Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
PGO
|
aktualizacja

Stare diesle nie wjadą do centrum. Przepisy ostrzejsze niż w Niemczech. Są szczegóły

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
84
Podziel się:

Władze Warszawy ujawniły szczegóły dotyczące obszaru tzw. Strefy Czystego Transportu (SCT). Od stycznia 2024 roku do strefy mają nie wjeżdżać samochody z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i benzynowym starszym niż 22 lata. Łagodniejsze przepisy obowiązują m.in. w Niemczech.

Stare diesle nie wjadą do centrum. Przepisy ostrzejsze niż w Niemczech. Są szczegóły
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (East News, ARKADIUSZ ZIOLEK)

Według nowego projektu SCT obejmie obszar ponad dwukrotnie większy, niż pierwotnie zapowiadano. Chodzi o całe Śródmieście, Żoliborz i Pragę Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca) oraz około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Miliona elektryków na drogach nie ma. "Musimy zmienić priorytety"

Strefa Czystego Transportu w Warszawie większa niż planowano

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi.

Od 1 lipca 2024 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 18 lat).

Od 2026 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2001 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 25 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 16 lat).

Od 2028 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2006 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 22 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 13 lat).

Od 2030 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 20 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2019 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 11 lat).

Od 2032 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  1. Pojazd z silnikiem benzynowym (LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat);
  2. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2021 (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 11 lat).

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Łagodniejsze przepisy w Niemczech, ostrzejsze we Francji

Jak wskazuje portal Business Insider, łagodniejsze normy obowiązują m.in. w Niemczech. W kraju naszych zachodnich sąsiadów do stref pozwala się wjeżdżać samochodom z silnikiem diesla spełniającym normę Euro 4, czyli maksimum 18-letnim i benzynowym Euro 1, czyli maksymalnie 29-letnim.

Ostrzejsze normy obowiązują za to kierowców w Paryżu. "Samochody z klasą 4 (samochody osobowe z silnikiem Diesla do Euro 3, ciężarówki z Euro 4, dwukołowce bez standardu) mają w Paryżu stały zakaz jazdy od poniedziałku do piątku od 8 do 20" - czytamy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(84)
mark
3 miesiące temu
Wyjadą z Centrów dużych Miast stare Samochody porejestrowane po okolicach bliższych i dalszych ,płacicie niskie OC szkody w Mieście a idą na wysokość OC aut z miasta .Więc są Oszczędności .
Happy
3 miesiące temu
Niech żyje wolność! Wolność i swoboda!!!
gość
3 miesiące temu
1000zł ubezpieczenie!!!
gość
3 miesiące temu
Niedojdo kuchenka na gaz 5-10 krotnie bardziej truje tlenkami azotu niż diesel udowodnione badaniami. Śmierć w kuchni dlaczego jeszcze nie zakazali gotowania na gazie i trucia ludzi wewnątrz i na zewnątrz bo okno otwarte truje ludzi na zewnątrz w strefie czystego transportu! Niech płacą drogi prąd a za niedługo będzie monopol to ceny będą kosmiczne!
gość
3 miesiące temu
Tak będzie trzymał w garażu samochód spalinowy i opłacał 100zł ubezpieczenie bo nigdzie nie będzie mógł wyjechać a wyrejestrować nie może w tym bandyckim kraju!
...
Następna strona