Sejm kręci nowy bat na firmy. Kary pójdą mocno w górę

Po pandemii koronawirusa w Polsce nasilił się problem zatorów płatniczych. Mowa o nieterminowym płaceniu firm swoich należności. Prezes UOKiK od 2020 r. wszczął 108 postępowań w tej sprawie. Sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju zajęła się projektem ustawy, która ma uprościć przepisy dot. walki z tym zjawiskiem. I zdecydowanie podnieść kary za spóźnione płatności - pisze "Rzeczpospolita".

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKTomasz Chróstny, prezes UOKiK
Źródło zdjęć: © PAP | Radek Pietruszka
oprac.  LOS

Z zatorem płatniczym, w myśl przepisów, mamy do czynienia, gdy suma świadczeń uiszczonych po terminie z trzech kolejnych miesięcy przekracza 5 mln zł. Jeśli chodzi o przeterminowane płatności w tym roku, ta kwota wynosi 2 mln zł.

- Od 2020 roku prezes UOKiK wszczął 108 postępowań ws. zatorów płatniczych - informuje Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Wydaliśmy 35 decyzji dotyczących nadmiernego opóźniania się w spełnieniu świadczeń pieniężnych i dwa postanowienia o umorzeniu postępowania. Obecne UOKiK prowadzi 71 postępowań ws. zatorów płatniczych - dodaje, jak czytamy w czwartkowej "Rz".

Problemem tego typu postępowań, które prowadzą do nałożenia kary na spóźnionego płatnika, jest ich długość. Przeciętnie trwają 328 dni, a opóźnienia z przyczyn niezależnych od UOKiK wynoszą 62 dni.

UOKiK zyska nowe narzędzia do walki z nierzetelnymi płatnikami

- Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie instytucji tzw. wezwań miękkich, czyli możliwości wystąpienia do przedsiębiorcy bez wszczynania postępowania. Pozwoli to na szybką reakcję na wykryty zator i da przedsiębiorcy możliwość uregulowania zaległości i poprawy kultury płatniczej - wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Szef urzędu w rozmowie z "Rz" dodaje, że nowelizacja, nad którą teraz pracuje sejmowa komisja, wprowadza nowy wzór na wysokość kary maksymalnej. - Przyszły model karania ma m.in. umożliwić nam wzięcie pod uwagę przy wymiarze sankcji okoliczności łagodzących i obciążających w konkretnej sprawie - dodaje Chróstny.

Kary za należność spóźnioną o ponad rok wzrosną z 16 proc. do 24 proc. kwoty zaległości. Ogólne założenie jest takie, że im bardziej spóźniona jest płatność, tym większe sankcje spotkają dłużnika.

Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zwraca uwagę, że małe i średnie firmy najczęściej rezygnują z dochodzenia odsetek za przeterminowane płatności od większych kontrahentów, bo boją się ich stracić. Dlatego, jak mówi "Rz", by realnie walczyć z zatorami, trzeba wprowadzić automatyczne naliczanie odsetek od zaległości.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem