Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Janoś
Krzysztof Janoś
|

Oszustwo doskonałe. Dzwoni "twój bank", a po chwili konto jest puste

20
Podziel się:

Oszuści do perfekcji opanowali umiejętność podszywania się pod pracowników banku. Znajdą twoje dane, kluczowe szczegóły, nawet dzwonią z numeru konkretnego banku.

Oszustwo doskonałe. Dzwoni "twój bank", a po chwili konto jest puste
Oszustwo doskonałe. Dzwoni "twój bank", a po chwili konto jest puste (Unsplash.com)
bELkVIbV

Bardzo skuteczny, a co za tym idzie groźny mechanizm oszustwa opisała jedna z internautek. jej problemy zaczęły się kiedy zadzwonił telefon, odebrała bez wahania, bo na wyświetlaczu pojawił się zapisany kontakt: "ING Bank Śląski". Potem usłyszała znany komunikat o nagrywaniu rozmowy.

Pracownik przedstawił się i podał nawet nazwisko internautki. Wyjaśnił, że dzwoni w sprawie podejrzanej transakcji na jej koncie. Kobieta zaprzecza, by przed chwilą przelewała 600 zł.

Zobacz także: Koniec obniżek rat kredytów. Sprawdź, o ile więcej zapłacisz
bELkVIbX

Oszust szybko informuje, że na szczęście transakcja została zablokowana, bo system wykrył oszustwo. Jednak są podstawy, by podejrzewać, że dane klientki zostały wykradzione. W głowie internautki ulga miesza się z niepokojem.

Włamanie na telefon?

Z jednej strony, jak wtedy myślała, bank zapobiegł kradzieży, z drugiej, ciągle istnieje zagrożenie, że to się powtórzy. Niepokój narasta, kiedy oszust relacjonuje, że widzi w systemie wnioski o przyznanie trzech kredytów na jej rachunku osobistym.

Klientka ING oczywiście ich nie składała. Głos w słuchawce informuje, że można zapobiec problemom tylko w jeden sposób. Trzeba zdalnie przeskanować telefon programem Any Desk, by zabezpieczyć dane bankowe.

bELkVIcd

Wszystko dlatego, że najprawdopodobniej nastąpiło włamanie telefon, z którego klientka loguje do banku. Po przeskanowaniu ma być po problemie.

Program można pobrać ze sklepu Play. Internautka jednak obawia się instalować aplikacje, wątpliwościami dzieli się z rozmówcą. Ten uwiarygadnia się sugerując, by sprawdziła numer, z którego dzwoni.

Kobieta sprawdza na stronie banku, numer jest identyczny dlatego postępuje zgodnie z instrukcją. Podający się za pracownika banku prosi o cierpliwość. "Skanowanie musi potrwać". W tej chwili na telefonie wyświetla się SMS z banku informujący o zmianie limitu operacji Blik na jej rachunku.

Wtedy dopiero internautka zorientowała się, że coś jest nie tak. Rozłączyła się i zadzwoniła do swojego banku. Okazało się, że oszuści założyli inne konto na jej rachunku, przelali tam wszystkie środki. Tym razem już rzeczywisty pracownik banku powiedział, że miała wyjątkowe szczęście.

bELkVIce

Bank przestrzega

Mimo błyskawicznych działań oszustów ostatecznie nie udało im się wypłacić pieniędzy z jej drugiego rachunku, gdzie przelali wszystko, co miała. Tym razem klientka ING miała dużo szczęścia. Pytanie tylko, jak to możliwe, że oszuści podszywający się pod pracowników banku dzwonią z numeru ING?

- W opisanym działaniu oszuści w sposób nieuprawniony, wykorzystując przy tym słabe strony technologii biorącej udział w połączeniu, podszywają się pod dowolny numer telefonu, a w tym przypadku pod numer ING. Klient nie powinien kontynuować rozmowy, gdy pojawią się jakiekolwiek wątpliwości. Pracownicy banku nie dzwonią do klientów z prośbą o podanie loginów, haseł czy instalacje dodatkowego oprogramowania - mówi money.pl Magdalena Ostrowska z biura prasowego ING Bank Śląski.

Jak dodaje, gdy tylko mamy jakiekolwiek wątpliwości powinniśmy czym prędzej zadzwonić na infolinię banku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
bELkVIcy
banki
pieniądze
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(20)
Brawo zabezpi...
6 dni temu
Oszuści włamali się i wykradli dane ze spisu powszechnego z profilu zaufanego. Dzwoni niby PKO Lublin, Rzeszów tel 81 5356060. Oczywiście państwo polskie nie potrafi zabezpieczyć danych obywateli opisujących się przez profil zaufany , ale tylko straszyć karami. Teraz powinni Ci odpowiedzialni rządzący za zabezpieczenie płacić odszkodowania za wyciek danych i straty ofiar.
Malga
1 tyg. temu
mnie tez okradli z wszystkich oszczednosci. ok, moja naiwnosc moj problem. Ale czy istanieje gdzies możliwość dołączenia się do pozwu zbiorowego w tej sprawie?
Seniorzy Uwag...
2 tyg. temu
Z numeru 451409208 dzwonią i szukają starszych samotnych osób w domach.
bELkVIcz
Emka
miesiąc temu
Ja też miałam już dwa takie telefony. Za każdym razem pan miał ukraiński akcent....
Bank-ruth
miesiąc temu
Proste pytanie: Co robi grupa informatyków zatrudniona przez bank? Jakim cudem oszust posiada poufne dane o konkretnym kliencie banku? Dla kogo jest wreszcie to RODO? Za wyciek danych bankowych bezwzględnie powinien odpowiadać bank i ponosić wszelkie koszty: kradzież pieniędzy z konta klienta plus dodatkowa kara na rzecz państwa. Bezwzględnie. Od razu jest motywacja dla banku.