Chodzi o projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim".
Najpierw inwestycje, potem elektrownia
Jak podano w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, program obejmuje swoim zakresem zaplanowanie, zaprojektowanie i budowę inwestycji infrastrukturalnych w województwie pomorskim w latach 2022-2029.
- W kontekście istniejącej, niewystarczającej infrastruktury drogowej, kolejowej oraz hydrotechnicznej, przewidziane programem inwestycje infrastrukturalne mają umożliwić sprawną realizację infrastruktury energetycznej lokalizowanej na terenie tego województwa, w szczególności elektrowni jądrowej i sieci przesyłowej elektroenergetycznej — podkreślono.
Wskazano, że program ma też zapewnić rozwój społeczno-gospodarczy województwa pomorskiego oraz jego powiatów i gmin, w szczególności gmin Choczewo, Gniewino i Krokowa.
Zaznaczono, że w programie zapewniono wsparcie inwestycji infrastrukturalnych, których finansowanie nie jest przewidziane w innych dokumentach rządowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rząd wyda miliardy nie tylko na elektrownię
Wyliczono, że w ramach programu wspierana będzie budowa infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Polski, w szczególności na potrzeby elektrowni jądrowej. Ponadto program obejmuje budowę drogi krajowej zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej na obszarze gmin Choczewo lub Gniewino i Krokowa od najbliższej drogi ekspresowej, a także budowę, przebudowę lub remont infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w zależności od realizowanego wariantu, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych.
Jako wykonawców programu wskazano dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Nadzór nad wykonaniem programu ma być powierzony ministrowi właściwemu ds. gospodarki morskiej i ministrowi właściwemu ds. transportu, natomiast koordynacja jego wykonania – pełnomocnikowi rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
Na wykonanie programu przewidziano 4,7 mld zł. Źródłem finansowania będzie budżet państwa.
Za opracowanie projektu jest odpowiedzialny pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Mateusz Berger. Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to III kwartał tego roku.
Trwa wyścig o polską elektrownię
W grudniu 2021 r. spółka Polskie Elektrownie Jądrowe wskazała nadmorską lokalizację Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo jako preferowaną.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej rozpocznie się w 2026 r., a w 2033 r. zostanie uruchomiony pierwszy blok elektrowni jądrowej o mocy około 1–1,6 GW. Kolejne bloki będą wdrażane co dwa–trzy lata, a cały program jądrowy zakłada budowę sześciu bloków jądrowych o łącznej mocy zainstalowanej od około 6 do 9 GW, w oparciu o duże reaktory jądrowe PWR generacji III (+).
Trwa wyścig o udział w polskim projekcie elektrowni atomowej. Chęć udziału w polskim projekcie jądrowym potwierdził już południowokoreański minister ds. energii, ale pola nie oddają też Amerykanie. Prezes Westinghouse Patric Fragman zapowiedział, że na dniach rząd USA przedstawi własną ofertę. Według wyliczeń PIE, w ciągu dwóch dekad atom zabezpieczy dostawy energii elektrycznej w Polsce na poziomie od 26 do 38 proc. popytu.