Zamontowali system RedLight. Najpierw więcej kolizji. A teraz?
Rondo Inwalidów w Łodzi było w ubiegłym roku najbardziej "dochodowym" w Polsce. Stało się tak po uruchomieniu w kwietniu 2024 r. systemowi RedLight, który rejestruje przejazdy na czerwonym świetle. Czy stało się bezpieczniej? Statystyki, które money.pl uzyskał od policji, nie są jednoznaczne.
Rondo Inwalidów w Łodzi to skrzyżowanie ul. Puszkina i Rokicińskiej na Widzewie. To część ruchliwej przecinającej wszerz miasto Trasy W-Z, która wiedzie do autostrady A1. Skrzyżowanie znajduje się ponadto niedaleko popularnego dworca kolejowego.
Skrzyżowanie charakteryzuje się m.in. tym, że przejazd nim na wprost w jakimkolwiek kierunku kierowca przejeżdża pod trzema sygnalizatorami, na których światła nie zmieniają się w tym samym momencie.
Rondo zyskało ponadto złą sławę, bo gdy GITD w połowie kwietnia 2024 r. uruchomiło tu system RedLight, wyłapujący przejazdy na czerwonym świetle, skrzyżowanie stało się najbardziej "dochodowym w kraju", o czym pisaliśmy w money.pl. Chodziło oczywiście o liczbę zarejestrowanych wykroczeń.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zbudował 3 sieci franczyzowe i wszystkie sprzedał - Damian Ozga w Biznes Klasie Young
W ciągu niespełna dziewięciu miesięcy na skrzyżowaniu wyłapano 6833 przejazdy na czerwonym świetle. Zakładając, że wszyscy kierowcy popełnili to wykroczenie po raz pierwszy, to wartość mandatów (każdy po 500 zł) ponad 3,4 mln zł. Jeśli natomiast każdy zrobiło to, co najmniej drugi raz w ciągu dwa razy, a kara wówczas wynosi 1000 zł, to skrzyżowanie "zarobiło" przeszło 6,8 mln zł.
Dochodowe, czy bezpieczne?
GITD, jak wyjaśnia, systemy RedLight, czy też nowe fotoradary montuje w miejscach, gdzie należy poprawić bezpieczeństwo. Jak to wygląda w przypadku skrzyżowania ul. Rokicińskiej i Puszkina w Łodzi?
Mł. asp. Maksymilian Jasiak z zespołu prasowo-informacyjnego łódzkiej komendy miejskiej na prośbę money.pl przygotował dane dot. liczby kolizji (bez ofiar) oraz wypadków (zdarzenie z rannymi bądź ofiarami śmiertelnymi) w 2023 r., 2024 r. oraz w połowie 2025 r. Prezentują się one następująco:
Okres | Kolizje | Wypadki | Ranni | Ofiary śmiertelne |
|---|---|---|---|---|
2023 r. | 17 | 4 | 4 | 1 |
2024 r. | 37 | 3 | 1 | 0 |
I poł. 2025 r. | 10 | 1 | 1 | 0 |
Liczba wypadków z rannymi i ofiarami śmiertelnymi maleje. Uwagę przykuwa, że po uruchomieniu systemu liczba kolizji znacząco wzrosła, chociaż sytuacja i pod tym względem normuje się, o czym świadczą dane statystyki dot. RedLightów w Polsce w pierwszej połowie roku. Na koniec czerwca na Rondzie Inwalidów uchwycono 3119 przejazdów na czerwonym świetle.