5. Kongres Nowoczesnej Dystrybucji

Kongres odbył się 15 czerwca 2023 r. w hotelu Sofitel Warsaw Victoria. Na pytania odpowiadają Kinga Wyganowska, Senior Account Executive w RELEX Solutions oraz Piotr Jelinowski, Field Presales Principal w RELEX Solutions.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Rozmowa została zrealizowana w ramach 5. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji.

Jak technologia pozwala zrozumieć zachowania i potrzeby konsumenta?

P.J.:

Zarówno nasze, jako konsumentów, preferencje, jak i realizowane poprzez zakup potrzeby zależą od wielu, uświadomionych lub często nieuświadomionych czynników. Kluczem do zrozumienia ich złożoności jest dostęp do danych, obrazujących jak najszersze spektrum informacji. Jest to możliwe nie tylko dzięki technologii pozwalającej na niemal nieograniczone możliwości gromadzenia danych, ale również dostępowi do bogatych zasobów danych zewnętrznych, dostępnych w Internecie. Przykładem jest użycie danych meteorologicznych w procesie obliczania prognozy popytu. Znając współrzędne geograficzne punktu sprzedaży znajdziemy w Internecie zarówno historię, jak i prognozę pogody. O szczegółowości analizy niech świadczy fakt, że do samego opisu pogody RELEX używa 9 parametrów.

Jak utrzymać przewagę rynkową dzięki efektywnemu zarządzaniu popytem, promocjami i zapasami?

Kinga Wyganowska, Senior Account Executive w RELEX Solutions
Kinga Wyganowska, Senior Account Executive w RELEX Solutions © materiały partnera

K.W.:

W obecnych warunkach makroekonomicznych mamy do czynienia z podwójnym wpływem niekorzystnych czynników na handel i dystrybucję. Z jednej strony jest to wzrost kosztów operacyjnych, co wynika z rosnących kosztów energii, pracy, transportu i zakupu towarów. Z drugiej strony jest to natomiast widoczny spadek rozporządzalnego dochodu konsumentów, który w coraz większym stopniu pochłaniają rachunki, odsetki od kredytów i żywność.

Tym wyzwaniom firmy handlowe mogą stawić czoła poprzez, między innymi, zdolność do zarządzania wahaniami popytu, w czym wspiera nas dzisiaj wspomniane już wysokiej jakości i szczegółowości prognozowanie z wykorzystaniem ML. Widoczny jest też obecnie trend konsumencki polegający na bardziej intensywnym poszukiwaniu promocji i okazyjnym kupowaniu produktów z wartością dodaną. Jak wiadomo, takie akcje wiążą się też ze znaczącymi kosztami po stronie firm handlowych. Będąc zatem w stanie dokładnie planować, optymalizować i kontrolować poziom efektywności oraz kosztów promocji, zapewniamy zdolność do utrzymania zysków i przychodów. Wreszcie, setki przykładów pokazują, że transparentna i ciągła kontrola kosztów, dzięki sprawnemu i zautomatyzowanemu zarządzaniu zasobami takimi jak zapas, przestrzeń handlowa czy personel, wspiera w ogromnym stopniu poprawę rentowności firm handlowych.

Jaką rolę w tym procesie odgrywa Machine Learning?

Piotr Jelinowski, Field Presales Principal w RELEX Solutions
Piotr Jelinowski, Field Presales Principal w RELEX Solutions © materiały partnera

P.J.:

Machine Learning (czyli Uczenie Maszynowe) jest dziedziną sztucznej inteligencji, która polega na budowaniu i rozwijaniu algorytmów i modeli komputerowych, które uczą się na podstawie danych i doświadczeń i następnie wykonują zadania bez bezpośredniego programowania. Dostępność olbrzymiej ilość danych w handlu predestynuje Uczenie Maszynowe do szerokiego zastosowania w tym sektorze.

Machine Learning umożliwia analizę bardzo dużych ilości danych, zarówno strukturalnych, jak i niestrukturalnych, które są generowane w handlu. Algorytmy Machine Learning są w stanie wykrywać ukryte wzorce i zależności w tych danych, co pozwala na lepsze zrozumienie zachowań klientów, preferencji, trendów rynkowych itp. Ta wiedza jest kluczowa w budowaniu zdolności adaptacyjnych handlu, ponieważ pozwala na szybką reakcję na zmieniające się warunki i preferencje klientów.

Uczenie Maszynowe, stosowane przez RELEX do obliczanie prognoz popytu pozwala na jednoczesna analizę wielu czynników. Ze względu na różnorodność sytuacji biznesowych w handlu, bardzo istotna jest możliwość adaptacji listy danych dla każdego klienta.Prognozowanie jest pierwszym etapem w dynamicznej optymalizacji handlu, ale nawet najlepsza prognoza nie wystarcza do osiągniecia oczekiwanych wyników biznesowych. W kolejnych etapach RELEX używa również Uczenia Maszynowego w inteligentnym planowaniu Łańcucha Dostaw, Promocji, Wyprzedaży, pozwalając Klientowi na szybką adaptację, przy zachowaniu najlepszych wyników biznesowych.

Czy te wszystkie rozwiązania pozostają jeszcze w sferze koncepcji lub doświadczeń, czy też można powiedzieć, że to gotowa recepta, po którą wystarczy sięgnąć?

K.W.:

Zdecydowanie nie są to tylko eksperymenty. Rozwiązania dla handlu oparte na AI są oferowane od co najmniej kilkunastu lat. Jednak dopiero w ostatnich latach mamy z jednej strony dostęp do relatywnie taniej technologii o ogromnej wydajności, a z drugiej strony otoczenie rynkowe zmienia się coraz szybciej i wymaga szybkiej adaptacji, a nie długich projektów wdrożeniowych. Dlatego tak ważne jest, aby decydując się na rozwiązania, patrzeć perspektywicznie i wybierać opcje nie tylko oparte na najnowszych technologiach, ale też łatwe w konfiguracji i obsłudze, skalowalne i elastyczne pod kątem ciągle zmieniających się potrzeb biznesowych, zapewniające szybki zwrot z inwestycji. W naszych rozwiązaniach dbamy o to, aby wszystkie te aspekty były zagwarantowane i nieustannie udoskonalane. Z rozwiązań RELEX korzysta obecnie ponad 400 firm handlowych na świecie, w tym liderzy różnorakich sektorów i kanałów sprzedaży, o zróżnicowanej wielkości biznesu, tempie rozwoju i modelu biznesowym. Dzięki technologii połączonej z najlepszymi praktykami i elastyczności wobec indywidualnych wymagań, możemy śmiało powiedzieć, że mamy sprawdzony pakiet dla handlu i dystrybucji, nie tylko na miarę naszych czasów, ale również na przyszłość.

RELEX Solutions

Wiodąca na rynku platforma do planowania i optymalizacji łańcucha dostaw w handlu i produkcji.

Pomagamy sieciom handlowym i markom konsumenckim zintegrować swoje planowanie, od popytu i asortymentu po łańcuch dostaw i operacje, dla maksymalnej satysfakcji klienta przy minimalnym koszcie operacyjnym.

Największe marki, takie jak Lidl, Auchan, Circle K, Media Markt, Saturn i Douglas, korzystają z RELEX w optymalizacji swojego łańcucha dostaw i planowania handlu.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją