PŻM oskarża niemieckiego konkurenta. "Jadą na gapę, podbierają nam klientów"

- Niemiecki operator TT-Line podbiera nam klientów, jadąc "na gapę" - mówią władze Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM). Chodzi o lukratywne połączenia promowe ze Świnoujścia do Szwecji. PŻM obawia się, że firma rozepchnie się na polskim rynku. Co na to TT-Line? - PŻM opiera się na ekonomice transportu sprzed 20 lat - słyszymy.

Flota Unity Line się starzeje. A przepisy się zmieniają - i już w 2025 r. obecne promy nie będą mogły zawijać do szwedzkich portów.
Źródło zdjęć: © WP.PL | Mateusz Madejski
Mateusz Madejski

Od połowy lat 90. Unity Line, operator należący do Polskiej Żeglugi Morskiej, oferuje połączenia promowe pomiędzy Świnoujściem z szwedzkimi portami na Bałtyku.

- Stworzyliśmy ten rynek od podstaw, inwestując weń około pół miliarda euro - mówi z dumą Jarosław Kotarski, dyrektor Unity Line. Dzięki połączeniom do szwedzkiego Ystad czy Trelleborga mogą łatwo i stosunkowo tanio dostać się pasażerowie ze Świnoujścia. Promy najbardziej są jednak popularne wśród kierowców ciężarówek. Gdyby promów nie było, kierowcy musieliby znacznie nadrabiać drogi.

Unity Line długo dominował na tej trasie. Kilka lat temu pojawił się jednak konkurent. To firma TT-Line, która zaczęła oferować połączenia pomiędzy Świnoujściem a szwedzkim Trelleborgiem.

Morze aż do Malborka. To bardzo możliwe. "Krytyczny moment". Obejrzyj wideo:

- Weszliśmy do Świnoujścia w wolne sloty, czyli inaczej mówiąc - w okienka czasowe. Wtedy nabrzeża były po prostu puste - tłumaczy w rozmowie z money.pl Aneta Wencel, dyrektor polskiego oddziału TT-Line.

Czemu więc PŻM uznaje, że Niemcy grają nie fair?

- W przeciwieństwie do nas, [TT-Line] nie oferuje on kursów na podstawie stałego rozkładu, tylko uprawia żeglugę nieregularną. Nasz niemiecki konkurent codziennie ma inne godziny odejść z portu i korzystając z naszej stałości połączeń, "wstawia" swoje promy pomiędzy stałymi połączeniami Unity Line, w momentach kiedy występuje największe spiętrzenie ładunku. W ten sposób pozyskuje klientów, którzy przyjechali do Świnoujścia licząc na naszą regularność. To jest klasyczna jazda na gapę – mówi dyrektor Kotarski.

Szef Unity Line ma przede wszystkim żal do Portu Szczecin-Świnoujście - za to, że pozwolił wejść Niemcom na wypracowany przez nich rynek. - Nie rozumiemy, dlaczego Port pozwolił TT-Line na wypływanie w kierunku szwedzkim bez stałych rozkładów - mówi. Uważa, że to "konkurencja na nierównych zasadach".

Obraz
© WP.PL | Mateusz Madejski

Bałtyckie promy przewożą przede wszystkim zmierzające do Skandynawii ciężarówki

Władze portu odpowiadają krótko:

- Wszyscy armatorzy korzystający aktualnie z terminala promowego w Świnoujściu działają zgodnie z odpowiednią umową, zawartą z zachowaniem zasad równego traktowania i niedyskryminacji żadnego z użytkowników terminala - takie oświadczenie dostał money.pl od zarządu spółki.

Ale dyrektorka TT-Line odpowiada w dużo bardziej zdecydowany sposób.

- Unity Line opiera się na ekonomice transportu sprzed 20 lat. Ich promy stoją w porcie nawet do 6 godzin, TT-Line - 2 godziny, czyli wyładunek i załadunek i nie blokują nabrzeży w portach. Statek zarabia pływając, a nie stojąc w porcie! - drwi Aneta Wencel.

PŻM: potrzebujemy promów

Jest jednak jeszcze jedna przyczyna obaw PŻM. Flota Unity Line się starzeje, a pozyskanie nowych promów łatwe nie jest. Problemem przy tym nie są tu raczej pieniądze. PŻM zapewnia, że uzyskanie bankowych kredytów na nowe jednostki raczej nie byłoby kłopotem. W grę wchodzi jednak polityka.

- Jesteśmy gotowi na wymianę nawet czterech jednostek. Widzimy kilka opcji, jednak na razie mamy związane ręce. Opóźnienie budowy promu dla PŻB zablokowało pochylnię w stoczni w Szczecinie, co sprawia, że jesteśmy pod coraz większą presją czasu, konkurencji oraz nowych regulacji. W 2025 roku zmieniają się zasady ekologiczne i z tymi jednostkami, które obecnie mamy, nie będziemy już mogli wpływać do szwedzkich portów - opowiada dyrektor Unity Line.

Władze PŻM obawiają się więc, że brak nowych promów sprawi, że firma TT-Line wykorzysta sytuację - i wejdzie z nowymi promami. Tym samym może przejąć rynek.

Co na to dyrektor Wencel z TT-Line? - Owszem, nasza firma zamówiła nowy prom, który ma być gotowy w 2022 roku. Nikt jednak nie powiedział, że będzie on pływał na trasie ze Świnoujścia - mówi w rozmowie z money.pl.

PŻM uważa, że polska firma nie mogłaby wejść na niemiecki rynek na takich samych zasadach, jak TT-Line weszła na polski. Co na to Niemcy? Dyrektorka TT-Line zachęca do aplikowania. PŻM odpowiada, że firma już to zrobiła - i od lipca czeka na odpowiedź.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO