Ważne zmiany dla tirów. To przez wyrok TSUE

Rząd pracuje nad przepisami, które pozwolą tirom wjeżdżać na większą liczbę dróg. W teorii. Praktyka może bowiem okazać się inna. Samorządy dostaną bowiem dodatkowe uprawnienia i będą mogły zabronić wjazdu ciężkim pojazdom.

Kierowców tirów czekają zmiany w przepisach. Nie wiadomo jednak, jak do końca wpłyną one na ruch ciężarowy na polskich drogach
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
Jakub Ceglarz
oprac.  Jakub Ceglarz

Jak pisze czwartkowy "Puls Biznesu", zmiana przepisów transportowych to efekt wyroku TSUE, wydanego w ubiegłym roku.

Ministerstwo Infrastruktury chce zmienić przepisy tak, by tiry mogły wjeżdżać na więcej dróg. Dziś jest to około 54 proc. dróg krajowych. Po zmianach odsetek miałby wzrosnąć do 70 proc. polskich dróg publicznych.

Tyle teoria. Praktyka jednak może się okazać inna. W nowych przepisach mają się bowiem jeszcze znaleźć inne obostrzenia. Ciężarówki nie wjadą więc na przykład na drogi gruntowe. Dziś mogą to zrobić, pod warunkiem, że mają specjalne zezwolenie.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Problem jednak leży gdzie indziej. Samorządy w nowym prawie otrzymają bowiem uprawnienie, które pozwoli im wprowadzić zakaz wjazdu dla pojazdów ciężarowych w niektórych miejscach.

Jak pisze "PB", chodzi o drogi przebiegające "przez lub w pobliżu obszaru chronionego (parki narodowe, tereny Natura 2000, rezerwaty przyrody, uzdrowiska), gruntów górniczych zagrożonych ruchami masowymi ziemi lub tam, gdzie znajdują się wyjścia z obiektów odwiedzanych przez dzieci w wieku od 7 do 15 lat (czyli szkoły podstawowe) oraz zabytki.

Lista wyjątków jest więc całkiem spora. Organizacje transportowe zwracają uwagę, że takich miejsc jak wymienione powyżej jest w Polsce całe mnóstwo.

- Każdą drogę wojewódzką, powiatową lub gminną (stanowiące łącznie około 95 proc. infrastruktury drogowej) będzie można wyłączyć z ruchu pojazdów o nacisku osi 11,5 t. Wynika to z faktu, iż nawet punktowe wprowadzenie zakazu (…) uniemożliwia ich ruch pomiędzy najbliższymi węzłami - twierdzi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Z kolei przedstawiciele kolei zwracają uwagę, że liczba dróg zajmowanych przez tiry się... zwiększy. I że to też niedobrze, bo wpłynie to negatywnie na środowisko.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów