Adamczyk: w kolejnej perspektywie UE Polska ma szanse na jeszcze więcej pieniędzy na transport

Jeszcze kilka lat temu Polska najgorzej ze wszystkich państw UE pozyskiwała unijne środki na cele transportowe. Dziś jesteśmy w gronie liderów – ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | Mateusz Jagielski
Martyna Kośka

Podczas Europejskiego Kongresu Samorządów w Krakowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że "dobra realizacja inwestycji komunikacyjnych i zaawansowanie przygotowań do przyszłych może przełożyć się na więcej środków na tego typu przedsięwzięcia w nowej perspektywie UE na lata 2021-2027, w porównaniu z obecnym budżetem" – informuje PAP.

To, że nasz kraj tak dobrze razi sobie z pozyskiwaniem środków ma bezpośredni wpływ na to, jaki strumień pieniędzy będzie do nas płynął w kolejnych latach, przekonywał Adamczyk.

- Polska posiada opinię państwa, które w sposób właściwy, przewidywalny i skuteczny wykorzystuje środki unijne, dlatego tych środków nie powinno być mniej, a robimy wszystko, żeby było więcej.

Obejrzyj: Polska edukacja. "Po komunizmie odziedziczyliśmy coś fenomenalnego"

Według niego w nowej perspektywie nasz kraj powinien zyskać "znacznie więcej" środków na przedsięwzięcia transportowe w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Mniej pieniędzy - ocenił Adamczyk - może być z Programu Infrastruktura i Środowisko.

Wśród przygotowywanych przedsięwzięć kolejowych wymienił m.in. linię kolejową Rail Baltica, która ma stać się elementem transeuropejskiego korytarza transportowego (TEN-T), łączącą Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki oraz Bursztynowy Korytarz Kolejowy, który będzie miał wpływ na rozwój połączeń towarowych między Warszawą a granicą polsko-białoruską, a także rejonem Katowic i Krakowa a ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.

Adamczyk mówił także o kolei dużych prędkości łączącej Warszawę z Budapesztem i dalej z południem Europy.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel ocenił, że przygotowania projektów kolejowych do nowej perspektywy unijnej "idą pełną parą".

- Dwa lata przed rozpoczęciem (perspektywy) mamy w studiom wykonalności i dokumentacjach projektowych projekty na ponad 20 mld zł, które kwalifikują się do CEF (…). Jesteśmy trzy lata do przodu w porównaniu z obecną perspektywą – dodał prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Adamczyk wyraził nadzieję, że "mając argumenty" – czyli gotowe projekty, Polska "wygra tę bitwę o kolejne środki unijne w kolejnej perspektywie".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda wielkiego odszkodowania od Skarbu Państwa. Oto szczegóły
PKP Cargo żąda wielkiego odszkodowania od Skarbu Państwa. Oto szczegóły
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Prezes PGE odwołany. Oto następca
Prezes PGE odwołany. Oto następca
Media: Francja ukrywa szczegóły ws. rosyjskich aktywów o wartości 18 mld euro
Media: Francja ukrywa szczegóły ws. rosyjskich aktywów o wartości 18 mld euro