Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Monika Rosmanowska
|
aktualizacja
Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Scena poświęcona środowisku. Key Note i power speech

Podziel się:

Bezpieczeństwo energetyczne, ekologia i sprawy społeczne, ale również kultura i sport. Kolejna część Kongresu ESG oprócz debat przyniosła liczne prezentacje Key Note i power speech, które w zwięzłej i atrakcyjnej formie przekazywały główne idee zrównoważonego biznesu.

Scena poświęcona środowisku. Key Note i power speech
Scena E - Środowisko. (materiały partnera)

Mowy na scenie E (environmental) Kongresu ESG – Polska Moc Biznesu skupione były wokół idei i definicji ESG, zielonej energetyki, elektromobilności czy kolei. Przedstawione zostały również zagadnienia wodoru jako alternatywnego paliwa.

Pierwszy Key Note "Po co E w ESG?" wygłosiła Agnieszka Rozwadowska z Columbus Energy:

E to najważniejsza litera w raportowaniu finansowym. Według aktualnych raportów, jeśli nie dźwigniemy zmian legislacyjnych ani społecznych, nasza przestrzeń biznesowa zmieni się, nasze biznesy nie będą zabezpieczone w odpowiedni sposób. Pakiet prawa klimatycznego mówi, że do 2030 r. musimy drastycznie zmniejszyć emisję śladu węglowego. 

Redukcja śladu węglowego wpływa na 7 wskaźników GRI, tworzy synergię z S (social) i G (governance). Raportowanie jest ważne dla rynków kapitałowych i obszaru zarządczego w organizacjach. Raportujemy ślad węglowy oraz inwestujemy w odnawialne źródła energii.

Ślad węglowy trzeba liczyć – to pierwszy krok. Drugi etap stanowi próba jego redukcji na określonych płaszczyznach, inwestycja w poprawę wskaźników GRI i włączenie wszystkich interesariuszy w działania z myślą o społecznościach lokalnych. 

Wojciech Bąk, współzałożyciel Clouds on Mars:

W Polsce jesteśmy dopiero na początku raportowania ESG. Wzrasta jednak świadomość wymogów inwestorów, banków i interesariuszy. Niebawem bez wskaźników ESG firmy nie będą mogły dostać pożyczek. 

W dalszej kolejności raportować można manualnie, choćby przy pomocy Excela, a potem z użyciem konkretnych już narzędzi. Jak ten proces wygląda, ile trwa i na czym się skupić? Niezbędna jest ocena dojrzałości ESG. Dane powinny być monitorowane tak, aby były spójne, a gdy są one spójne, nie ma mowy o greenwashingu. 

Ważne jest kompleksowe podejście do tematu przez wykorzystanie różnych platform, np. chmurowych, czy używanie aplikacji mobilnych. Najczęściej na poziomie całej organizacji, co trwa zwykle rok, dwa, z wykorzystaniem konkretnych narzędzi – 2-3 miesiące. Potem trzeba wziąć pod uwagę poziom lokalizacji procesu, a później - pojedynczego produktu (np. który produkt i w jakim stopniu jest recyklingowany).

Pojazd wodorowy jako przyszłość transportu publicznego przedstawił Tomasz Jasłowski, dyrektor Departamentu Produkcji z PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.

Jest to całkowicie zeroemisyjny autobus, ekologiczny, przemierzający duże odległości, dwusilnikowy o mocy 125 kilowatów. Posiada dwie małe baterie służące jako magazyny nadmiaru energii, można na nich przejechać ok. 30 km, a generalnie 450 km – tyle zajmuje autentyczny przejazd z pełnym obciążeniem. Autobus wodorowy to pojazd szyty na miarę, ma możliwość łatwej modyfikacji, jest wyposażony w ładowarki indukcyjne i wi-fi. Homologację pojazdu zakończono w kwietniu 2022 r. 

Pełni on także funkcję edukacyjną, przy pomocy 11. wyświetlaczy (wewnętrznych i zewnętrznych). Chcemy realnie promować komunikację publiczną, ponieważ samochodami jeżdżą zwykle jedna lub dwie osoby, a w autobusie mieści się ich się 93. Autobus wodorowy to pojazd 12 metrowy, trwają prace nad autobusem 18-metrowym. W czerwcu podpisana została umowa dotycząca budowy fabryki autobusów wodorowych w Świdniku.

Marcin Orłowski, dyrektor operacyjny Veolia Polska  opowiedział o nowoczesnej energii cieplnej na przykładzie konkretnych realizacji firmy: w Lidzbarku – Energia Przyszłości, w Poznaniu – Magazyn Ciepła, czy w Warszawie – Inteligentna Sieć Ciepłownicza. 

Nowoczesność i energia cieplna – te dwa słowa pozornie średnio do siebie pasują, ciepłownictwo kojarzy się ze starymi kotłowniami. Pragnę powiedzieć, co Veolia robi, aby stać się nowoczesnym ciepłownikiem. 

Działamy w ok. 60. miastach, dostarczamy ciepło do 400 tys. mieszkańców Poznania, prawie 2 mln mieszkańców Warszawy. Nasz miks obecnie zawiera 85 proc. węgla, podobnie jak w przypadku innych polskich spółek ciepłowniczych. W 2030 r. mamy plan nie spalać ani grama węgla. Chcemy to osiągnąć przez: efektywność energetyczną – najlepsze technologicznie wykorzystanie paliwa, dystrybucję, która zapewni, jak najmniejsze straty na sieci ciepłowniczej oraz klientów, których zachęcamy do oszczędzania i oferujemy usługi, które pomogą zaoszczędzić ciepło. 

