Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

UOKiK postawił trzem bankom zarzuty ws. wakacji kredytowych

Podziel się:

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów BNP Paribas, Getin Noble Bank i Bankowi Pocztowemu - poinformował w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Grozi im kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

UOKiK postawił trzem bankom zarzuty ws. wakacji kredytowych
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, postawił trzem bankom zarzuty ws. wakacji kredytowych (PAP, Rafał Guz)
Wskutek działań Urzędu wszystkie banki wycofały się z bezprawnego straszenia konsumentów negatywnymi konsekwencjami wpisu do BIK, umożliwiają również złożenie wniosku o skorzystanie z wakacji kredytowych w dniu zapłaty raty - poinformował UOKiK.

Od 29 lipca konsumenci mogą składać wnioski o skorzystanie z ustawowych wakacji kredytowych. Z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK) wynika, że do 30 sierpnia wakacjami kredytowymi zostało objętych 876 tys. kredytów o wartości 228 mld zł i skorzystało z nich 44 proc. uprawnionych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wakacje kredytowe podsycą inflację? Wiceminister: to nie jest dosypywanie pieniądza, który nie pracuje na rynku

Wakacje kredytowe. 900 skarg na banki do UOKiK

Do UOKiK trafiło ok. 900 skarg, w tym wskazujących, że banki mogą utrudniać konsumentom skorzystanie z wakacji kredytowych lub zniechęcać ich do tego.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, w komunikacie zaznacza, że urząd na bieżąco występuje do poszczególnych banków o usuwanie nieprawidłowości. - Mamy już wymierne efekty tych działań – wyeliminowaliśmy m.in. straszenie konsumentów negatywnymi konsekwencjami wpisu do BIK czy wymaganie wniosku o wakacje kredytowe z wyprzedzeniem - czytamy.

Po naszych wezwaniach większość banków pozostawia też konsumentom wybór, czy chcą w jednym wniosku zawiesić wszystkie dozwolone przepisami raty, czy robić to stopniowo w kilku, oddzielnych wnioskach. Trzy banki, które jeszcze tego nie zmieniły, otrzymały zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów – dodaje prezes UOKiK.

Zarzuty UOKiK dla trzech banków

Jak przypomniał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgodnie z ustawą o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom konsument ma prawo zawiesić spłatę kredytu na maksymalnie 8 miesięcy. "Przepisy pozostawiają konsumentowi dowolność – od razu w jednym wniosku może wpisać wszystkie 8 miesięcy albo składać sukcesywnie oddzielne wnioski na zawieszenie jednej lub kilku rat" - czytamy w komunikacie.

Wiele banków, zwłaszcza na początku, wymagało jednak oddzielnego wniosku na każdy z możliwych okresów skorzystania z wakacji kredytowych. Ustawa pozwala zawiesić spłatę kredytu:

  • w sierpniu i wrześniu 2022 r.,
  • w IV kw. 2022 r. na dwa wybrane miesiące,
  • po jednym wybranym miesiącu w każdym kwartale 2023 r.

Po wezwaniach prezesa UOKiK zdecydowana większość banków wycofała się z praktyki wymagania oddzielnego wniosku na każdy okres. Nie zrobiły tego tylko trzy banki: BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank, Bank Pocztowy.

Prezes UOKiK postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Grożą za to kary w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy - poinformował Urząd.

Bank Pocztowy odpowiada, że realizuje projekt, który ma umożliwić złożenie jednego wniosku obejmującego wszystkie przysługujące konsumentowi okresy podlegające zawieszeniu spłaty.

- Rzeczywiście obecnie za pośrednictwem bankowości internetowej klient może złożyć wniosek w odniesieniu do maksymalnie czterech miesięcy (rat do końca 2022 r.), jednak w Banku trwa proces wprowadzania zmian technologicznych, które umożliwią składanie tylko jednego wniosku dla wszystkich okresów wakacji kredytowych. Bank intensywnie współpracuje w tym zakresie z dostawcą oprogramowania – odpowiada money.pl Bartosz Trzciński, rzecznik prasowy Banku Pocztowego.

Wakacje kredytowe. Nieprawidłowości zgłaszane do UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie wylicza też inne nieprawidłowości, na które skarżą się klienci banków. Są to:

  • błędne harmonogramy spłaty po skorzystaniu z wakacji kredytowych, wskazujące na dalsze naliczanie odsetek lub pokazujące nowe i zawyżone raty. Problem dotyczy obecnie 8 z 17 badanych banków. Wskutek naszych wezwań banki zadeklarowały naprawę błędów systemowych;
  • odmowę zawieszenia spłaty "pożyczki hipotecznej" bez merytorycznego zbadania, czy produkt nie jest kredytem hipotecznym, spełniającym kryteria przewidziane w ustawie. W przypadku, gdy umowa została zawarta w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych, pożyczka hipoteczna powinna zostać objęta wakacjami kredytowymi. Wiele z banków już wprowadziło zmiany lub je deklaruje w toku postępowania;
  • brak uzasadnienia lub lakoniczne uzasadnianie przez banki odmowy zawieszenia spłaty kredytu, błędną interpretację przesłanek ustawowych;
  • długi czas - powyżej 21 dni - rozpatrywania wniosków o wakacje kredytowe,
  • sytuacje, w których nieudane zawieszenie spłaty kredytu, np. "zagubienie wniosku" w systemie banku lub zbyt długie rozpatrywanie go, doprowadziło do wszczęcia windykacji niezapłaconej raty przez firmy współpracujące z bankami.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl