Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

Inwestowanie wchodzi na nowy poziom. Social media zamiast raportów finansowych

3
Podziel się:

Od zawsze giełdowi gracze główkowali, próbując przewidzieć przyszłe notowania cen akcji. Kiedyś analizowało się raporty finansowe. Teraz można przeglądać social media. Badania pokazują, że to skuteczna metoda.

Inwestowanie wchodzi na nowy poziom. Social media zamiast raportów finansowych
Social media mogą służyć nie tylko rozrywce (Adobe Stock, Thaspol)

Wykorzystanie danych z mediów społecznościowych pozwala na precyzyjne odwzorowanie wyników finansowych firm - stwierdził w raporcie Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Według analityków, social media umożliwiają ocenę atrakcyjności inwestycyjnej spółek w ponad 80 proc.

Pod lupę wzięli 462 spółki notowane na warszawskiej giełdzie, reprezentujące różne branże i sektory.

- Algorytmiczny system oceny cech ilościowych i jakościowych emitenta instrumentów rynku kapitałowego to alternatywna metoda ratingowa, która może poprawić wiarygodność firm na rynku papierów wartościowych oraz ułatwić dostęp do niego małym i średnim przedsiębiorstwom - uważa Katarzyna Dębkowska.

Zobacz także: Biznes ma plan na czwarta falę. "Bunt na pokładzie"

Według ekspertki PIE, model, który udało się stworzyć podczas pracy nad raportem, umożliwia "skuteczne przewidywanie przyszłego zachowania kursów akcji i stopy zwrotu" z inwestycji.

Co ważne, korzystanie z dostępnych danych w mediach społecznościowych pozwala też oceniać podmioty nienotowane na giełdzie, co do których często brakuje publicznie dostępnych i aktualnych danych finansowych.

PIE tłumaczy, że kluczowymi zmiennymi dotyczącymi aktywności badanej spółki i powiązanych z nią marek są: ogólne natężenie aktywności w mediach społecznościowych, łączna liczba polubień i reakcji "wow" czy liczba postów opublikowanych przez autora strony.

Autorzy raportu sprawdzili uniwersalność swojego modelu także na firmach z austriackiej giełdy, uznawanej przez większość inwestorów międzynarodowych za rozwinięty rynek akcji.

"Ostateczny model dotyczący zwrotu z inwestycji osiągnął trafność przewidywania na zbiorze testowym równą 75,7 proc. w porównaniu do 83,3 proc. w przypadku modelu zbudowanego na danych polskich, który jednak wykorzystywał więcej elementów" - wskazuje PIE.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(3)
Trader
3 lata temu
Pozycjonowanie na podstawie sentymentu z Social Mediów to żadna nowość od dekady fundusze hedgingowe to robią.
NicNowego
3 lata temu
To nie jest żaden nowy sposób inwestowania... Są firmy o ogromnej kapitalizacji giełdowej, których kurs ma dużo więcej wspólnego z tym co np. prezes chlapnie rano w social mediach na temat osób o orientacji homo lub imigrantach niż z fundamentami finansowymi. Np. taka Tesla.
Polak mały
3 lata temu
Polecam książkę nabici w Facebook. Oszuści będą pompować pseudo trendy i bańki informacyjne jeszcze mocniej.