Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|
aktualizacja

Założyciel Daewoo nie żyje. Dla południowokoreańskiej gospodarki był symbolem

57
Podziel się

Kim Wu Czung zmarł w poniedziałek w wieku 83 lat, walcząc z długotrwałą chorobą - podaje Reuters. Jego firma była drugim największym koreańskim koncernem w historii.

Kim Wu Czung zmarł w wieku 83 lat.
Kim Wu Czung zmarł w wieku 83 lat. (East News, Associated Press/East News)
bCYNoWwl

Przyczyną śmierci założyciela Daewoo miało być zapalenie płuc - donosi TVN24BiS. Jak podają media, Kim Wu Czung był symbolem przemian, jakie przeszła południowokoreańska gospodarka - od głębokiej zapaści spowodowanej wojną koreańską w latach 1950-53 do prosperity i jednego z ważniejszych światowych producentów samochodów, sprzętu przemysłowego czy elektroniki.

Kim Wu Czung założył Daewoo w 1967 roku, mając jedynie pożyczone 5 tys. dolarów. Początkowo firma działała w branży tekstylnej, ale z kolejnymi latami rozszerzała swoją działalność.

Daewoo było przykładem popularnych w Korei Południowej konglomeratów zwanych czebolami, które dzięki dobrym kontaktom z autorytarnymi władzami i tanim kredytom im udzielanym mogły się szybko rozwijać. Te bliskie relacje z władzą do dziś są przedmiotem dyskusji i kontrowersji.

bCYNoWwn

Obejrzyj też: Już nie tylko górnictwo czy stocznie. Idzie nowe w Agencji Rozwoju Przemysłu

Daewoo rozwijało się tak dobrze, że w szczytowym momencie działalności zatrudniało 300 tys. osób w 110 krajach. Produkowało nie tylko samochody, ale działało też w branży budowlanej, konstruowało statki i wytwarzało sprzęt elektroniczny.

Firma - jak podaje Reuters - przedkładała jednak wzrost nad dochodowość biznesu, co w momencie azjatyckiego kryzysu w latach 1997-1998 doprowadziło do jej upadku.

Kim Wu Czung, który ukrywał gigantyczne, sięgające 75 mld dolarów zadłużenie firmy, musiał uciekać z kraju. Wrócił jednak w 2005 roku i od razu trafił do aresztu. Został skazany za sprzeniewierzenie pieniędzy i oszustwa finansowe na 10 lat więzienia. Sąd wyższej instancji skrócił karę do 8.5 roku więzienia.

bCYNoWwt

Ostatecznie jednak założyciel Daewoo został ułaskawiony przez prezydenta. Jego firma zaś została podzielona i sprzedana. Część motoryzacyjną kupiło General Motors.

Przyczyną śmierci założyciela Daewoo miało być zapalenie płuc - donosi TVN24BiS. Jak podają media, Kim Wu Czung był symbolem przemian, jakie przeszła południowokoreańska gospodarka - od głębokiej zapaści spowodowanej wojną koreańską w latach 1950-53 do prosperity i jednego z ważniejszych światowych producentów samochodów, sprzętu przemysłowego czy elektroniki.

Kim Wu Czung założył Daewoo w 1967 roku, mając jedynie pożyczone 5 tys. dolarów. Początkowo firma działała w branży tekstylnej, ale z kolejnymi latami rozszerzała swoją działalność.

bCYNoWwu

Daewoo było przykładem popularnych w Korei Południowej konglomeratów zwanych czebolami, które dzięki dobrym kontaktom z autorytarnymi władzami i tanim kredytom im udzielanym mogły się szybko rozwijać. Te bliskie relacje z władzą do dziś są przedmiotem dyskusji i kontrowersji.

Daewoo rozwijało się tak dobrze, że w szczytowym momencie działalności zatrudniało 300 tys. osób w 110 krajach. Produkowało nie tylko samochody, ale działało też w branży budowlanej, konstruowało statki i wytwarzało sprzęt elektroniczny.

Firma - jak podaje Reuters - przedkładała jednak wzrost nad dochodowość biznesu, co w momencie azjatyckiego kryzysu w latach 1997-1998 doprowadziło do jej upadku.

bCYNoWwv

Kim Wu Czung, który ukrywał gigantyczne, sięgające 75 mld dolarów zadłużenie firmy, musiał uciekać z kraju. Wrócił jednak w 2005 roku

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

bCYNoWwO
KOMENTARZE
(57)
Siepytam
10 miesięcy temu
Czy zdublowanie tekstu należy traktować jako zachętę do naśladowania (coby się gruntownie utrwaliło) ?
zdzich
10 miesięcy temu
Jak to przekazać mojemu Tico? Znów będzie płakało olejem :[
Fanmoto
10 miesięcy temu
Tylko Tico w gazie.
bCYNoWwP
Janinar
10 miesięcy temu
Powtorzcie 3 raz żeby się utrwalilo.
Aas
10 miesięcy temu
Artykuł napisany beznadziejnie. Jeżeli autor jest nazywany dziennikarzem to ja dziękuję za takie media..
Najnowsze komentarze (57)
Autmex
9 miesięcy temu
Takich tygrysów biznesu u nas też nie brakuje!!! Też im włos z głowy nie spada a długi które pozostawili idą na skarb Państwa, czyli społeczeństwo!!!
Gość
10 miesięcy temu
Polacy mają powody do zmartwienia bo przecież wg niektórych to polska gospodarka.
Gość
10 miesięcy temu
Polacy mają powody do zmartwienia bo przecież wg niektórych to polska gospodarka.
Chiciara
10 miesięcy temu
Tico w dizlu - to był chid!
Tak było
10 miesięcy temu
Espero zrobilem 530 tys. Z czego 200 tys w gazie pierwsza instalacja BRC. To byla kopia ascony i pierwszej vectry. Czesci w wiekszosci takie same. Jezdzilo sie wygodnie jak na lata tamte spoko pierwszy akumulator w nim orginał 10 lat daewoo. Jaki sruw dzisiaj tyle polata z silnikiem1.0 pińcet kuni
Pantomas
10 miesięcy temu
hmm, ktoś nie żyje.. wow to jakaś nowość!!!
Krzysiek
10 miesięcy temu
Zapomnieli dopisać że w dużej mierze przyczynił się do spółki z naszym rządem do rozpiepszenia Zerań FSO
Dosia
10 miesięcy temu
Zniszczyli FSO a wszyscy i tak zadowoleni
bCYNoWwH
Janinar
10 miesięcy temu
Powtorzcie 3 raz żeby się utrwalilo.
Rdd
10 miesięcy temu
Leszek Balcerowicz pewnie schłodził mu firme
olo
10 miesięcy temu
Napisane na zasadzie kopiuj-wklej
Pat
10 miesięcy temu
Miałem tę przyjemność witać Pana Kima u siebie w pracy, gdy odwiedził naszą firmę w której pracowałem. Podał mi rękę i po Angielsku powiedział MIŁO MI PANA POZNAĆ.
realista
10 miesięcy temu
Jeszcze 3x trzeba było napisać, to samo...
RealNewsMan
10 miesięcy temu
Drodzy Panstwo, zwracam sie z uprzejma prosba zatrudnienia mnie na etacie dotychczas piastowanym przez autora artykulu. Pragne pobierac pensje w wysokosci nizszej o 100PLNow miesiecznie. Serdecznie Pozdrawiam, Prawdziwy Dziennikarz
...
Następna strona