Węgierski gigant chce kupić osiem galerii w Polsce. Chodzi o te sklepy
Węgierska spółka Shopper Park Plus po ekspansji do Czech i na Słowację chce wejść do Polski. Planuje przejęcie ośmiu nieruchomości handlowych za 195 mln euro. Ich łączna powierzchnia najmu to 210 tys. mkw. - informuje "Puls Biznesu".
Spółka Shopper Park Plus (SPP) jest właścicielem 22 nieruchomości handlowych na Węgrzech, Słowacji i w Czechach. Wśród najemców są takie globalne marki, takie jak Tesco, Sportsdirect, Sinsay, Reserved, Koton i Deichmann. Teraz mocno rozpycha się w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.
Spółka ogłosiła, że zamierza kupić osiem nieruchomości handlowych w Polsce za 195 mln euro. Finalizacja transakcji, o ile strony porozumieją się po przeprowadzonym badaniu (due diligence), powinna nastąpić w grudniu 2025 lub na początku 2026 r. - czytamy w dzienniku.
"Przemysł ma się bardzo dobrze". Oto jak Polska umacnia swoją pozycję
Spółka nie poinformowała od kogo i gdzie kupuje nieruchomości, ale według przypuszczeń Artura Czuby, dyrektora w dziale inwestycyjnym w Avison Young, prawdopodobnie chodzi o osiem galerii należących do Auchan w Łomiankach, Białymstoku, Częstochowie, Gliwicach, Szczecinie, Legnicy, Sosnowcu i Wałbrzychu - informuje "Puls Biznesu".
Transakcja ma mieć charakter najmu zwrotnego, co oznacza, że sprzedający podpisze z nowym właścicielem umowę na 15 lat z możliwością trzykrotnego przedłużenia o kolejne 5 lat. Sklepy w ośmiu lokalizacjach zajmują łącznie prawie 150 tys. mkw. powierzchni w tych ośmiu obiektach.
Węgierski gigant uważa, że nieruchomości mają potencjał rozbudowy i zwiększania wartości poprzez inwestycje w poprawę efektywności energetycznej.
Galerie handlowe znikają. Ale to nie koniec
Galerie handlowe znikają, ale format wielkich centrów handlowych nie odchodzi do lamusa. Wiele z nich musi przejść gruntowną modernizację i rozbudowę - wynika raportu przygotowanego przez firmę doradczą JLL. Część przekształci się w m.in. bloki mieszkalne czy obiekty biurowe.
W Polsce działa ponad 400 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu prawie 10 milionów mkw. Najwięcej jest ich w Warszawie (42), Katowicach (34), Trójmieście (24), Poznaniu (19), Wrocławiu (16), Łodzi (15), Krakowie (13), Szczecinie (8).
Dla części centrów, które straciły najemców podczas pandemii i bezpośrednio po niej, kołem ratunkowym była ekspansja sieci dyskontowych, jak np. Pepco, Dealz, Action czy Tedi, które decydowały się na otwarcie sklepu w tradycyjnej galerii. Szansą na wykorzystanie niewynajętej przestrzeni jest przeznaczenie jej na funkcje usługowe i rozrywkowe, np. centra medyczne, siłownie, sale zabaw dla dzieci i młodzieży, kluby bilardowe czy szkoły tańca.