Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Łódź będzie poligonem dla projektu stacji ładowania aut elektrycznych

9
Podziel się:

Zgodnie z projektem, PGE uruchomi na terenie aglomeracji łódzkiej sześć szybkich publicznych stacji ładowania. Czas ładowania samochodu na tych stacjach (do 80 proc. pojemności baterii) to 20-30 minut.

Łódź będzie poligonem dla projektu stacji ładowania aut elektrycznych
(Volkswagen)

Budowa sześciu publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych i systemu zarządzania nimi znalazła się w pilotażowym projekcie "e-Mobility", który będzie realizowany w Łodzi. List intencyjny z PGE Polską Spółką Akcyjną podpisał w tej sprawie w czwartek wojewoda łódzki Zbigniew Rau.

- To ważny dzień w procesie wdrażania Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, którego istotnym elementem jest rozwój elektromobilności. Chodzi o to, by w Łodzi i jej miastach satelitarnych stworzyć stacje szybkiego ładowania dla pojazdów z napędem elektrycznym - podkreślił wojewoda.

Zgodnie z projektem, PGE uruchomi na terenie aglomeracji łódzkiej sześć szybkich publicznych stacji ładowania - będą one zapewniać ładowanie na prąd stały najczęściej o mocy 50 kW. Czas ładowania samochodu na tych stacjach (do 80 proc. pojemności baterii) to 20-30 minut.

PGE ma zamiar zaproponować też usługę instalacji i zarządzania wolnymi stacjami ładowania dla klientów flotowych. W tym przypadku czas ładowania wynosi 4-8 godzin. Wolne stacje zaoferują ładowanie na prąd przemienny o mocy 3,3 kW, 11 kW oraz 22 kW.

Liczbę uruchomionych stacji PGE uzależnia od rozwoju rynku i współpracy z partnerami samorządowymi i prywatnymi. Opierając się na zdaniu analityków, PGE przewiduje, że rozwój rynku samochodów elektrycznych będzie miał w Polsce charakter skokowy. Docelowo spółka planuje uruchomienie 400 stacji ładowania wolnego.

- Program "e-Mobility" dla Łodzi jest projektem pilotażowym, wpisującym się w politykę rządu. W ramach tego trendu spółka PGE stała się udziałowcem w spółce ElectroMobility Poland i chce budować stacje ładowania - zaznaczył wiceprezes zarządu PGE S.A. ds. innowacji Paweł Śliwa.

Wśród argumentów przemawiających za wyborem Łodzi na miejsce realizacji pilotażu wiceprezes PGE wymienił potencjał komunikacyjny miasta, które leży w centrum Polski i ze względu na położenie w pobliżu skrzyżowania autostrad o przebiegu północ-południe i wschód-zachód jest dobrze skomunikowane z resztą kraju oraz fakt, że jest to największe miasto w zasięgu dystrybucji PGE.

- W Łodzi chcemy przetestować system i powielać go w innych regionach Polski - także poza naszym obszarem dystrybucyjnym - dodał.

Innowacyjnym rozwiązaniem w stacjach PGE ma być sposób rozliczenia za pobraną energię. Jak wyjaśnił Śliwa, klienci nie będą płacili za kilowatogodziny, lecz czas wykorzystywania stacji ładowania.

Spółka wytypowała lokalizacje sześciu szybkich stacji ładowania, ale na razie ich nie zdradza. Wsparcie prawne i merytoryczne przy pozyskiwaniu odpowiednich nieruchomości ma zapewnić PGE łódzki Urząd Wojewódzki. Według harmonogramu, pierwsze stacje mogą rozpocząć funkcjonowanie w trzecim kwartale przyszłego roku.

- Dokładny termin będzie zależał w dużej mierze od tego, jak szybko uda się dostosować nasze sieci dystrybucyjne - podkreślił Śliwa.

PGE ma w planach opracowanie systemu zachęt dla posiadaczy samochodów elektrycznych, m.in. będą to preferencyjne stawki za korzystanie z publicznych stacji ładowania oraz za pierwszy rok umowy na użytkowanie wolnej stacji ładowania dla klientów flotowych. Spółka chce oferować także usługi dodatkowe opracowane wspólnie z producentami samochodów elektrycznych i z firmami leasingowymi.

Według PGE, program "e-Mobility" wpisuje się w cel strategiczny wyznaczony przez Ministerstwo Energii, jakim jest wprowadzenie na polskie drogi do 2025 roku miliona samochodów z napędem elektrycznym.

Rozwiązania zaproponowane w konsultowanym obecnie Planie Rozwoju Elektromobilności mają m.in. poprawiać bezpieczeństwo elektryczne kraju, wpływać na zmniejszenie zanieczyszczenia generowanego przez transport. Obok budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, w Planie uwzględniono takie cele jak elektryfikacja transportu publicznego i rozwój rodzimej produkcji aut elektrycznych.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
Nexus
7 lat temu
Tylko dlaczego VW na zdjęciu do artykułu? Akurat VAG przespał moment przejścia na napęd elektryczny, jest sporo innych marek dużo bardziej zaawansowanych jeśli chodzi o napędy elektryczne czy choćby hybrydy. VAG to natomiast niewątpliwie synonim dieselgate...
Łodzianin
7 lat temu
Z niecierpliwością czekam na rozwój tej branży. chętnie bym jakieś elektryczne autko zakupił, na początek jako drugie w rodzinie. Jako pierwsze - dopiero gdy pojawią się modele z zasięgiem 1000 km w cenie poniżej 100k zł.
WERT
7 lat temu
WALI KOTKA, WALI
Gall Anonim z...
7 lat temu
6 stacji na całą Łódź??? Proszę mnie zapisać w kolejce na 24.12.2055 na godzinę 9:00 wyjeżdżam do rodziny Do Warszawy. Proszę poważnie potraktować moją prośbę.
wiemcozjem
7 lat temu
przyjdzie lato, +30 i znowu będą braki w dostawie prądu buahahaha