Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiały Prasowe
|
Materiał sponsorowany przez Kongres ESG Polska Moc Biznesu

Amazon: zrównoważony transport na drodze do zeroemisyjności

Podziel się:

Czy można inaczej, niż w sposób zrównoważony, rozwijać działalność, która będzie przynosiła korzyści dla planety, klientów, biznesu i lokalnych społeczności? Amazon przekonuje, że to jedyne słuszne podejście, a zakres odpowiedzialności powienien rosnąć wraz ze skalą działania.

Amazon: zrównoważony transport na drodze do zeroemisyjności
(materiały partnera)

Amazon kojarzony jest przede wszystkim z największym na świecie sklepem internetowym, ale jego działalność jest zdecydowanie szersza. To również filmowe studio produkcyjne, dostawca usług w chmurze, centra rozwoju technologii i wiele innych biznesowych aktywności. Amazon podkreśla, że w każdym z obszarów, w których działa, zrównoważony rozwój jest dla firmy priorytetem. Jednocześnie, realizując zobowiązania wynikające z Climate Pledge, Amazon każdego dnia pracuje nad tym, by osiągnąć neutralność klimatyczną w wyznaczonym terminie.

Podczas Kongresu ESG Polska Moc Biznesu Piotr Szymański, Manager ds. Relacji z Sektorem Publicznym Amazon w panelu "Zrównoważone zakupy usług transportowych" wyjaśniał, że zobowiązanie do osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto do 2040 roku w całej działalności Amazon dotyczy także transportu. Drogą do jej uzyskania jest elektryfikacja, ewentualnie inne rozwijane obecnie bezemisyjne technologie: - W samej Europie w ciągu 5 lat, licząc od 2022 r., chcemy zainwestować w elektryfikację floty ponad 1 mld euro. Środki mają zostać przeznaczone na zakup elektrycznych samochodów dostawczych,ciężarówki i niskoemisyjne dostawy przesyłek. Mamy oczywiście świadomość, że choćby ze względów kosztowych, to znacznie trudniejsze wyzwanie dla małych przewoźników. Natomiast zmiany z pewnością będą nabierać tempa i trudno spodziewać się odwrotu z tej drogi.  

Doświadczenia Amazon pokazują, że raportowanie śladu węglowego staje się nie tylko prawnym wymogiem, ale jest też coraz częściej oczekiwane przez klientów, którzy chcą korzystać z "zielonych" produktów i usług. Tymczasem zdolność firm do realizacji ambitnych zobowiązań wobec klimatu i klientów jest ściśle związana z tempem, w jakim pojazdy zeroemisyjne oraz infrastruktura do ich ładowania upowszechni się w całej Europie. Zdaniem Piotra Szymańskiego przyjęte niedawno unijne rozporządzenie AFIR, nakładające na Państwa Członkowskie obowiązek tworzenia takiej infrastruktury jest na pewno krokiem we właściwym kierunku. Niemniej ważne jest, aby także dyskutowane obecnie na poziomie UE propozycje nowych normy emisji CO₂ dla HDV były możliwie ambitne i zostały przyjęte jeszcze w obecnej kadencji Parlamentu Europejskiego, stanowiąc jasny sygnał dla branży co do kierunku i tempa zmian.

- Realizacja naszych zobowiązań klimatycznych jest ściśle związana z tempem, w jakim ZEV oraz infrastruktura do ich ładowania upowszechnią się w całej Europie. Dlatego Amazon nie tylko inwestuje we własną flotę, ale także współpracuje z zewnętrznymi partnerami. Przykładem takiej inicjatywy jest CHALET (Charging Location for Electric Trucks), narzędzie służące do identyfikowania optymalnych lokalizacji stacji ładowania dla ciężkich pojazdów elektrycznych. CHALET umożliwia operatorom z branży TSL wprowadzanie określonych lokalizacji czy wykorzystywanych tras oraz dodatkowych czynników, takich jak akumulator pojazdu, zasięg i czas przejazdu. Narzędzie bierze je pod uwagę i generuje listę optymalnych lokalizacji ładowarek, uszeregowanych według priorytetu. Zdecydowaliśmy też o udostępnieniu kodu źródłowego CHALET, aby wszyscy interesariusze z branży, w tym instytucje publiczne, mogli korzystać z tego narzędzia do planowania inwestycji w infrastrukturę – dodaje Piotr Szymański.

W obszarze paliw alternatywnych Amazon przygląda się uważnie wszystkim technologiom. Według ekspertów firmy, paliwa syntetyczne mogą również odegrać w tym przypadku rolę, ale trzeba brać pod uwagę ich wydajność i dostępność na dużą skalę, co wciąż wymaga rozwoju. Niedawna Amazon podpisał w Stanach Zjednoczonych umowę z firmą Infinium, zajmującą się technologią paliw odnawialnych, aby już od 2023 r. zacząć zasilać swoją flotę transportową ultra niskoemisyjnymi paliwami elektrycznymi. Dostarczona ilość wystarczy na około 5 mln mil podróży rocznie.

Jest to jeden ze sposobów dekarbonizacji transportu przez firmę, która równolegle prowadzi prace nad elektryfikacją floty i rozwojem zrównoważonych opcji dostaw. W 2022 r. wykorzystywał już ponad 9 tys. elektrycznych pojazdów dostawczych w globalnej flocie, a w Europie i USA dostarczył aż 145 mln paczek pojazdami elektrycznymi. Cel to 100 tys. elektrycznych Rivianów na drogach do 2030 r.

