Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|

Ważne zmiany dla kierowców. Głos firm transportowych zostanie wysłuchany?

5
Podziel się:

PiS musi dostosować polskie prawo do unijnych przepisów tworzących tzw. Pakiet Mobilności 1. We wtorek Sejm zdecydował, że projekt nowelizacji w tej sprawie trafi do komisji infrastruktury. W jej ramach posłowie mają zająć się z poprawkami, o które apelują organizacje z branży transportu międzynarodowego. Nowe prawo ma nabrać ostatecznego kształtu w Senacie.

Ważne zmiany dla kierowców. Głos firm transportowych zostanie wysłuchany?
Ważne zmiany dla kierowców. Głos firm transportowych zostanie wysłuchany? (Pixabay)

We wtorek Sejm zajął się projektem nowelizacji ustawy dotyczącym m.in. czasu pracy kierowców, który dostosowuje polskie prawo do przepisów UE tworzących tzw. Pakiet Mobilności 1. Pakiet dotyczy m.in. zasad wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy na zasadach obowiązujących na terenie państwa przyjmującego, uznając ich jako pracowników delegowanych.

Projekt na ostatnią chwilę

Jak przypomniał poseł sprawozdawca Piotr Król z PiS, od 20 maja 2022 r. przepisy Pakietu Mobilności nakładają na przedsiębiorców wykonujących transport drogowy rzeczy z wykorzystaniem pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 t i nie jest większa niż 3,5 t, obowiązki dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika drogowego w transporcie międzynarodowym rzeczy.

- Wykonywanie tego rodzaju przewozów będzie wymagało posiadania przez przewoźnika zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej - podał.

Zobacz także: Budżet Polski. Minister Kościński: Jesteśmy gotowi na wszystko

Jak zaznaczył Paweł Papke z KO, projekt jest procedowany "na ostatnią chwilę" i "obarczony jest wadami". Zadeklarował, że Koalicja poprze projekt pod warunkiem, ze zostanie on naprawiony w Senacie.

Według Konfederacji tempo prac legislacyjnych "dyskwalifikuje" ten projekt. Krystian Kamiński z Konfederacji złożył wniosek o odrzucenie go w całości. Mirosław Suchoń z Koła Polska 2050 ocenił z kolei, że efekt Pakietu Mobilności pogarsza sytuacje polskich firm transportowych. Suchoń złożył pakiet 6 poprawek, o które wnioskują organizacje transportowe.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber wskazał we wtorek, że Pakiet jest efektem prac unijnej frakcji EPP, do której należą Platforma Obywatelska, Lewica i Polskie Stronnictwo Ludowe. Przypomniał, że to rząd PiS protestował w tej sprawie. Weber zaproponował, by zgłaszane w imieniu branży poprawki, przeanalizować i wprowadzić do noweli na etapie prac w Senacie.

Duże zmiany dla firm transportowych

W projekcie doprecyzowano przepisy dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. Dotyczy to m.in. wymagań związanych z posiadaniem siedziby przedsiębiorcy, w której będzie dostęp do oryginałów dokumentów związanych z główną działalnością transportową prowadzoną przez przedsiębiorcę. Wprowadzony zostanie także obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych na terytorium Polski.

Rozszerzono również katalog naruszeń przepisów prawa, które wykluczają spełnienie wymagań dobrej reputacji przez przedsiębiorcę i zarządzającego transportem. Doprecyzowano przepisy dotyczące wykonywania przewozów kabotażowych w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem zasad wykonywania i kontroli takich operacji transportowych w Polsce.

Projekt przewiduje zmiany mające na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, eliminację nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami i lepszą ochronę rynku wewnętrznego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
Krzysiek
3 lata temu
A jak ostatecznie będzie z delegacjami? Żaden pryncypał nie odbiera telefonów. Kierowcy żyją w zawieszeniu. Nie wiedzą czy już ich zwolniono czy nie, szukać pracy za granicą czy nie? Prawda taka, że pensji ponad 12k brutto na osobę to oni nie uciągną.
PiS oszuści
3 lata temu
Za obciążenia dziękujemy i szybko zbankrutujemy
Mariusz
3 lata temu
Jeżeli w Polsce nie zmieniają płatności na papierze czyli składki do ZUS czas uciekać do naszych sąsiadów aby w razie jakiś problemów zdrowotnych mieć godne pieniądze do życia czy tego nikt nie rozumie. Teraz zmarł znajomy kierowca miał 3 córki co o e teraz dostaną?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
Xxxx
3 lata temu
Jak były problemy w UK na święta to mówi że oni transport ciężarowy ale jak kontrola w Niemczech to oni transport małym autem i bez tachografu( książki do wypełnienia). Chcieli by mieć ruchome przepisy według własnych potrzeb. Montować tachografy, licencja normalnie i skończyć z jazdą po 3 dni bez spania.
Mariusz
3 lata temu
Jeżeli w Polsce nie zmieniają płatności na papierze czyli składki do ZUS czas uciekać do naszych sąsiadów aby w razie jakiś problemów zdrowotnych mieć godne pieniądze do życia czy tego nikt nie rozumie. Teraz zmarł znajomy kierowca miał 3 córki co o e teraz dostaną?
znów zmiany n...
3 lata temu
Wirtualne Niemcy znów narzekają czyli zmiana jest pozytywna. Regulacja, transparentność i pewnie umowy o pracę tego najbardziej obawiają się Janusze.
PiS oszuści
3 lata temu
Za obciążenia dziękujemy i szybko zbankrutujemy
Krzysiek
3 lata temu
A jak ostatecznie będzie z delegacjami? Żaden pryncypał nie odbiera telefonów. Kierowcy żyją w zawieszeniu. Nie wiedzą czy już ich zwolniono czy nie, szukać pracy za granicą czy nie? Prawda taka, że pensji ponad 12k brutto na osobę to oni nie uciągną.