PKP Cargo tłumaczy się z decyzji. "Chcemy uratować spółkę"

W sobotę PKP Cargo złożyło wniosek o postępowanie sanacyjne. Na poniedziałkowej konferencji prasowej zarząd spółki wyjaśniał przyczyny tej decyzji, podkreślając trudną sytuację finansową firmy i konieczność podjęcia radykalnych kroków w celu jej uzdrowienia.

PKP Cargo ma kłopotyPKP Cargo ma kłopoty
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Flickr, Paul Smith
Robert Kędzierski

W weekend największy polski kolejowy przewoźnik towarowy, PKP Cargo, podjął bezprecedensową decyzję o złożeniu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej przedstawiciele zarządu spółki szczegółowo omówili powody tego kroku oraz plany na przyszłość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zbudowała ogromny biznes, jeden z największych w Europie! - Marta Półtorak w Biznes Klasie

PKP Cargo: Naszym celem jest postawienie spółki na nogi

Marcin Wojewódka, pełniący obowiązki prezesa PKP Cargo, wyjaśnił motywy stojące za tą decyzją.

Złożyliśmy wniosek do sądu, by uratować spółkę, by zapewnić jej dalsze funkcjonowanie, by utrzymać jak największą liczbę potrzebnych miejsc pracy, a jednocześnie byśmy mogli skorzystać z procedury, którą dają przepisy. Naszym celem jest postawienie spółki na nogi, celem nie jest likwidacja, nie jest upadłość, a uzdrowienie - mówił.

Prezes zwrócił uwagę na specyficzną sytuację prawną PKP Cargo. Jako podmiot utworzony na mocy ustawy, spółka nie posiada zdolności upadłościowej. Jednakże, jak podkreślił Wojewódka, bez podjęcia odpowiednich kroków, firma może przestać funkcjonować w przypadku utraty płynności finansowej.

Sanacja PKP Cargo może być korzystna

Marcin Wojewódka omówił korzyści wynikające z otwarcia postępowania sanacyjnego. Od momentu jego rozpoczęcia, spółka nie będzie musiała płacić odsetek od zaległych zobowiązań wobec kontrahentów. Ponadto, wierzyciele nie będą mogli prowadzić egzekucji przeciwko PKP Cargo. Firma zachowa również możliwość udziału w przetargach, pod warunkiem terminowego regulowania zobowiązań z tytułu ubezpieczeń społecznych i podatków.

Jednym z kluczowych aspektów procesu sanacji będzie dialog ze związkami zawodowymi. Zarząd PKP Cargo planuje spotkanie z przedstawicielami pracowników w środę, aby omówić kwestię zawieszenia postanowień Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP). Wojewódka nie ukrywał, że dotychczasowa współpraca w tym zakresie nie układała się pomyślnie: "Związki odmówiły konstruktywnej współpracy w tym zakresie, co powoduje, że musimy też szukać oszczędności w innych obszarach. (...) Od postawy związków zawodowych będzie zależeć, jakie oszczędności będą do wygenerowania w obszarze ZUZP".

Zwolnienia w PKP Cargo niewykluczone

Wojewódka zwrócił również uwagę na zmianę w zakresie ochrony pracowników, jaka nastąpi po otwarciu postępowania sanacyjnego.

Po otwarciu postępowania sanacyjnego uchylona zostanie szczególna ochrona trwałości stosunku pracy - wyjaśnił.

Prezes nie wykluczył możliwości redukcji zatrudnienia jako jednego z potencjalnych działań restrukturyzacyjnych. "Sanacja nie oznacza automatycznie zwolnień grupowych, natomiast jednym z typowych działań restrukturyzacyjnych jest przeprowadzenie zwolnień grupowych. Dziś przebywa na nieświadczeniu pracy 20 proc. pracowników i nie odbywa się to z uszczerbkiem dla funkcjonowania spółki" - stwierdził Wojewódka. Zaznaczył jednak, że ostateczne decyzje w tej kwestii będą podejmowane po powołaniu zarządcy odpowiedzialnego za masę sanacyjną.

PKP Cargo straciło 118 mln zł

Monika Starecka, pełniąca obowiązki członka zarządu ds. finansowych, przedstawiła szczegóły dotyczące obecnej kondycji finansowej spółki. Zwróciła uwagę na niepokojące wyniki pierwszego kwartału, w którym PKP Cargo odnotowało stratę w wysokości niemal 118 mln zł.

Pierwszy kwartał jest zawsze najlepszym kwartałem. Jako finansistka z obawą myślę, co się wydarzy w spółce w kolejnych kwartałach - stwierdziła Starecka.

Mimo trudnej sytuacji, Starecka zapewniła, że spółka nadal zachowuje płynność finansową. "Mamy dość znaczące zaległości w płatnościach do kontrahentów. Pracownicy otrzymują pensje, regulujemy zobowiązania z tytułu podatków, czy składek ZUS. Analizujemy jednak, jak sytuacja będzie się rozwijać. Widzimy, że sytuacja jest trudna i potencjalnie z biegiem czasu może się skomplikować, stąd nasza reakcja, by nie doprowadzić do katastrofy płynnościowej w spółce, gdy jeszcze jest przestrzeń i odrobinę czasu na ratunek" - wyjaśniła.

Warto przypomnieć, że już pod koniec maja zarząd PKP Cargo podjął decyzję o skierowaniu do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy na okres 12 miesięcy. Wojewódka potwierdził, że na koniec czerwca około 20 proc. załogi znajdowało się w tej sytuacji. Zapewnił jednocześnie, że mimo nieobecności jednej piątej pracowników, spółka nadal realizuje swoje zadania bez zakłóceń.

PKP Cargo, będące największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce, oferuje kompleksowe usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy i morski. Firma prowadzi działalność nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach, Słowacji, Niemczech, Austrii, Holandii, na Węgrzech, Litwie i w Słowenii. Największym akcjonariuszem spółki pozostaje PKP S.A., posiadające 33,01 proc. akcji.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO