Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

"Zlikwidowano jedną z najlepszych firm". Były prezes Grupy Lotos załamuje ręce

40
Podziel się:

Połączenie Orlenu z Lotosem obniżyło bezpieczeństwo energetyczne kraju - ocenia były prezes Grupy Lotos Paweł Olechnowicz. NIK w raporcie nt. transakcji uznała, że aktywa Lotosu sprzedano w cenie zaniżonej co najmniej o 5 mld zł. - Zlikwidowano jedną z najlepszych firm z mapy gospodarczej Polski.

"Zlikwidowano jedną z najlepszych firm". Były prezes Grupy Lotos załamuje ręce
Paweł Olechnowicz były prezes zarządu Grupa LOTOS (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

- To obniżenie bezpieczeństwa energetycznego kraju, co nie ulega wątpliwości. Saudi Aramco ma prawo do dysponowania 50 proc. paliw wyprodukowanych w Rafinerii Gdańskiej. Może je sprzedać poza granicami Polski. Również w Rosji - powiedział były prezes Grupy Lotos Paweł Olechnowicz.

Aktywa Lotosu sprzedano za zgodą Komisji Europejskiej w ramach środków zaradczych, aby zapewnić konkurencyjność na rynku polskim i europejskim. Saudi Aramco kupiło 30 proc. akcji Rafinerii Gdańskiej. Węgierski MOL przejął 417 stacji paliw sieci Lotos w Polsce, natomiast Orlen - 185 stacji na Węgrzech i Słowacji. Spółce Unimot zbyto dziewięć terminali paliwowych, a Rossi Biofuel - 100 proc. udziałów w Lotos Biopaliwa.

Istotne ryzyka

W ocenie NIK fuzja Orlenu i Lotosu wywołała "istotne ryzyka" dla bezpieczeństwa paliwowego Polski. Saudyjczycy otrzymali także prawo do wetowania decyzji strategicznych. Z kolei Skarb Państwa stracił kontrolę nad 20 proc. produktów rafineryjnych wytwarzanych w Polsce - wskazała w swoim raporcie Izba.

To powinno być przedmiotem głębokiej analizy ekonomicznej i prawnej. Wtedy zostanie wyjaśniona sprawa ceny i nastąpi kwalifikacja, czy to niegospodarność, nadużycie czy cokolwiek innego. Natomiast mnie najbardziej interesuje to, dlaczego osoby wybrane głosami obywateli zdecydowały się zlikwidować jedną z najlepszych firm z mapy gospodarczej Polski - podkreślił Olechnowicz.

Sasin "nie miał wiedzy"

W ocenie NIK aktywa Lotosu sprzedano w cenie zaniżonej co najmniej o 5 mld zł. Według Izby, PKN Orlen realizował proces przejmowania Grupy Lotos bez właściwego nadzoru Ministra Aktywów Państwowych.

NIK ustaliła, iż minister aktywów, kierując do Rady Ministrów wniosek o wyrażenie zgody na transakcję, nie miał pełnej wiedzy o skutkach połączenia i jego wpływu na bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, objętej środkami zaradczymi.

Ponieważ prezes Orlenu Daniel Obajtek miał wysoką pozycję w Prawie i Sprawiedliwości, to podejrzewam, że poszczególne ministerstwa nie zachowały odpowiedniej czujności i kontroli nad tym, co działo się w spółce - stwierdził Olechnowicz.

Kontrolerzy NIK nie zostali dopuszczeni do dokumentów, którymi dysponuje Orlen. Pracując nad raportem przeanalizowali informacje dostępne w Ministerstwie Aktywów Państwowych oraz Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

Prokuratura w Orlenie

Śledztwo ws. sprzedaży 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej Saudi Aramco prowadzi Prokuratura Okręgowa w Płocku. Zawiadomienie w tej sprawie złożyła Agnieszka Pomaska, posłanka Koalicji Obywatelskiej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy podatek na armię. Czy to dobry pomysł? - Marcin Piątkowski - Biznes Klasa #16

"Śledztwo wszczęto ws. przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez członków zarządu PKN Orlen, a także inne osoby zajmujące się sprawami majątkowymi tej spółki, w związku z prowadzeniem negocjacji, ustalaniem warunków i podpisaniem umów w sprawie połączenia PKN Orlen z Grupą Lotos w Gdańsku, a następnie podpisania umów związanych ze zbyciem udziałów na rzecz Saudi Aramco, czym wyrządzono PKN Orlen szkodę w wielkich rozmiarach w kwocie nie mniejszej niż 4 mld zł" - przekazała prok. Iwona Śmigielska-Kowalska, rzeczniczka płockiej prokuratury okręgowej.

