Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

Via Baltica bez wykonawcy. Robotnicy schodzą z dróg, nie ma komu budować

324
Podziel się:

Realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych staje pod znakiem zapytania. Kontrakty z kolejnymi firmami sią zrywane, roboty się przeciągają, a nowi oferenci żądają znacznie wyższych stawek niż zakładał budżet.

Droga ekspresowa S61 od Suwałk do Budziska to fragment Via Baltica.
Droga ekspresowa S61 od Suwałk do Budziska to fragment Via Baltica. (GDDKiA, GDDKiA)

Zerwanie przez GDDKiA umowy z włoską firmą Impresą Pizzarotti na budowę ważnego fragmentu Via Baltica - odcinka drogi ekspresowej S61 od Suwałk do Budziska – to ostatni z wielu przykładów zejścia firm z budowy planowanych odcinków dróg w Polsce.

Włosi to już drugi wykonawca na tym niespełna 20-kilometrowym odcinku, którzy nie dotrzymali warunków i stracili kontrakt – przypomina "Rzeczpospolita". W maju GDDKiA zerwała umowę z z hiszpańską firmą Rubau. Włosi, którzy mieli ich zastąpić nawet nie wbili łopaty. Tak więc 17 czerwca i z nimi rozwiązała umowę.

GDDKiA zapewnia, że w najbliższych miesiącach zostanie ogłoszony przetarg umożliwiający rozpoczęcie budowy. Tym czasem koszty i czas realizacji inwestycji rosną.

Zobacz także: Obejrzyj także: Polsce grozi paraliż telekomunikacyjny

Dzieje się tak na wielu odcinkach polskich dróg. Jak zauważa "Rz", wielki Program Budowy Dróg Krajowych staje pod znakiem zapytania.

Podobne problemy z wykonawcami pojawiły się choćby na S5, S7 czy A1 pod Częstochową, gdzie z budowy wyrzucono inną włoską firmę Salini.

Czytaj: GDDKiA: Wyłaniamy nowego wykonawcę obwodnicy Częstochowy w ciągu A1
tu wstaw treść

Problem są rosnące koszty zarówno materiałów, jak i pracownicze. Kontrakty zostały niedoszacowane i konsorcjom nie opłaca się budować. Nowi oferenci z kolei podnoszą wyceny, co znacznie przekracza budżetu GDDKiA.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(324)
Mag-inżynier
4 lata temu
Dlaczego nie jest tak jak w Niemczech. Robi się przetargi i od razu po otwarciu ofert wyklucza się najtańsza ofertę i najdroższą. Z pozostałych wybiera się najtańszą. Czy to takie trudne zrobić tak samo.
emigrant
5 lata temu
Brak kompetencji,brak odpowiedzialność za podejmowane decyzje,brak odpowiedniej wykwalifikowanej kadry,kryterium najniższej ceny doprowadzi do straty miliardów euro z UE na inwestycje drogowe,taki może być skutek zrywania kontraktów przez GDDKiA!!!.Kiedy to się wręście skończy wybór generalnego wykonawca,który nie spełnia podstawowych wymagań? Po to jest generalny wykonawca ,który staje do przedargu aby spełnić podstawowe kryteria przetargu.Co to znaczy kryteria przetargu? Dysponuję doświadczeńiem w prowadzeniu podobnych inwestycji ,odpowiednią kadrą kierowniczą,sprzętem,fachowcami i zapleczem finasowym!Jeśli nie spełnię tych wymagań generalny wykonawca, to za co zgarnia największą pulę inwestycji ??? Za to,że jest figurantem np jak ta włoska firma. Odrazu było widać ,że przetarg jest fikcją a firma liczyła na łatwy zysk?Często przetargi z góry są ustawione ,które mają rozłożyć wśród największych graczy pulę za inwestycję i to jest korupcja dosyć powszechnie znana i akceptowana.Niech nikt mi nie powie,że pięniędzy nie ma na wypłaty,bo pieniądze są ogromne na inwestycje.Nawet czasami większe jak na zachodzie,ale już nie ma na godne wynagrodzenie dla pracownika bo koszty ,bo inflacja i inne bajeczki cwaniaków.Dlatego jedyne rozsądne wyjście to samozatrudnienia dla fachowców .Apeluję do premier aby uwolnić rynek pracy. Proszę dać możliwość każdemu fachowcowi samozatrudnienia bezpośrednio u generalnego wykonawcy na jasnych uczciwych zasadach i umowach.
Koki14
5 lata temu
Czarno to widzę. Pieniędzy nie ma a kredytow nawet PiS boi sie już zaciagać.
Wik
5 lata temu
Realizują niestety hasło ,,Polska w ruinie" .
kosztorysant
5 lata temu
Kryterium najniższej ceny zdecydowało o wyborze wykonawcy. Wybór najkorzystniejszej oferty - Impresa Pizzarotti 605,5 mln zł następna oferta: PORR - 643,2 mln zł, następna oferta: Konsorcjum TRAKCJA 684,25 mln .
...
Następna strona