Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Raport: Jak Polacy kupują modę i wyposażenie wnętrz?

W ostatnich miesiącach rynek e-commerce został zdominowany przez odzież, akcesoria do ćwiczeń i artykuły biurowe. Grupa Domodi przeprowadziła badanie, w którym ujawnia, jak kształtują się potrzeby użytkowników. Pod lupę wzięto serwisy Domodi, Allani i Homebook.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Getty Images)
(Fot: VioletaStoimenova)

Badanie zostało przeprowadzone na potrzeby magazynu Clue, dedykowanego dla obu branż. Całościowe wyniki z obszernym komentarzem dostępne są tutaj.

Na pierwszym planie: kluczowe potrzeby

Pomimo wielu zmian w otoczeniu konsumentów, sama aktywność zakupowa w przypadku większości badanych (44%) pozostała na tym samym poziomie, co przed lockdown’em. Jej spadek zadeklarowało 36% osób, a wzrost - 11% ankietowanych.

Wśród aktualnych motywacji zakupowych badani najczęściej wskazywali bieżące zapotrzebowanie na konkretne produkty (38%). Blisko 1/3 respondentów nie dostrzegła zmiany dotychczasowych nawyków w związku z epidemią, a ponad ¼ z nich ograniczyła konsumpcję z powodu pogorszenia sytuacji finansowej.

Część użytkowników (6%) przyznała, że nabywanie nowych akcesoriów stało się dla nich obecnie formą rozrywki, jedynie w przypadku 2% aktywność wzrosła z powodu polepszenia statusu materialnego. Ograniczenie wydatków w obu sferach przewiduje natomiast 22% użytkowników platform Domodi i Homebook.

Koszulki Veclaim. Afera z Jessicą Mercedes. UOKiK sprawdza, możliwe postępowanie

Modowy e-commerce zyskuje na znaczeniu

Wśród najchętniej preferowanych miejsc zakupowych, ankietowani najczęściej wskazywali na jednoczesne korzystanie ze sklepów stacjonarnych i online’owych (37%). Ponad 1/3 badanych twierdzi, że będzie nabywać nową odzież i obuwie w sklepach online, 1/4 zamierza ograniczać wydatki na tego rodzaju asortyment. Tylko 10% zadeklarowało, że zakupy akcesoriów modowych zrealizuje w sklepach stacjonarnych.

Jak kształtują się plany konsumentów? Blisko połowa z nich (47%) nie planuje odświeżenia garderoby, a ponad 1/3 wskazała w tej kwestii na niezdecydowanie. Wzmożone zainteresowanie produktami z kategorii fashion zapowiedziało 21% respondentów.

Liderzy modowych kategorii

W ankiecie pojawiły się także pytania wielokrotnego wyboru, jak to dotyczące najchętniej kupowanych elementów garderoby. Największym zainteresowaniem wśród badanych cieszyło się obuwie (41%), sukienki i spódnice (32%) oraz spodnie (27%). Miejsce tuż za podium przypadło koszulom i t-shirtom (ich zakup ma w planach 24% użytkowników). Nieco rzadziej ankietowani deklarowali chęć nabycia dodatków oraz odzieży sportowej (ex aequo17%). Ograniczenie wakacyjnych wyjazdów w znaczący sposób wpłynęło na zainteresowanie odzieżą plażową (9%).

Dodatki do domu kupujemy online i tradycyjnie

Podobnie jak w przypadku akcesoriów modowych, klienci coraz chętniej poszukują w sklepach online również dodatków wnętrzarskich. Najpopularniejszym modelem konsumpcji jest jednak korzystanie zarówno z asortymentu dostępnego w sklepach stacjonarnych, jak i platform internetowych - tę formę wskazało aż 42% ankietowanych. Blisko ¼ produkty wnętrzarskie nabywa wyłącznie drogą online, a 13% - najczęściej odbywa wizyty w tradycyjnych sklepach.

Wyprzedaże atrakcyjne również w branży home

Nie tylko miłośnicy mody z niecierpliwością oczekują sezonowych obniżek cen - równie dużą popularnością letnie promocje cieszą się wśród entuzjastów pięknych wnętrz. Użytkownicy nie ograniczyli również swoich wydatków na produkty sezonowe, które nabywali cyklicznie w poprzednich latach - utrzymywanie dotychczasowych nawyków zadeklarowało 72% ankietowanych.

Jak pokazują wyniki raportu Grupy Domodi, nadchodzący sezon w branżach home i fashion, może przynieść zmiany w zakresie kategorii produktowych wybieranych przez konsumentów, a część z nich zdecyduje się odłożyć w czasie zakup odzieży i akcesoriów wnętrzarskich. Nie musi to jednak oznaczać gwałtownych spadków sprzedaży - szczególnie w przypadku sklepów e-commerce.

Choć część klientów deklaruje ograniczenie wydatków na nową odzież i wyposażenie wnętrz, w większości nie pójdzie to w parze z rezygnacją z zaplanowanych sezonowych zakupów - wiele wskazuje zatem na to, że szansy na skorzystanie z cenowych okazji częściej użytkownicy będą upatrywać podczas czasowych promocji, rabatów czy wyprzedaży.

Badanie, w formie ankiety przeprowadzono w dniach 7-14 lipca 2020 na grupie 400 respondentów, którzy są aktywni na platformach Grupy Domodi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło:
Domodi
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz