Tarcza Finansowa 2.0. Sprawdź, na jaką pomoc możesz liczyć

Rusza Tarcza Finansowa PFR 2.0 dla MŚP. Do mikro-, małych i średnich firm trafi 13 mld zł. Wnioski o subwencje przedsiębiorcy z 45 branż najbardziej dotkniętych skutkami drugiej fali pandemii koronawirusa mogą już składać za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Paweł Borys, prezes PFR. Tarcza Finansowa PFR 2.0 to nowy program wsparcia w postaci subwencji dla firm z sektora MŚPTarcza finansowa PFR 2.0 dla firm, które nie mogą pracować podczas pandemii COVID-19
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Tarcza Finansowa PFR 2.0 to nowy program wsparcia w postaci subwencji dla firm z sektora MŚP, które w ostatnich miesiącach musiały ograniczyć działalność ze względu na pandemię COVID-19. To także kontynuacja preferencyjnych pożyczek dla dużych firm oraz możliwość umorzenia subwencji dla beneficjentów Tarczy Finansowej PFR 1.0.

Kto i ile może otrzymać?

Firmy mogą liczyć na 13 mld zł (6,5 mld zł trafi do mikroprzedsiębiorców, drugie tyle do małych i średnich firm). Kto może wnioskować o subwencję? Przedsiębiorcy z 45 branż najbardziej dotkniętych skutkami pandemii, w tym m.in. hotele i inne obiekty zakwaterowania; restauracje; agencje reklamowe; fotograficy; organizatorzy, pośrednicy i agenci turystyczni; organizatorzy targów, wystaw i kongresów oraz właściciele siłowni i klubów fitness. Pełną listę uprawnionych można znaleźć na stronie PFR.

Tarcza finansowa PFR 2..0
Tarcza finansowa PFR 2..0 © Materiały prasowe

Drugi warunek to spadek obrotów o min. 30 proc. w okresie od kwietnia do grudnia lub w czwartym kwartale 2020 roku w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku.

I jeszcze jedna kwestia: przedsiębiorcy muszą się stosować do nakazów i zakazów sanitarnych.

O jakiej pomocy mówimy?

Mikroprzedsiębiorcy mogą otrzymać nawet 324 tys. zł. 18 tys. zł na każdego pracownika przy spadku przychodów o 30–60 proc. lub 36 tys. zł przy spadkach powyżej 60 proc.

Małe i średnie firmy mogą liczyć na wypłatę 70 proc. straty brutto przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 roku do marca 2021 roku (za styczeń, luty i marzec 2021 na podstawie prognozy). Maksymalna kwota subwencji to 3,5 mln zł, nie więcej niż 72 tys. zł na pracownika.

Uwaga! W przypadku przedsiębiorców, którzy skorzystali z Tarczy Finansowej PFR 1.0, maksymalna kwota finansowania z obu tarcz na jednego pracownika nie może być wyższa niż 72 tys. zł (mikrofirmy) i 144 tys. zł (małe i średnie firmy).

Co ważne, przedsiębiorstwa, które nie zaprzestaną działalności do końca 2021 roku, mogą liczyć na umorzenie spłaty subwencji.

Dodatkowo mikroprzedsiębiorcy muszą utrzymać zatrudnienie w 2021 roku na poziomie z 2020 roku, a małe i średnie firmy rozliczyć nadwyżkę udzielonej subwencji finansowej w terminie po 31 grudnia 2021 roku, ale nie później niż 31 stycznia 2022 roku.

Najbardziej poszkodowane branże mogą też wnioskować o umorzenie subwencji uzyskanej z Tarczy Finansowej PFR 1.0 dla MŚP bez konieczności utrzymania zatrudnienia.

PFR szacuje, że kwota umorzenia wyniesie ok. 7 mld zł. Wnioski można składać po roku od otrzymania subwencji.

Rząd nie zapomina również o największych. Przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 250 osób, już bez wskazywania konkretnych branż, będą mogli skorzystać z Tarczy dla Dużych Firm, która zakłada pomoc rzędu 20 mld zł. W tej chwili program czeka na notyfikację Komisji Europejskiej.

Masz wątpliwości? Zapytaj w banku!

O wsparcie w maksymalnie uproszczony i bezpieczny sposób można się ubiegać za pośrednictwem serwisów bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego iPKO oraz iPKO biznes. Weryfikacja takiego wniosku, dzięki dostępowi do rejestrów ZUS i Urzędów Skarbowych, przebiega automatycznie. PFR zapowiada, że wypłata pieniędzy dla firm, które otrzymają pozytywną decyzję, potrwa nie dłużej niż 48 godzin.

Banki są już gotowe do przyjmowania wniosków, mają też doświadczenie z pierwszej odsłony tarczy.

– Z Tarczy Finansowej 1.0 za pośrednictwem PKO Banku Polskiego skorzystało około 67 tys. firm zatrudniających 503 tys. pracowników. Łączna kwota subwencji to 10,5 mld zł, z puli 60,9 mld zł wypłaconych przez PFR. Dzięki Tarczy Finansowej 2.0 pomoc otrzymają firmy działające w branżach najbardziej poszkodowanych przez drugą falę pandemii. Mam nadzieję, że wspólnie ocalimy wiele przedsiębiorstw i miejsc pracy, sprawnie przekazując subwencje naszym klientom – mówi Tomasz Frąckowiak, dyrektor Formacji Bankowości Firm i Przedsiębiorstw.

PKO Bank Polski jest liderem wśród banków pod względem dystrybucji pomocy dla mikro-, małych i średnich firm. Wiosną i latem najwięcej wniosków o subwencje złożyli przedsiębiorcy z województw: wielkopolskiego, łódzkiego, mazowieckiego i pomorskiego.

Wnioski o subwencje można składać od 15 stycznia do 28 lutego.

Wniosek może złożyć osoba, która ma uprawnienia do jednoosobowej reprezentacji przedsiębiorcy lub do jego reprezentowania.

Jakie dokumenty będą wymagane podczas składania wniosku o subwencję finansową PFR?

Jeśli reprezentacja w firmie jest jednoosobowa lub właściciel osobiście składa wniosek:

  • przygotuj aktualny odpis z KRS lub wyciąg z CEiDG (aktualne na dzień składania wniosku)

Jeśli reprezentacja w firmie jest wieloosobowa lub w imieniu firmy działa osoba trzecia:

  • przygotuj aktualny odpis z KRS lub wyciąg z CEiDG (aktualne na dzień składania wniosku)
  • dodatkowo przygotuj pełnomocnictwo podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, zgodnie z reprezentacją firmy.

Jeśli firma działa jako:

spółka cywilna

  • trzeba złożyć pełnomocnictwo podpisane przez wszystkich wspólników spółki wraz z ich dokumentami rejestrowymi (wyciąg z CEIDG lub aktualny odpis KRS)

spółka komandytowa, a komplementariuszem uprawnionym do reprezentacji jest inna spółka

  • pełnomocnictwo powinno być podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji spółki-komplementariusza

Więcej na temat Tarczy Finansowej PFR 2.0 dowiecie się z webinaru PKO BP dostępnego na YouTube:

Tarcza finansowa PFR 2.0 - kto i jak może skorzystać? | Live z ekspertami

Warto też zajrzeć na stronę banku

Wszelkie wątpliwości, podobnie jak przy Tarczy 1.0, pomoże rozwiać doradca podczas rozmowy wideo. Wystarczy wypełnić formularz na stronie www.doradcaonline.pkobp.pl i umówić termin.

Maciej Sierpień

Partnerem treści jest PKO Bank Polski
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują