USA mają ogromny problem. "Nie chcę być odpowiedzialny za śmierć 400 ludzi"

- Nie chcę być odpowiedzialny za zabicie 400 osób – mówi Jonathan Stewart, doświadczony kontroler ruchu lotniczego, który zapobiegł groźnej kolizji w przestrzeni powietrznej nad New Jersey. Odsłania kulisy pracy pod presją i oskarża FAA o poważne zaniedbania - podaje Wall Street Journal.

USA mają ogromny problem. "Nie chcę być odpowiedzialny za śmierć 400 ludzi"USA mają ogromny problem. "Nie chcę być odpowiedzialny za śmierć 400 ludzi"
Źródło zdjęć: © via Getty Images | George Calin
Magda Żugier
oprac.  Magda Żugier

Wall Street Journal opisuje historię Jonathana Stewarta, który miał za sobą czwartą godzinę dyżuru, kiedy na radarze zauważył dwa samoloty zmierzające prosto na siebie.

- To jak gra w szachy 3D z prędkością 250 mil na godzinę – mówi o swojej pracy. Zdążył zareagować – wydał pilotom polecenia zmiany kursu. Zderzenia udało się uniknąć. Ale sam Stewart po incydencie z 4 maja poszedł na urlop związany ze stresem.

To nie jednostkowy przypadek. Coraz więcej kontrolerów w USA korzysta z urlopów pourazowych. Przyczyną są nie tylko dramatyczne warunki pracy, ale i ciągłe awarie systemów FAA. - Nie chcę być odpowiedzialny za zabicie 400 osób – powtarza Stewart.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Absolutny priorytet". Minister finansów o pieniądzach na polską obronność

Zawodowo od 25 lat zarządza ruchem w przestrzeni powietrznej. Obecnie pracuje w jednostce Tracon, która kontroluje m.in. podejścia do lotniska Newark.

Wysokie zarobki, cierpi zdrowie

Choć zarabia nawet 450 tys. dol. rocznie (wliczając nadgodziny), mówi otwarcie: ta praca kosztuje zdrowie. - Oddajesz weekendy, święta, urodziny. Twoje zdrowie psychiczne i fizyczne zbiera żniwo - podkreśla.

Awaria? To nie pytanie, a kwestia czasu – ostrzegają kontrolerzy. Usterki radarów, brak łączności, przerwy w działaniu radiotelefonów to tylko część problemów, które sprawiają, że FAA ogranicza liczbę lotów i wprowadza prowizoryczne poprawki. Stewart wprost pisze w raporcie, że "sytuacja jest, była i nadal jest niebezpieczna. Ilość stresu, w którym się znajdujemy, jest nie do pokonania".

FAA twierdzi, że wprowadza nowy sprzęt, inwestuje w szkolenia i prosi Kongres o miliardy dolarów. Nowy sekretarz transportu Sean Duffy obiecuje priorytetyzację placówek takich jak ta w Filadelfii. Stewart przyznaje, że "po raz pierwszy, o czym wiem, rzucają pieniądze na ten problem".

Wybrane dla Ciebie
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025