Samsung stworzył nowy typ baterii. Osiągają zasięg 960 km w 9 minut
Samsung SDI przygotowuje się do masowej produkcji przełomowych baterii ze stałym elektrolitem, które mogą zrewolucjonizować rynek aut elektrycznych. Jak wynika z najnowszych zapowiedzi koncernu, technologia oferująca zasięg ponad 960 kilometrów wejdzie do użytku już w 2025 roku.
Południowokoreański gigant technologiczny ogłosił gotowość do wprowadzenia na rynek długo wyczekiwanych akumulatorów typu solid-state (ASSB). Jest to efekt trójstronnego porozumienia zawartego między Samsung SDI, koncernem motoryzacyjnym BMW oraz amerykańską firmą Solid Power, specjalizującą się w innowacyjnych rozwiązaniach energetycznych. Nowa technologia ma stanowić "super-przepaść" (super-gap) między Samsungiem a resztą branży, oferując parametry nieosiągalne dla obecnie stosowanych ogniw litowo-jonowych.
Kluczowym atutem nowych ogniw jest ich gęstość energetyczna, która wynosi 500 watogodzin na kilogram. Jest to wartość niemal dwukrotnie wyższa niż w przypadku konwencjonalnych baterii, co bezpośrednio przekłada się na mniejszą masę i objętość całego pakietu przy jednoczesnym wzroście wydajności. W praktyce oznacza to, że samochody elektryczne wyposażone w rozwiązanie Samsunga będą mogły pokonać dystans 600 mil, czyli około 965 kilometrów, na jednym ładowaniu. Co więcej, proces uzupełniania energii od niemal zera do pełna ma zajmować zaledwie 9 minut, co stanowi drastyczną poprawę w stosunku do obecnych standardów, gdzie szybkie ładowanie do poziomu 80 proc. trwa zazwyczaj około 45 minut.
W co inwestować w 2026? Doradca odpowiada
– Przygotowania Samsung SDI do masowej produkcji produktów nowej generacji o różnych formach, takich jak akumulatory całkowicie stałe, są na zaawansowanym etapie, ponieważ zamierzamy przewodzić globalnemu rynkowi akumulatorów dzięki naszej bezkonkurencyjnej technologii "super-gap" – zadeklarował Yoon-ho Choi, dyrektor generalny Samsung SDI.
Strategiczne sojusze i testy w elektronice użytkowej
Wprowadzenie technologii solid-state na drogi nie odbędzie się jednak natychmiastowo w pełnej skali. Zgodnie z harmonogramem wynikającym z trójstronnej współpracy, Samsung dostarczy ogniwa wykorzystujące stały elektrolit opracowany przez Solid Power do BMW. Niemiecki producent samochodów zajmie się następnie opracowaniem modułów i całych pakietów akumulatorowych, które zostaną zintegrowane z pojazdami testowymi nowej generacji. Przewiduje się, że pierwsze egzemplarze ewaluacyjne tych aut wyjadą na drogi pod koniec 2026 roku.
Zanim jednak technologia ta trafi do branży automotive, Samsung planuje przetestować ją w mniejszej skali. Już w 2026 roku akumulatory ASSB mają zadebiutować w urządzeniach elektroniki użytkowej. Jednym z pierwszych produktów wykorzystujących to rozwiązanie ma być inteligentny pierścień Galaxy Ring. Takie podejście pozwoli firmie na zebranie cennych danych dotyczących funkcjonowania ogniw w rzeczywistych warunkach przed ich implementacją w bardziej wymagających urządzeniach, takich jak smartfony, laptopy, a docelowo – samochody osobowe.
Bezpieczeństwo i żywotność na miarę dekad
Największą różnicą między nowymi ogniwami a standardowymi bateriami litowo-jonowymi jest zastąpienie płynnego elektrolitu substancją stałą. Ta zmiana ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowania pojazdów elektrycznych. Stały elektrolit nie jest palny, co niemal całkowicie eliminuje ryzyko pożaru w przypadku uszkodzenia mechanicznego lub przegrzania baterii. Jest to jeden z najsilniejszych argumentów przemawiających za masową adaptacją tego rozwiązania w transporcie publicznym i prywatnym.
Kolejnym aspektem, który przyciąga uwagę analityków rynku, jest trwałość nowych ogniw. Samsung deklaruje, że ich baterie solid-state będą w stanie wytrzymać do 2000 cykli ładowania i rozładowania. Przy zakładanym zasięgu na poziomie 600 mil, przekłada się to na łączny przebieg rzędu 1,2 miliona mil (blisko 2 miliony kilometrów) w ciągu 20 lat eksploatacji. Taka żywotność znacząco przewyższa okres użytkowania większości współczesnych samochodów spalinowych, co może drastycznie obniżyć całkowity koszt posiadania pojazdu (TCO).
W konstrukcji nowych ogniw Samsung wykorzystał innowacyjne połączenie materiałów. Anoda składa się z warstwy srebrowo-węglowej, natomiast katoda wykorzystuje materiał niklowo-manganowo-kobaltowy. Wybór srebra nie jest przypadkowy – jest to metal o najwyższej przewodności elektrycznej, a według danych przytaczanych przez producenta, jest on również bardziej dostępny w skorupie ziemskiej niż lit, co w perspektywie długoterminowej może wpłynąć na stabilność łańcuchów dostaw i kosztów produkcji.