Trwa ładowanie...
Zaloguj
Przejdź na
Prestiż w dwóch wymiarach – Jaguar F-Pace i Range Rover Evoque
Julian Grabowski
|

Prestiż w dwóch wymiarach – Jaguar F-Pace i Range Rover Evoque

(materiały partnera, Mark Fagelson Photography)
Partnerem treści jest Jaguar Land Rover

Żeby stać się posiadaczem samochodu klasy premium, można wybrać jedną z wielu marek dostępnych na rynku. W kategorii luksusowej jest jednak nieco inaczej. Dlaczego zatem warto przyjrzeć się właśnie tym dwóm modelom brytyjskich producentów, zamiast typowym rynkowym bestsellerom? Spieszę z odpowiedzią!

Na rynku nowych samochodów nie brakuje SUV-ów – te w ostatniej dekadzie podbiły serca kierowców. W klasie modeli noszących emblematy prestiżowych marek wybór jest szeroki. Szczególnie w przypadku producentów brytyjskich, takich jak Jaguar i Range Rover, które mają dziś w ofercie modele w różnych rozmiarach i o różnym przeznaczeniu. Wybraliśmy jednak dwa z nich, czyli SUV-a klasy średniej, jakim jest F-Pace, oraz kompaktowego Range Rovera Evoque, aby sprawdzić, co wyróżnia je na tle typowych samochodów klasy SUV.

Charakterystyka marek

Jasnym jest, że przez lata marka Range Rover wyrosła na ikonę świata aut terenowych, a także na synonim luksusu. W salonach znajdziemy kilka modeli, także te duże i luksusowe, natomiast Evoque to najbardziej przystępny i najmniejszy modele tej marki. Z kolej Jaguar jest producentem, który od dziesięcioleci produkował najbardziej klasyczne samochody świata, czyli wygodne limuzyny, sportowe coupé i ekskluzywne roadstery. Dziś natomiast ma w swojej ofercie również SUV-y, dokładnie trzy takie modele – poza przedstawionym F-Pace’em, są też mniejszy E-Pace i elektryczny I-Pace.

Oba samochody, F-Pace i Evoque, mają nieco inną charakterystykę. Jaguar stawia przede wszystkim na sportowe wrażenia – objawiają się one zarówno w designie nadwozia, w trakcie jazdy, jak i w osiągach układów napędowych. Z kolei Range Rover to marka w pełni oddana podróżowaniu w nieznane, ale w luksusowych warunkach – z tego powodu jej samochody wyróżnia przede wszystkim komfort i duże możliwości terenowe. To cechy, którymi Range Rover i Jaguar zdecydowanie wyróżniają się na rynku.

Design i styl

Wiele SUV-ów na rynku mocno się do siebie upodobniło – producenci korzystają ze sprawdzonych schematów, więc niektóre auta odróżniają jedynie logotypy. To sytuacja, w której wielu kierowców będzie poszukiwało bardziej atrakcyjnej alternatywy. Czy są nią Jaguary i Range Rovery? Oczywiście! To samochody, na które wystarczy rzucić okiem, aby zrozumieć do jakiej marki należą. To zawdzięczają cechom typowym dla swojego pochodzenia.

Zacznijmy od Jaguara. Tworząc swojego pierwszego SUV-a marka z jednej strony rozpoczynała od czystej kartki papieru, a z drugiej – mogła korzystać z dorobku innych modeli. Model F-Pace wniósł do oferty sporo świeżości, ale nie zabrakło w nim cech typowych dla sportowych i luksusowych Jaguarów. Mowa chociażby o pokaźnej osłonie chłodnicy, podłużnych, mocno przymrużonych reflektorach, wyraźnie narysowanych nadkolach i opadającej linii dachu, a także tylnych światłach, przypominających te ze sportowego modelu F-Type.

Range Rover Evoque jest z kolei projektem nietuzinkowym. To przedstawiciel marki słynącej z aut luksusowych, ale jako najmniejszy model w gamie jeszcze bardziej wyróżnia się z tłumu. Wygląda jak auto koncepcyjne, zaprezentowane dosłownie kilka chwil temu na targach motoryzacyjnych. Wyjątkową stylizację Evoque zawdzięcza minimalistycznym kształtom – nie ma tu wielu przetłoczeń, co pozwoliło stworzyć elegancką i ponadczasową prezencję nadwozia.

