Złote Tarasy kosztowały 1,5 mld zł. Odnotowały dramatyczny spadek klientów
Budowa centrum handlowego Złote Tarasy w Warszawie pochłonęła 1,5 miliarda złotych. Problem w tym, że ta galeria mocno straciła na popularności - w 2020 roku odwiedziło ją zaledwie 20 proc. dotychczasowej liczby klientów. Ogromna w tym "zasługa" pandemii.
Złote Tarasy stały się jedną z największych ofiar pandemii w branży handlowej. Z danych Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług wynika, że w 2020 roku (w porównaniu do 2019) centrum to straciło aż 82 proc. klientów.
Badanie pokazało, że istnieją w Polsce centra handlowe, które zanotowały spadek odwiedzalności o ponad 70 procent. Najgorzej pod tym względem wypadły Złote Tarasy, w których różnica w liczbie wizyt w 2020 roku wyniosła aż 82 procent.
Na kolejnych miejscach znalazły się Stary Browar w Poznaniu (80 procent) oraz gdańska Galeria Bałtycka (72 procent).
Galerie handlowe chcą dodatkowych niedziel handlowych. "Niech uderzą się w piersi"
ZPPHiU powołuje się na wyniki badań prowadzonych od lat przez niezależną firmę Proxi Cloud. Bazuje ona na obserwacji ruchu telefonów komórkowych, pozwala określić nie tylko liczbę wizyt w galeriach handlowych, ale także liczbę klientów poszczególnych sklepów i punktów usługowych.
- Mamy dane dotyczące 120 lokalizacji, w których prowadzą działalność nasi członkowie i możemy je analizować wspólnie w skali kraju albo indywidualnie dla udostępniających powierzchnię handlową w galerii. Takich danych galerie handlowe nie publikują, choć wiemy że je posiadają - mówi Zofia Morbiato, szefowa ZPPHiU.
Przy okazji apeluje, by galerie handlowe upubliczniły wyniki odwiedzalności - ZPPHiU chciałby renegocjacji umów między najemcami a właścicielami powierzchni. Odwiedzalność sklepów mocno spadła, czynsze nie.
Jak informuje ZPPHiU, w podsumowaniu ogólnopolskim dla krajowych centrów handlowych uśredniona różnica w liczbie wszystkich wizyt w centrach wyniosła w maju 2020 r. mniej o 54 procent, a w maju 2021 r. o 42 procent.
Po publikacji tekstu odezwał się do nas firma Cushman & Wakefield Polska. Jak przekonuje, według jej danych nie ma mowy o tak dużym spadku odwiedzin w centrum Złote Tarasy. Wg niej dane ZPPHiU nie odzwierciedlają rzeczywistości.
- Wraz z końcem czwartego lockdownu i po ponownym otwarciu centrów handlowych z początkiem maja br., zaobserwowaliśmy znaczące, kilkudziesięcioprocentowe wzrosty odwiedzalności w CH Złote Tarasy, w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku. Nieprawdą jest zatem, że centrum handlowe notuje spadki, o których wspomina Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, a dane którymi posługuje się wspomniany Związek są błędne – przekonuje Maciej Sanetra, dyrektor CH Złote Tarasy.