Przenosimy się na paliwo pochodzące z gazu, który nadal jest paliwem kopalnym, ale również na energię z biomasy. 

Rok 2050 to drugi etap naszej zmiany, gdzie zakładamy osiągnięcie zeroemisyjności, bazując na wodorze i nimi reaktorach atomowych. Choć obecnie może brzmieć to bardzo ambitnie, ale w ciągu trzydziestu lat może stać się naszą codziennością.  

Na temat społecznej odpowiedzialności w biznesie wypowiedziała się Agnieszka Łukasiak, prezes Fundacji Veolia, zachęcając do odnalezienia w sobie mocy Naprawiacza.

Każdy z nas może zaangażować się w to, aby na naszej planecie żyło się lepiej i aby zużywać mniej dóbr. 

W miastach obecnie żyje 60 proc. ludności, dlatego miasta będą najbardziej odczuwać zmiany klimatu.

Fundacja Veolia Polska od lat wdraża projekty, które mają na celu poprawienie naszej przyszłości klimatycznej. Angażują one lokalne społeczności i pojedynczych obywateli, którzy mogą stać się naprawiaczami świata. 

Czy kolej wraca do łask? Na to pytanie odpowiedzi udzielił  Artur Martyniuk, dyrektor sprzedaży sieci franczyzowej Polenergia Fotowoltaika:

Pociągi stają się coraz bardziej popularne jako środek transportu. Wpływa na to szereg czynników. Pierwszy z nich to czynnik ekonomiczny – jazda z Kartą Dużej Rodziny kosztuje cztery razy mniej niż jazda na tej samej trasie samochodem. Kolejna przyczyna to nowoczesność taboru, zatem jazda nim staje się coraz bardziej komfortowa. 

Dodatkowo, częstotliwość kursów, która regularnie się zwiększa. Notujemy bardzo duży wzrost liczby pasażerów – jest to ok. 20 mln rok do roku. 

Cykl Key Note na scenie środowiskowej zakończył Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, przedstawiając raport o elektromobilnej gospodarki:

Sektor motoryzacyjny to jeden z największych sektorów gospodarki zatrudniający ok. 400 tys. osób. Elektromobilność należy rozpatrywać jako szansę, na pewno jest też dużym wyzwaniem. Jest to szerokie zagadnienie łączące wiele gałęzi gospodarki: sektor wydobywczy, baterii jonowo-litowych oraz recyklingu.

***

Kongres ESG - Polska Moc Biznesu to inicjatywa, której dotąd w polskiej przestrzeni publicznej nie było. Wydarzenie tworzy płaszczyznę do debaty na tematy społeczne, gospodarcze, ekologiczne oraz dotyczące zdrowia publicznego i zarządzania biznesem w kontekście trendów światowych, polityki Unii Europejskiej oraz polskiej perspektywy.

Na Kongresie spotkają się przedstawiciele środowiska biznesu, instytucji naukowych, samorządowych, pozarządowych oraz administracji centralnej. Patronat nad wydarzeniem objęli m.in. Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa oraz szereg innych ministerstw, uczelni wyższych i instytucji naukowych.

***

Kongres realizuje zespół Fundacja Czyste Powietrze i Fundacja Pozytywnych Idei. Producentem wydarzenia jest agencja Creative Harder

Fundacja Pozytywnych Idei to organizacja wspierająca kreatywne podmioty, instytucje i osoby. Przyczynia się do promocji ważnych dla Polski działań i inicjatyw. Współpracuje z mediami krajowymi i międzynarodowymi, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami, których celami są działalność naukowa, oświatowa, kulturalna dotycząca kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób marginalizowanych. Fundacja jest współorganizatorem akcji społecznych, wydarzeń proekologicznych i inicjatyw na rzecz środowiska, np. Dzielnica Wisła, One Day, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR. Przyczynia się do promocji utalentowanych sportowców, artystów i działaczy.

Fundacja Czyste Powietrze powstała po to, by zapobiegać zagrożeniom jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza. Celem Fundacji jest budowanie ekologicznej świadomości społecznej, promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań i kreowanie innowacyjnych działań chroniących zdrowie i życie mieszkańców Polski. Fundacja zrealizowała m.in. Konsultacje społeczne oraz promocję w ramach Programu Czyste Powietrze oraz Mój Prąd, Kampanię społeczną #wychodzęzesmogu, Kampanię crossmediową Elektromobilność - Zielone Światło dla Klimatu, Kampanię crossmediową Dla Dobrego Klimatu, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR oraz pierwszy polski multimedialny Raport Klimatyczny TOGETAIR

POLSKA MOC BIZNESU 2021 W LICZBACH:

14 mln zasięgu | 150 ekspertów | 3,5 tys. publikacji | 6,5 mln rozpoczętych streamów | 3 dni | 16 debat | 60 autorskich wywiadów "gorące krzesła" | 12 Marszałków | 10 Ministerstw | 9 uczelni wyższych | 60 firm i instytucji | 12 organizacji pozarządowych | studio live online | 3 tematyczne śniadania prasowe |

OGLĄDAJ NAS:

OBSERWUJ NAS:

DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!

PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIEDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, Okraków.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL

Materiał powstał przy współpracy z Kongresem ESG.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl