Rząd zajmie się przepisami ws. kontaktów ubezpieczycieli z klientami
Rada Ministrów w przyszłym tygodniu ma się zająć projektem nowelizacji Kodeksu cywilnego i innych ustaw. Zmiany zakładają, że ubezpieczyciele będą mogli wysyłać klientom informacje m.in. mailem, a nie tylko pisemnie.
Projekt noweli ma na celu usunięcie barier w prowadzeniu działalności ubezpieczeniowej przez duże zakłady ubezpieczeń oraz Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Nowe przepisy mają nie dotyczyć małych i średnich firm.
Projektowane przepisy dotyczą m.in. przekazywania przez ubezpieczycieli informacji o przerwaniu biegu przedawnienia roszczenia, zawiadomień o przyczynach niemożności zaspokojenia roszczeń, informacji o braku podstaw do wypłaty odszkodowania czy oświadczeń UFG, a także informacji o innej wysokości odszkodowania niż zgłoszona.
Zgodnie z nimi, ubezpieczyciel ma przekazywać klientowi informacje "na papierze lub innym trwałym nośniku".
800 plus dla Ukraińców. "Prezydent Nawrocki tworzy problem, którego nie ma"
"Trwały nośnik" to materiał lub narzędzie, np. poczta elektroniczna, umożliwiające przechowywanie informacji w sposób zapewniający dostęp do nich w przyszłości oraz odtworzenie ich w niezmienionej postaci.
Chodzi też o umożliwienie klientom korzystania z "trwałego nośnika", w tym poczty e-mail przy potwierdzaniu otrzymania informacji, potwierdzeniu zapoznania się z ostrzeżeniem, a także przekazywaniu żądania zawarcia umowy.
Obecnie takie działania wymagały pisemnych oświadczeń klientów. Na przykład zakłady ubezpieczeń nie mogą używać systemów informatycznych, gdzie klient podpisuje rysikiem dokument na ekranie, jak wskazało Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu.
Źródło: PAP