Zamykanie ulic i wielkie bieganie. Marek Tronina: Chciałem zrobić coś wyjątkowego
Co jest najdroższe w organizacji maratonu w dużym mieście? Największe pozycje w kosztach to zamknięcie ulic i infrastruktura. - W przypadku maratonu to jest kilkaset tysięcy złotych - mówi w Biznes Klasie Marek Tronina, CEO i założyciel Fundacji Maraton Warszawski.
"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem najnowszego odcinka był Marek Tronina, przedsiębiorca, współtwórca Fundacji Maraton Warszawski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak zbudować milionowy biznes na pasji?- Marek Tronina w Biznes Klasie
Maraton to też biznes
Marek Tronina od lat stoi na czele Fundacji Maraton Warszawski, organizującej największe imprezy biegowe w Polsce. Jak podkreśla, to działalność, która musi się spinać finansowo. - Aby kolejne maratony mogły się odbywać, muszą na siebie zarabiać - mówi. Roczny budżet organizacji sięga 18 mln zł, a kluczowe źródła przychodów to opłaty startowe, umowy sponsorskie i – w mniejszym stopniu – dofinansowania publiczne.
Najbezpieczniejszym źródłem są wpływy od uczestników. W maratonie najdroższy pakiet startowy kosztuje obecnie 300 zł, a przy imprezach takich jak półmaraton, z udziałem 10 tys. osób, daje to kilka milionów złotych przychodu. - To pieniądze, które wpływają w sposób naturalny i pozwalają planować przyszłość niezależnie od tego, czy uda się pozyskać sponsora tytularnego - wyjaśnia Tronina w Biznes Klasie.
Koszty zamkniętych ulic i efekt Berlina
Największe pozycje w kosztach to zamknięcie ulic i infrastruktura. - W przypadku maratonu to jest kilkaset tysięcy złotych - mówi organizator. Do tego dochodzi projekt i wdrożenie zmiany organizacji ruchu, zabezpieczenie trasy, pakiety startowe dla zawodników, oprawa i marketing.
Maraton w centrum miasta, zdaniem Troniny, jest nie do zastąpienia. - Biegacze trenują po lesie przez cały rok po to, żeby jednego dnia wystartować na ulicy. Maraton w mieście inspiruje - podkreśla. Wskazuje też na wymierne korzyści gospodarcze, przywołując przykład Berlina, gdzie wartość ekonomiczna maratonu przewyższyła finał Pucharu Niemiec. Podobne badania trwają obecnie w Warszawie we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego.
Od plakatu do marki
Tronina pierwszy raz zainteresował się Maratonem Warszawskim w 2002 r., gdy dowiedział się, że impreza… już nie istnieje. Postanowił to zmienić. - Rzuciłem się na to, jak szczerbaty na suchary - wspomina. W osiem tygodni zorganizował bieg, początkowo bez nazwy, na pętlach w centrum miasta. "Maraton Warszawski" pojawił się dopiero na plakacie wydrukowanym przez znajomego.
Od tamtej pory impreza rosła, a dziś jest rozpoznawalnym "love brandem" w świecie biegaczy. Tronina podkreśla, że fundamentem są jakość i zasady. - Jeżeli wstydziłbyś się powiedzieć własnej mamie o tym, co robisz, to znaczy, że coś jest nie tak - mówi o uczciwości w biznesie.
Nowe pokolenie na trasie
Po pandemii frekwencja wróciła do rekordowych poziomów, a na starcie pojawiło się więcej młodych uczestników. - Drugą największą grupą wiekową są dziś dwudziesto- i trzydziestolatkowie - zauważa Tronina. W 2023 r. półmaraton ukończyło ponad 10 tys. osób, a maraton – 5,5 tys. Jeszcze w tym roku zapisanych na maraton jest około 13 tys., z czego 85 proc. zazwyczaj dociera do mety.
Organizator nie ukrywa, że w ostatnich latach wszystkie imprezy wyprzedają się na długo przed terminem. - Nie należy się dać zwieść, że to będzie trwało wiecznie. Są tu też okresy flauty - dodaje.
Sponsorzy i kryzysy
Maraton przyciąga marki z różnych branż – od banków i ubezpieczeń, po producentów sprzętu sportowego. W niektórych sektorach dochodzi wręcz do rywalizacji o miejsce w gronie partnerów. - Nie mamy problemu ze sponsorami, ale to się nie bierze z niczego. Każdy musi chcieć wrócić – biegacz, kibic, sponsor - mówi Tronina.
Wspomina też kryzysy wizerunkowe, jak ten z 2017 r., gdy zawodniczka z Kenii, prowadząc bieg, upadła 800 m przed metą. Choć obok znajdowały się służby medyczne, kadry telewizyjne tego nie pokazały, co wywołało falę oskarżeń. - Maraton bywa okrutny - przyznaje Tronina.
"Moje dlaczego"
Dla Troniny maraton to coś więcej niż impreza sportowa. - Chciałem zrobić tu coś wyjątkowego, bo żyjemy w miejscu, które na to zasługuje - mówi. Jego celem od początku było zorganizowanie wydarzenia, z którego Polacy będą dumni, a goście z zagranicy wyjadą z uznaniem.
Mimo że sam nigdy nie ukończył Maratonu Warszawskiego, przebiegł 15 maratonów w innych miejscach. I nie zamierza zwalniać tempa. - Jeżeli robisz coś z właściwego powodu, to nie jesteś w stanie tego zrobić źle - podkreśla.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Pawłem Kisielem, prezesem Grupy Atlas;
- Tomaszem Jagiełłą, prezesem Heliosa;
- Przemkiem Żebrowskim, współzałożycielem K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT;
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex;
- Mateuszem Dróżdżem, prezesem Cracovii;
- Igorem Klają, założycielem OTCF, twórcą marki 4F;
- Ewaldem Rabenem, prezesem Grupy Raben;
- Rafałem Modrzewskim, prezesem ICEYE;
- Przemkiem Benem Pączkiem, prezesem Nevomo;
- Krzysztofem Oleksowiczem, założycielem Inter Cars;
- Zbigniewem Jakubasem, właścicielem GK Multico;
- Martinem Lewandowskim, współzałożycielem KSW;
- Wojciechem Ćmikiewiczem, dyrektorem zarządzającym Vorwerk Polska;
- Lechem Kaniukiem, współzałożycielem SunRoof;
- Dariuszem Grzeszczakiem, prezesem i współzałożycielem Erbudu;
- Patrycją Strzelecką, współzałożycielką CashDirector;
- Konradem Howardem, współzałożycielem Booksy;
- Grzegorzem Broną, prezesem Creotech Instruments;
- Piotrem Baupre, założycielem Neo Energy Group;
- Jackiem Rutkowskim, współzałożycielem Amiki i właścicielem Lecha Poznań,
- Wiktorem Schmidtem, współzałożycielem Netguru,
- Marią Kwiatkiewicz, współzałożycielką YES,
- Robertem Podlesiem, założycielem COBI,
- Dariuszem Gałęzewskim, współzałożycielem Oshee,
- Rafałem Brzoską, założycielem InPostu,
- Rafałem Bugyi, prezesem Trumpf Hüttinger,
- Sebastianem Kondracki, współtwórcą Bielik AI,
- Pawłem Misztą, właściciele firmy Auto Handel Miszta,
- Robertem Dobrzyckim, prezesem Panattoni Europe i właścicielem Widzewa Łódź,
- Bogusławem Leśnodorskim, prawnikiem i inwestorem.