Toyota RAV4 ze znaczkiem "GR". To "farbowany" sportowiec, ale ma inne zalety

Niech nikogo nie zwiedzie emblemat "GR" na nadwoziu Toyoty RAV4. To pakiet stylistyczny, a nie obietnica sportowych emocji na drodze. Ale i tak warto się tej konfiguracji przyjrzeć, bo najpopularniejszy SUV japońskiej marki, tylko dzięki niemu zyskuje.

GR Sport w Toyocie RAV4 to pakiet stylistycznyGR Sport w Toyocie RAV4 to pakiet stylistyczny
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

Wystarczy prześledzić zdjęcia kolejnych generacji Toyoty RAV4 od 1994 r., by zobaczyć, jak przeróżnych pomysłów szukali Japończycy na swojego pierwszego kompaktowego SUV-a. I w 2018 r. chyba znaleźli. Obecna generacja modelu RAV4 zajmuje najwyższe miejsca podium bestsellerów Toyoty na wielu rynkach. W 2021 r. przeszła facelifting.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota RAV4 - czy hybryda plug-in traci moc po rozładowaniu?

Producent przekonuje, że odmiana "GR" ma zmienione zawieszenie - sztywność sprężyn wzrosła z 28 do 30 N/mm z przodu i z 40 do 46 N/mm z tyłu. Marcin Łobodziński w serwisie autokult.pl napisał, że "to tak 'duże' różnice, że większe uzyskacie zmieniając ciśnienie w ogumieniu. No ale niech będzie - ja niczego nie czuję". Ja też nie poczułem.

Toyota RAV4 GR Sport. Jak wygląda?

Toyota RAV4 w konfiguracji GR Sport zyskała czarne nadkola, dwie rury wydechowe., trójwymiarową strukturę grilla ze znaczkiem "GR", który znajdziemy też z tyłu. I tyle. Żadnych dodatkowych spojlerów, bardziej agresywnych wlotów powietrza czy pasów na masce. Może to i lepiej? W standardzie jest m.in. dwukolorowe nadwozie z czarnym dachem oraz felgi GR Sport.

RAV4 wydaje się dużo większa wizualnie, niż rzeczywiście jest. Ma 460 cm długości, ponad 185 cm szerokości i 168 cm wysokości. Jej rozstaw osi sięga 269 cm, a prześwit - 19 cm. To, co jeszcze ważniejsze, naprawdę duża jest we wnętrzu. Mamy komfortowe warunki z przodu, dużo miejsca w drugim rzędzie i naprawdę przyzwoite 580 l przestrzeni bagażowej, z możliwością złożenia tylnej kanapy.

  • Toyota RAV4 GR Sport
  • Toyota RAV4 GR Sport
  • Toyota RAV4 GR Sport
  • Toyota RAV4 GR Sport
  • Toyota RAV4 GR Sport
  • Toyota RAV4 GR Sport
[1/6] Toyota RAV4 GR Sport Źródło zdjęć: money.pl | Marcin Walków

Stylistyka GR Sport przyniosła też zmiany we wnętrzu. W standardzie jest zamszowa tapicerka w kolorze czarnym. Dopłaty wymagają welurowe dywaniki z emblematem GR Sport (600 zł) i mata bagażnika (500 zł). Gumowe będą bardziej praktyczne w terenie, ale jeśli RAV4 ma jeździć - jak większość SUV-ów - głównie po asfalcie i mieście, welur poprawi wygląd kabiny.

Zwłaszcza że wnętrze utrzymano w ciemnej stylistyce. Zamszowa tapicerka, skórzane elementy, miękkie i matowe tworzywa dodają kilka punktów do estetyki i odczuć wizualnych.

