodatkowo osłabiło zainteresowanie konsumentów.

Kolejnym problemem jest sytuacja na rynku chińskim. Wprowadzenie przez Unię Europejską ceł na chińskie samochody może spowodować działania odwetowe ze strony Pekinu. Niemieckie koncerny już teraz tracą udziały w chińskim rynku, który stanowił dotychczas jeden z głównych filarów ich sprzedaży.

Niemieckie firmy motoryzacyjne stoją przed koniecznością głębokiej restrukturyzacji. Rozważana jest opcja przeniesienia części produkcji do krajów o niższych kosztach operacyjnych. Bez podjęcia zdecydowanych działań niemieckie marki mogą utracić swoją dotychczasową pozycję rynkową.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(102)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Aufwiedersehe...
miesiąc temu
Niemcy na własne życzenie zarżnęli kurę znoszącą złote jaja.Do 2008 r robili w miarę dobre auta. Potem to jakość i cena im się rozjechały na 2 bieguny.Sam kupowałem jedynie niemieckie auta. Po moim obecnym mam dość. Check engine to faktycznie mi już sie gaśnie. Zmiany temp na zewnątrz to od razu nowa choinka błedów. Większośc moich znajomych uciekło do japończyka. I ja też mam taki zamiar przy kolejnej zmianie auta.
Wiktor B.
miesiąc temu
Politycy europejscy szkodzą nam wszystkim a gospodyni domowa Urszula von Der Layen to jest prawdziwa katastrofa ,Amerykanie już nas pominęli w rozmowach pokojowych z Rosją ,to jest wina i niekompetencja polityków europejskich ,potrafią brać tylko tysiące euro pensji , szkodząc nam wszystkim.
Peak P.
miesiąc temu
Europy już nie ma. Całowanie po tyłku Putina za gaz i nord stream,multikulti, pseudo ekopolityka. Tak wyglądała polityka ue za Merkel ituska więc jest jak jest
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Pilot Pirx
miesiąc temu
Kolejni producenci przekonali się na własnej skórze, że auta elektryczne są chooooja warte. Użytkownicy tych aut wiedzą to od dawna.
Adam inwestor
miesiąc temu
Jeden artykuł i tyle wspaniałych informacji: 1. Porsche wycofuje się z durnego pomysłu i będzie jednak dalej produkowało spalinowe silniki, 2. Chińska konkurencja coraz mocniejsza, więc skończą się wysokie marże w europejskich markach. 3. Nałożenie cła dało odwrotny efekt. 4. Klimatyczne freaki mają nauczkę 5. Niemcy mają problemy. 6. Elektryki nie chętnie wybierane przez konsumentów. Normalnie miód na moje uszy.
Znafca
miesiąc temu
A wiecie że gospodarka niemiecka jest uzależniona od pogody . Tam teraz jak nie wieje u nie ma słońca to każą wyłączać prąd w zakładach pracy . Przecież to komedia co ci lewacy narobili . Przychodzisz do pracy na linie a tu zonk i czekasz na wiatr . Haha jak na żaglowcach w czasach Kolumba .
NAJNOWSZE KOMENTARZE (102)
Polski obywat...
4 tyg. temu
Z niecierpliwością czekam na upadek hegemonii niemieckiej, na upadek ich całego przemysłu samochodowego i nie tylko tego.
Polski obywat...
4 tyg. temu
Z niecierpliwością czekam na upadek hegemonii niemieckiej, na upadek ich całego przemysłu samochodowego i nie tylko tego.
Adler
miesiąc temu
Kolejne zdobycze zielonego cudu gospodarczego 🤣
aap
miesiąc temu
Ludzie czemu nie chcecie "das auto "
vcx
miesiąc temu
PL problem?
...
Następna strona