Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Właściwość urzędu skarbowego

0
Podziel się:

Każdy podatnik, niezależnie od tego, czy jest osobą fizyczną, czy też spółką, musi poprawnie określić właściwość urzędu skarbowego, czyli ten urząd, który będzie rozliczał jego podatki.

Podatek dochodowy i VAT od 2016 roku rozlicza się w tym samym urzędzie skarbowym
Podatek dochodowy i VAT od 2016 roku rozlicza się w tym samym urzędzie skarbowym (Karol Serewis/East News)

Wybór urzędu skarbowego

Płacenie podatków jest obowiązkiem każdej osoby, która uzyskuje jakikolwiek dochód. Firmy, których głównym celem jest osiąganie zysku, też muszą odprowadzać do budżetu państwa daniny w formie podatków. Są to przede wszystkim podatki dochodowe i VAT, a także akcyza lub różne cła. Rozpoczynając działalność, wybieramy urząd skarbowy, który będzie zajmował się naszymi rozliczeniami.

To dlaczego wybór właściwego urzędu skarbowego jest ważny, świadczy to, że każdy urząd ma własne numery rachunków do poboru podatków. To wszystko powoduje, że jeśli będziemy rozliczać się ze złym urzędem, zaliczki na podatek, a także same rozliczenia podatkowe mogą być niewłaściwie przypisane.

Właściwość urzędu skarbowego określa Ordynacja Podatkowa. Zgodnie z jej zapisami, właściwym urzędem skarbowym dla podatnika jest ten, który obsługuje miejsce jego zamieszkania lub adres siedziby. Jeszcze kilka lat temu urzędem właściwym był ten, w którym podatnik rozliczał podatek VAT. Powodowało to, że niektórzy podatnicy musieli rozliczać się w dwóch urzędach – w jednym regulowali np. podatek dochodowy, a w drugim podatek VAT. Od 2016 roku urzędem właściwym dla podatku VAT jest urząd, który obsługuje adres zamieszkania podatnika, a dla spółek, urząd właściwy dla jej adresu. W związku z tym podatnik rozlicza się wyłącznie w jednym urzędzie skarbowym.

Jak wybrać właściwy urząd skarbowy?

Jak już zaznaczyliśmy, urząd skarbowy zależy od miejsca zamieszkania. Miejscem zamieszkania jest miejscowość, która stanowi tzw. centrum interesów życiowych danej osoby. Jeśli składamy roczne zeznanie podatkowe i w ciągu roku się przeprowadziliśmy, to urzędem właściwym będzie urząd skarbowy, któremu podlegamy 31 grudnia tego roku, za który składamy zeznanie.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że podatnik ma tylko jedno miejsce zamieszkania. Jeśli ktoś przebywa w kilku miejscach w ciągu roku, musi określić jedno, w którym bywa najczęściej i które stanie się jego centrum rozliczeniowym. Warto pamiętać, że adres zameldowania niekoniecznie musi pokrywać się z adresem zamieszkania. Meldunek nie jest w ogóle związany z miejscem rozliczania podatków.

Wspólne rozliczenie małżonków, dwa urzędy skarbowe

Może się zdarzyć, że małżonkowie będą chcieli rozliczyć razem swoje zeznanie podatkowe. Każde z nich ma jednak inny adres zamieszkania. Jaki urząd skarbowy powinni wybrać? W takiej sytuacji wybierają po prostu urząd skarbowy, któremu podlega jeden z nich. Gdyby rozliczali się osobno, każdy małżonek składa zeznanie do urzędu skarbowego odpowiadającego jego miejscu zamieszkania.

Właściwość podatkowa obcokrajowców

Jeżeli obcokrajowiec prowadzi w Polsce działalność gospodarczą, to urząd skarbowy, który go rozlicza, to ten ze względu na miejsce (województwo), w którym wykonuje działalność. Decydujące jest miejsce zamieszkania albo siedziby firmy. Jeśli niemożliwe jest ustalenie urzędu skarbowego na podstawie adresu zamieszkania, adresu siedziby, to trzeba go ustalić, biorąc pod uwagę miejsce, w którym wykonuje się czynności związane z uzyskiwaniem przychodu. Chodzi tu np. o miejsce świadczenia usług. Na terenie każdego województwa znajdują się urzędy skarbowe wyspecjalizowane w obsłudze nierezydentów.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)