Ostatnia modernizacja przyniosła kilka innych zmian na plus. Przede wszystkim za sprawą nowych multimediów - w cyfrowym kokpicie przed kierowcą i na ekranie środkowym. Narzekać nie można na ergonomię kokpitu - fizycznych przycisków jest mniej, ale podstawowe zachowano "pod ręką", są duże uchwyty na napoje, które nie kolidują z miejscem na smartfon i indukcyjną ładowarką.

Rzecz prozaiczna, ale czymś, czego brakuje, zwłaszcza w tak dużym bagażniku, są haczyki na torby z zakupami.

  • Toyota RAV4
  • Toyota RAV4
  • Toyota RAV4
  • Toyota RAV4
  • Toyota RAV4
  • Toyota RAV4
[1/6] Toyota RAV4 Źródło zdjęć: money.pl | Marcin Walków

Jak jeździ Toyota RAV4?

Testowany egzemplarz RAV4 to hybryda plug-in (PHEV). Napęd tworzy 2,5-litrowa jednostka benzynowa z czterema cylindrami, o mocy 185 KM i 227 Nm momentu obrotowego. Do tego silnik spalinowy, który dokłada 182 KM i 270 Nm na tylną oś oraz napęd 4x4. Moc systemowa układu to 306 KM i 270 Nm. Maksymalna prędkość to 180 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6 s. O sportowych emocjach nie ma tu mowy.

Hybryda plug-in to możliwość ładowania z gniazdka i jazdy po drogach, korzystając wyłącznie z prądu. To zasługa akumulatora trakcyjnego o pojemności 18 kWh. Pozwala to w trybie zeroemisyjnym pokonać około 70 km. Jeśli będziemy wykorzystywać RAV4 w codziennych dojazdach po mieście i okolicach, i doładowywać tanią energią co noc, jest duża szansa, że uda się jeździć bardzo tanio.

Toyota RAV4
Toyota RAV4 © money.pl | Marcin Walków
Toyota RAV4
Toyota RAV4 © money.pl | Marcin Walków

W trasie z kolei przyda się 47-litrowy zbiornik paliwa (mniejszy niż w wariancie spalinowym właśnie ze względu na baterie). Toyota RAV4 pozytywnie zaskakuje zużyciem paliwa. To duże i dość kwadratowe auto, które w mieście spala nawet poniżej 5 l/100 km (gdy mimo rozładowanej baterii przede wszystkim angażuje się silnik elektryczny), a na drodze ekspresowej zużywa około 6,5 l/100 km w płynnej jeździe.

Wartości katalogowe podawane przez producenta są niższe, bo w testach WLTP uwzględnia się też odcinek przejechany na samym prądzie. Jeśli jednak wybierzemy się w dłuższą trasę, to nawet po rozładowaniu baterii, układ napędowy zachowuje się jak w "klasycznej" hybrydzie. Wiele zależy od stylu jazdy kierowcy. Jadąc 140 km/h autostradą, "szarpiąc" i co chwilę wyprzedzając z pedałem wciśniętym w podłogę, osiągniemy i 10 l/100 km. Każda hybryda ceni sobie płynną i przewidywalną jazdę - i za taką potrafi odwdzięczyć się oszczędnością.

Co mi się podobało?

  • ergonomiczny kokpit,
  • ulepszone multimedia,
  • pozycja za kierownicą,
  • nadwozie, które nie zestarzeje się tak szybko

Co mi się nie podobało?

  • wyciszenie wnętrza, co jest odczuwalne zwłaszcza przy wyższych prędkościach,
  • brak haczyków na zakupy w bagażniku,

Ile kosztuje Toyota RAV4? Ceny na polskim rynku

Toyotę RAV4 z "klasyczną" hybrydą można kupić od 176 tys. 100 zł. Z napędem PHEV już na starcie jest o 43 tys. 100 zł droższa. Dostępny jest tylko jeden wariant silnikowy - 2.5 Dynamic Force 306 KM z automatem CVT i napędem 4x4. Konfiguracja GR Sport wyceniona została od 270 tys. 900 zł w cenach katalogowych.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów