Ukraina blokuje pociągi z Chin. Chce więcej zezwoleń dla ciężarówek

Władze Ukrainy domagają się od Polski wydania większej liczby zezwoleń dla samochodów ciężarowych. Blokują przy tym przejazd pociągów z Chin i grożą, że złożą pozew w Brukseli - pisze "Rzeczpospolita". Pociągi jadące do Polski z Chin muszą wybierać trasę przez Małaszewicze, gdzie konieczny jest przeładunek.

Małaszewicze, przeładunek pociągu kontenerowego z Chin Ukraina blokuje pocągi z Chin
Źródło zdjęć: © PAP | Wojciech Pacewicz
oprac.  WZI

Od tygodnia pociągi jadące do Polski z Chin nie mogą przejechać przez Ukrainę. Trasa ta jest szybsza i mniej uciążliwa, bo wymaga przeładunku jedynie na granicy z Kazachstanem, skąd połączeniem szerokotorowym pociągi dojeżdżają do Sławkowa.

Teraz przewoźnicy muszą wybierać trasę dłuższą, prowadzącą przez Małaszewicze, gdzie musi nastąpić kolejny przeładunek.

Dodatkowo, pociągi jadące tą trasą notują ostatnio prawie 3-tygodniowe opóźnienia, spowodowane konfliktem na granicy polsko-białoruskiej.

Szantaż Ukrainy

Jak podaje "Rzeczpospolita", blokada transportów z Chin to próba wymuszenia na Polsce zwiększenia liczby wydawanych zezwoleń dla samochodów ciężarowych.

W 2021 roku Polska wydała ich dla Ukrainy 160 tys. Otrzymała tyle samo. Strona ukraińska domaga się jednak zwiększenia tej liczby do 200 tys. w przyszłym roku. Jak twierdzą przedstawiciele ukraińskiego rządu, ich brak ogranicza handel zagraniczny.

Ukraiński wiceminister rozwoju gospodarczego Taras Kaczka zapowiedział złożenie na Polskę pozwu do Brukseli.

Polska odpowiada

Polska przekonuje, że zwiększenie liczby zezwoleń jest możliwe tylko pod warunkiem poprawy infrastruktury drogowej. W przeciwnym wypadku przejścia graniczne się zablokują.

– To zadanie spoczywa na obu państwach. Ustaliliśmy memorandum dotyczące dobowej liczby pojazdów mających przekraczać cztery drogowe przejścia graniczne – Dorohusk, Korczowa, Medyka, Hrebenne. Niestety, nie osiągamy nawet 80 proc. zakładanej liczby. W Korczowej od 2016 roku po polskiej stronie jest pusty terminal do odprawy ciężkich pojazdów. Czeka na otwarcie takiego samego terminalu po stronie ukraińskiej - mówi "Rzeczpospolitej" wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Mieli przenieść zakład do Ukrainy. Teraz zwolnią 241 osób. "Fundament lokalnej gospodarki"
Mieli przenieść zakład do Ukrainy. Teraz zwolnią 241 osób. "Fundament lokalnej gospodarki"
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Polski atom. UE daje zielone światło
Polski atom. UE daje zielone światło