Ryanair pod lupą UOKiK. Jest oświadczenie

Polityka bagażowa Ryanaira jest prosta i w pełni zgodna z unijnym prawem - deklaruje w oświadczeniu irlandzki przewoźnik, odnosząc się do postępowania prowadzonego przez UOKiK. Urząd bada m.in., w jaki sposób linia mierzy bagaże pasażerów i nalicza opłaty za rzekomo zbyt duże.

Passengers are measuring their luggage in Ryanair frame before boarding airplane at Krakow Airport in Balice near Krakow, Poland on March 11, 2025. (Photo by Beata Zawrzel/NurPhoto via Getty Images)Ryanair słynie z restrykcyjnego podejścia do polityki bagażowej
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Marcin Walków

We wtorek Urząd Konkurencji i Konsumentów poinformował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w sprawie polityk bagażowych Ryanaira i Wizz Aira. Urząd analizuje m.in. postanowienia umowne związane z warunkami przewozu bagażu, sprawdza jakie informacje otrzymuje klient kupujący bilet, jaka jest procedura pomiaru bagażu i zasady naliczania opłat oraz jakie są konsekwencje dla konsumentów, jeśli takiej opłaty nie uiszczą. Urząd przypomniał, że według orzecznictwa TSUE linie lotnicze nie powinny pobierać dodatkowej opłaty za "rozsądnej wielkości i wagi bagaż podręczny".

"Nasza polityka bagażowa jest prosta i w pełni zgodna z unijnym prawem - jeśli bagaż pasuje do sizera bagażowego (urządzenia do pomiaru bagażu - przyp. red.), który jest większy od naszych uzgodnionych wymiarów, wchodzi na pokład za darmo. Jeśli nie mieści się w naszych sizerach, zostanie pobrana opłata" - poinformował Ryanair, odnosząc się do decyzji Urzędu.

Ryanair przypomniał, że każdy pasażer może bezpłatne przewieźć na pokładzie samolotu bagaż o wymiarach 40x25x20 cm. Może też dokupić dodatkowy bagaż podręczny. "Gdyby linie lotnicze były zmuszone do dołączenia dodatkowego bagażu podręcznego do podstawowej oferty, zmniejszyłoby to wybór i zwiększyło ceny biletów lotniczych dla wszystkich pasażerów" - ocenił Ryanair.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

TSUE po stronie pasażerów

Przewoźnik zwrócił też uwagę, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 2014 r. (w sprawie dotyczącej linii Vueling), linie lotnicze mają prawo pobierać od pasażerów opłaty za wnoszenie dodatkowych bagaży do kabiny, o ile przewóz "cennych i niezbędnych przedmiotów pasażerów" (tj. np. małej torby) jest wliczony w cenę biletu. Zdaniem Ryanaira "liczne sądy w całej Europie" i Komisja Europejska zgadzają się co do tego, że linie lotnicze mają prawo pobierać opłaty za przewóz bagażu rejestrowanego i dodatkowego bagażu podręcznego.

UOKiK we wtorkowym komunikacie wskazał, że do Urzędu napływają skargi konsumentów dotyczących m.in. pomiarów bagażu przez Ryanaira i Wizz Aira. "Choć jeszcze niedawno plecak kwalifikował się jako bezpłatny bagaż podręczny, teraz – zdaniem przewoźnika - nie spełnia wymogów, a konsument obciążany jest dopłatą sięgającą kilkuset złotych" - poinformował UOKiK, powołując się na skargi pasażerów.

Dodał, że według podróżnych pomiary prowadzone są "w pośpiechu" i "bez szansy" na ponowną weryfikację wymiarów lub użycie innego urządzenia pomiarowego. UOKiK wskazał również, że - zgodnie z sygnałami od pasażerów - opłatę można uiścić wyłącznie kartą płatniczą, a odmowa zapłaty skutkuje niewpuszczeniem konsumenta na pokład.

Jeśli postępowanie wyjaśniające potwierdzi, że zasady dotyczące przewozu bagażu podręcznego i obciążania konsumentów opłatami w liniach Ryanair i Wizz Air mogą naruszać prawa konsumentów, prezes UOKiK rozpocznie postępowanie w sprawie o uznanie "postanowień wzorców umownych za niedozwolone" lub postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Ryanair, który lata na trasach w 37 krajach, głównie w Europie, w latach 2024-2025 przewiózł nieco ponad 200 mln pasażerów. Do 2034 r. planuje zwiększyć tę liczbę do 300 mln osób. Linia Wizz Air do momentu nadania tej depeszy nie skomentowała decyzji UOKiK-u.

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów