Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Subwencja oświatowa 2021 uwzględni częściowe ograniczenie pracy niektórych szkół przez pandemię

17
Podziel się:

Subwencja oświatowa uwzględni częściowe ograniczenie pracy niektórych szkół z powodu szalejącej pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Podpisane przez ministra edukacji Przemysława Czarnka rozporządzenie zakłada również wzmocnienie i wsparcie małych szkół, a także zmiany w finansowaniu szkół dla dorosłych.

Subwencja oświatowa 2021 uwzględni częściowe ograniczenie pracy niektórych szkół przez pandemię
Subwencja oświatowa 2021 będzie wyższa, niż ta na rok 2020 (zdj. ilustracyjne). (money.pl, Rafał Parczewski)

Subwencja na nadchodzący rok ma wynieść ponad 52 mld złotych - tyle zakłada przyjęta przez Sejm ustawa budżetowa na rok 2021. Będzie wyższa od tegorocznej o 4,3 proc. (czyli dokładnie o 2 mld 155 mln 919 tys. złotych). Kwota ta może jednak jeszcze ulec zmianie. Wszystko zależy od Senatu, który pochyli się nad ustawą budżetową w styczniu.

Pieniądze z subwencji trafiają do poszczególnych samorządów, a są dzielone na podstawie tzw. algorytmu podziału subwencji oświatowej, zawartego w załączniku do rozporządzenia ministra edukacji w sprawie podziału subwencji.

Punktem wyjścia dla algorytmu jest tzw. standard A. To kwota, jaką samorząd otrzyma na każdego ucznia. Obłożony jest systemem wag, czyli mnożników, dzięki którym kwota na jednego ucznia wzrasta zależnie od typu i specyfiki szkoły, placówki lub potrzeb ucznia, np. związanych z jego niepełnosprawnością. W tegorocznym załączniku przewidziano 72 wagi.

Zobacz także: Drugi lockdown? "Powoli już się dzieje"

Subwencja na 2021 rok zakłada m.in. zmiany w finansowaniu szkół dla dorosłych oraz kwalifikacyjnych kursów zawodowych, wzmocnienie i poszerzenie wsparcia dla małych szkół w samorządach mniej zamożnych, kontynuację finansowania uczniów według prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, a także zmiany w zakresie naliczania subwencji oświatowej w związku z częściowym ograniczeniem pracy niektórych szkół i placówek w okresie epidemii SARS-CoV-2.

Zwiększeniu uległa waga P2 z wartości 0,10 do 0,15. Oznacza to, że standard A obliczany na jednego ucznia w tzw. małej szkole zostanie zwiększony nie o 10 proc. tylko o 15 proc.

Zmieniono też finansowanie szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (licea ogólnokształcące dla dorosłych, szkoły policealne, w tym kształcące w formie dziennej, oraz kwalifikacyjne kursy zawodowe). Zmiana polega m.in. na wyłączeniu uczniów liceów ogólnokształcących dla dorosłych i szkół policealnych z dotychczasowej wagi P9 o wartości 0,082 oraz podwyższeniu wagi P11 z wartości 0,165 do wartości 0,36.

Ponadto podwyższono wskaźniki w części SOA dla niepublicznych liceów ogólnokształcących kształcących w formie zaocznej Sh z 0,1 na 0,14. W przypadku niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie zaocznej zwiększono wskaźnik Sg z 0,06 na 0,08 natomiast dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych obniżono wagę P44 z wartości 0,51 na 0,4.

Zmiany dotyczą też wagi P42 dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego. Podwyższono jej wartość z 0,09 na 0,04.

W rozporządzeniu zmieniono też sposób naliczania niektórych wag do algorytmu podziału subwencji dla szkół w podmiotach leczniczych, domów wczasów dziecięcych, internatów i burs, szkolnych schronisk młodzieżowych tak, aby środki pozostały na zbliżonym poziomie finansowania w stosunku do roku ubiegłego.

Minister edukacji zobowiązany jest do wydania rozporządzenia w sprawie podziału subwencji co roku. Podpisane 18 grudnia przez ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka rozporządzenie wejdzie w życie 1 stycznia 2021 roku.

Jak podaje Ministerstwo Edukacji Narodowej, na podstawie danych statystycznych o liczbie uczniów, słuchaczy i wychowanków oraz etatów nauczycieli, szacuje się, że podział kwoty 51 mld 833 mln złotych (kwoty subwencji pomniejszonej o rezerwę) w podziale na poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego będzie wyglądał następująco: dla gmin - 31 mld 778,74 mln złotych (61,3 proc.), w tym dla miast na prawach powiatu w zakresie zadań gminy - 8 mld 626,41 mln zł; dla powiatów - 19 mld 404,80 mln złotych (37,4 proc.), w tym dla miast na prawach powiatu w zakresie zadań powiatu - 9 mld 201,39 mln złotych; dla województw - 649,98 mln złotych (1,3 proc.).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(17)
obserwator>
3 lata temu
Samorządy te nie pisowskie to na pewno dostaną tylko grosze bo swoim to trzeba sypnąć aby byli chwaleni za dobrego gospodarza.Już samorządy raz dostały subwencje od rządu tak ale tylko sami swoi tzn.pisowscy gospodarze.
Zofija
3 lata temu
Zablokowali podwyżki sfery budżetowej, a dadzą więcej na puste szkoły Bezsens
Poinformował
3 lata temu
Mysle że w Polsce nie ma potrzeby by był prezyden i premier szkoda pieniędzy i tak dziadek z kotem rządzi wszystkim
malwi
3 lata temu
(z powodu szalejącej pandemi ?) to raczej rząd i media szaleją
jaa
3 lata temu
Ułatwienia przy maturach…strach pomyśleć jacy będą ci absolwenci i jaki poziom tych maturzystów. Po coja w ogóle cokolwiek zdawać? Na studia przyjmować wszystkich bo brakuje studentów na uczelniach. A potem okazuje się, że przyszli inżynierowie tabliczki mnożenia nie umieją, przyszli finansiści mają problem z obliczeniem procentów, a pozostali jak cokolwiek piszą, to byk na byku. Nie mówiąc o przyszłych lekarzach czy konstruktorach mostów. Nasza oświata wymaga reformy i wymiany ludzi nią zarządzających. Powinno się zmienić system edukacji, który jest nastawiony na produkcję uległych pracowników i urzedników, zależnych od Państwa lub których można później ograbić podatkami i różnymi mechanizmami marnotrawstwa. Dlaczego w szkołach nie uczy się zarządzania pieniędzmi, skutecznego inwestowania? Dlaczego tak słabo stawia się na przedsiębiorczość? Przeczytajcie sobie ksią.żke "Emer.ytura nie jest Ci potzerbna"? by umieć zbudować sobie bezpieczeństwo finansowe.