Jakość wnętrza

Chociaż Range Rover i Jaguar są markami bratnimi, należącymi do jednego koncernu, to różnice między nimi czuć w każdym detalu – także we wnętrzu. Rzut oka na kokpit Jaguara F-Pace pozwala rozpoznać w nim samochód, który kierowcę stawia na pierwszym miejscu. Ma on do dyspozycji kompaktową kierownicę, która idealnie leży w rękach i ma sporej wielkości łopatki do zmiany biegów, a także cyfrowe wskaźniki z centralnie wyświetlanym obrotomierzem. To samochód dla osób, które uwielbiają jazdę. Nienaganną jakość wykonania i wysokiej klasy materiały, typowe dla Jaguara, otrzymujemy niejako w standardzie.

W przypadku Range Rovera jest nieco inaczej. Kierownica jest miękka w dotyku i przypomina ster w luksusowym jachcie. Kierowca zewsząd jest otoczony najwyższej klasy materiałami i miękkim, obłym fotelem. Za kierownicą tego samochodu po prostu nie chce się spieszyć, ale delektować komfortem podróży – zupełnie inaczej niż w Jaguarze, który zachęca do bardziej dynamicznego operowania kierownicą.

Nowoczesne multimedia

Oba samochody, jak przystało na praktyczne SUV-y, mają pokrętła do sterowania układem klimatyzacji, ale oba również pokazują, że ten element można uatrakcyjnić – zarówno w Range Roverze, jak i w Jaguarze, można je przekręcać, wciskać i pociągać do siebie, co sprawia, że jednym manipulatorem zmienimy temperaturę, włączymy ogrzewanie czy wentylowanie foteli. W obu samochodach w pokrętła wbudowane są ekrany, ale to w Evoque znajdziemy większy wyświetlacz, pozwalający na korzystanie z większej liczby funkcji dotykowo.

Z kolei Jaguar ma bardziej pokaźny ekran systemu multimedialnego, do tego zawieszony jest on na wsporniku, przez co wygląda lekko i nowocześnie. W Range Roverze ekran jest mniejszy, ale idealnie współgra to z ideą minimalistycznego wnętrza. Oba samochody mają ten sam system multimedialny o nazwie Pivi Pro, które jest nowoczesny i intuicyjny w obsłudze. Ekrany cyfrowych wskaźników mają podobną wielkość w obu samochodach, do tego obsługuje się je podobnie wyglądającymi przyciskami na kierownicy.

Napęd XXI wieku

Z racji spokojnego charakteru i przede wszystkim mniejszych gabarytów, w ofercie Range Rovera znajdziemy silniki o mocy od 160 do 249 KM, natomiast do napędu Jaguara służą mocniejsze i większe jednostki napędowe – także 6-cylindrowe, które wytwarzają nawet 440 KM! W tym gronie tylko F-Pace występuje w usportowionej odmianie o ponadprzeciętnych osiągach – wersja SVR ma silnik V8 wspomagany sprężarką mechaniczną, który wytwarza 550 KM i zapewnia sprint od 0 do 100 km/h w czasie 4 sekund!

Wspólną cechą obu samochodów i obu marek jest także wykorzystanie najnowocześniejszej generacji napędów hybrydowych plug-in. Zasada ich działania jest identyczna – auta mogą pokonać nawet około 50-60 km w trybie elektrycznym lub pracować w trybie hybrydowym, którego zadaniem jest maksymalne obniżenie średniego spalania. Jednostka hybrydowa modelu Evoque bazuje na benzynowym 1.5 turbo, a Jaguara na 2.0 turbo, a auta różnią się maksymalnymi parametrami. Range Rover osiąga 309 KM, a Jaguar aż 400 KM! Oba potrafią być dynamiczne i piekielnie ekonomiczne jednocześnie. To główna zaleta napędu hybrydowego plug-in.

Dostępne od ręki

Szukając dla siebie SUV-a w klasie motoryzacyjnego luksusu, nie można pominąć oferty Jaguara i Land Rovera. Kojarzą się z ekskluzywnością, dysponują samochodami nowoczesnymi i dynamicznymi, a także wyjątkowo stylizowanymi i zapewniający rzadko spotykany komfort jazdy. Dziś jeszcze łatwiej niż kiedykolwiek można zdecydować się na auto jednej z tych brytyjskich marek – to dlatego, że w latach utrudnionej dostępności nowych samochodów, prezentowane modele można kupić od ręki – są dostępne w salonach. Wejdź na strony internetowe Range Rovera i Jaguara i przekonaj się, że to dziś prawdziwa okazja!

Partnerem treści jest Jaguar Land Rover

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.