List intencyjny ws. rozpoczęcia procesu przejęcia kontroli kapitałowej przez Orlen nad Lotosem koncern podpisał w lutym 2018 r. z Ministerstwem Energii. W czerwcu 2022 r. Orlen otrzymał z Komisji Europejskiej zgodę na przeprowadzenie fuzji. Konieczna była także zgoda akcjonariuszy Orlenu i Lotosu, dotycząca warunków połączenia, którą wydano w lipcu 2022 r. Ostateczna decyzja zapadła w sierpniu 2022 r.

Sam Orlen odrzuca ustalenia NIK, jako bezwartościowe, sporządzone przy użyciu błędnej metodologii, z wykorzystaniem danych niemających nic wspólnego ze stanem faktycznym.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(40)
BLACKHAWK
miesiąc temu
Witam czytających. Mają być zwolnienia ludzi w Lotos Kolej. Będąc blisko tej firmy od paru miesięcy i mając kontakt na co dzień z jej pracownikami przedstawiam wnioski. Jak można zarządzać taką firmą ,wydawać publiczne pieniądze bez żadnej konsekwencji czytaj wyrzucać w błoto albo w pole?! Jak można traktować pracowników w taki sposób aby wracali po x godzin do domu albo do pracy nie przesypiając nocy?! Jak maszynista który nie może wypocząć ma nie stwarzać zagrożenia na torach? Zmieniane trasy i godziny rozpoczęcia pracy po 10 razy w nocy albo w dzień? Tzw Optymalizacja? Banda nieudaczników...nie znająca realiów na drodze w danym rejonie. Nie mówiąc o topografii PL. Sztuczny twór LK aby powiększać koszty Spółki. Wydana kasa na sprzęt który zarasta samosiejkami po całej PL. Winnych brak? A Prokurator gdzie? Kontrakty menadżerskie czytaj kolesiowskie na miliony ,odprawy zapewne jeszcze większe ,fajnie wydaje się nie swoje pieniądze... Traktowanie ludzi czytaj podwładnych jak śmieci. Bez szacunku godności itd. Ludzi którzy ciężko pracują na rzecz swojej firmy czyli LK. Proponuje pojeżdzić po PL i zobaczyć ile majątku zarasta chwastami samosiejkami na bocznicach itp. Majątek PKP CARGO I PKP INTER CITY!!! Czyli majątek podatników. Wiadomo nie moje można napluć nasr...itd. Kolejny rząd i tak dofinansuje. Da na tacy!!! Od nas z podatków. Jak można na coś takiego pozwolić? Na takie marnotrawienie majątku firm i spółek??? Zamiast zezłomować np i chociąż część środków odzyskać do kolejnych inwestycji albo wydzierżawić aby przynosiło jakieś profity. Jak może być dobrze w tym Państwie??? To samo dziąło lub dzieje na kopalniach Śląskich. Złodziejstwo marnotrastwo kombinacje z czujnikami kosztem ludzi pracowników. Bo jak to godoją wydobycie jest najważniejsze. Niech ktoś sie za to weżmie ,za to co się dzieje w LK ,PKP CARGO ,PKP INTER CITY itd... Czy prywatna firma czyli inwestor pozwoliła by sobie na marnotrastwo? Na wyrzucanie kasy w pole? Nie bo taki menager wyleciał by na zbity pysk z zarzutami o niegospodarność i złodziejstwo. Niech Pan Nowy Prezes ORLEN spojrzy na sprawę do głębnie. Na te kolesiostwo i załatwianie spraw pod stołem. Na traktowanie pracowników przez przełożonych. Potrzebna nowa jakość nowy fresh ludzki Panie Prezesie. Jak można nie mieć pracy dla swoich a dawać wozić paliwo obcej spółce??? Jak można po połączeniu LOTOS I ORLEN nie traktować na równych zasadach wszystkich pracowników? Jedni są lepsi i dostają kasę za dojazd do pracy i odwóz do domu a inni dostają gów... To jest sprawiedliwe Pana zdaniem Panie Prezesie? I tak można by było bez końca. Pisze to jako osoba nie będąca pracownikiem LK ale która jest blisko tego bałaganu...która widzi słucha i obserwuje co się dzieje w tym świecie kolejarzy. Czas na zmiany!!!
Jan
miesiąc temu
Ktoś mógł otrzymać pod stołem nawet 2mld zł czyli połowę zanirzonej ceny. Typowa wschodnia transakcja
Saudi+
4 miesiące temu
Moim zdaniem program celaplus niesłusznie wyhamował
bwa
4 miesiące temu
Byly prezes bredzi. Za jego kadencji Lotos albo mial straty, albo male zyski.
Anna
4 miesiące temu
Wróg u bram a polaki jak zwykle targowica. Czemu ten kraj nie nigdy nie ma szans na normalność. Nigdy
...
Następna strona