O ile elektryfikacja transportu dokonuje się na naszych oczach, o tyle segment e-commerce mierzy się z niechlubnym zjawiskiem zwanym "air-commerce". Ja sobie radzi z tym Amazon?

- Amazon nieustannie pracuje nad odkrywaniem i upraszczaniem opakowań, stosując podejście oparte na nauce, które łączy testy laboratoryjne, uczenie maszynowe, naukę o materiałach i partnerstwa produkcyjne. Każdorazowo stosuje algorytm doboru rozmiaru pudełka, nawet przy pojedynczych zamówieniach. Tym samym technologia pomaga pracownikom wybrać to najmniejsze, nawet dla przedmiotów o dziwnym kształcie, jak np. parasol. Z kolei nasze najbardziej skuteczne modele pozwalają nam również określić, które produkty nie potrzebują dodatkowego opakowania – podkreśla Wojciech Banaszak, starszy kierownik operacyjny w centrum logistycznym Amazon w Sadach k. Poznania.

Dzięki temu, od 2015 roku Amazon zmniejszył średnią wagę opakowań na przesyłkę o 41 proc. i wyeliminował ponad 2 mln ton materiałów opakowaniowych, wykorzystując w dużej mierze surowce, które nadają się do recyklingu i mają mniejszy ślad węglowy. Dodatkowo, w ciągu ostatnich pięciu lat algorytmy Amazon zmniejszyły zużycie pudeł z tektury falistej o ponad 35 proc. To nie wszystko, bo firma wdraża jednocześnie w kolejnych europejskich krajach, w tym w Polsce, model SIPP [Ships in Product Packaging], zakładający wysyłkę produktów bez dodatkowego opakowania Amazon.

Kolejnym, równie ważnym wyzwaniem, które przed sobą stawia Amazon, jest zasilanie wszystkich operacji i procesów w 100 proc. energią odnawialną. Firma jest na dobrej drodze do jego osiągnięcia do 2025 roku, czyli pięć lat przed pierwotnie planowanym terminem. W 2022 roku już 90 proc. energii elektrycznej zużywanej przez Amazon pochodziło z odnawialnych źródeł energii. Obecnie Amazon jest światowym liderem w korporacyjnych zakupach odnawialnych źródeł energii z jednocześnie ponad 400 własnymi projektami solarnymi i wiatrowymi. W 2023 r. firma dokonała również znaczących inwestycji w technologię wydobywania CO2 z atmosfery.

Amazon z roku na rok przyspiesza realizację ambitnej polityki prośrodowiskowej. Dotyczy to zarówno rozwoju usług dla klientów, którzy jak podkreśla firma, są zawsze w centrum jej uwagi, ale także przedsiębiorców, którzy odpowiadają za 60% globalnej sprzedaży na Amazon oraz instytucji z którymi współpracuje przy tworzeniu sprzyjających warunków i regulacji prawnych będących zachętą dla kolejnych inwestycji w kraju. Jak wynika z raportu Keystone – niezależnej firmy konsultingowej – kwota, którą Amazon przeznaczył na rozwój w Polsce od 2012 roku, przekroczyła 20 mld zł. Przyczyniło się to do wzrostu polskiego PKB o ponad 24 mld zł. Mimo dynamicznej sytuacji makroekonomicznej, Amazon od ponad 10 lat pogłębia współpracę transatlantycką, lokując nad Wisłą kolejne miliardowe przedsięwzięcia. To m.in. inwestycje w infrastrukturę, którą tworzy dziesięć centrów logistycznych, biura i ośrodki naukowo-badawcze, ale przede wszystkim w ludzi - łącznie ponad 15 mld zł na wynagrodzenia w latach 2012-2022.

Amazon działa na całym świecie, ale mocno podreśla swój udział i zaangażowanie w rozwój e-commerce i działania na rzecz MŚP na terenie Unii Europejskiej, gdzie zatrudnia ponad 150 000 stałych pracowników. Jednocześnie wskazuje znaczenie jednolitego rynku europejskiego dla zapewnienia zrównoważonego wzrostu gospodarczego, wykwalifikowanych miejsc pracy, przyspieszenia innowacji i rozwoju najnowocześniejszych zielonych technologii.

- Od momentu, gdy klient kliknie "Kup teraz", do chwili, gdy paczka dotrze do jego domu, mamy zespoły naukowców i inżynierów pracujących nad tym, aby proces ten był bardziej zrównoważony. W naszych studiach produkcyjnych ograniczamy zużycie paliw kopalnych, wdrażając generatory akumulatorowo-elektryczne, wykorzystując podczas produkcji zasilanie energią słoneczną i obsługując plany filmowe pojazdami elektrycznymi. W AWS pomagamy klientom zmniejszyć ich wpływ na środowisko, oferując zaawansowane rozwiązania technologiczne, w tym centra danych czy przetwarzanie danych w chmurze, które zmniejszają zużycie energii i emisję dwutlenku węgla – przekonuje Marco Reissig, Country Manager Amazon.pl

W tym miejscu warto zadać sobie pytanie - jak wyglądałby zielony jednolity rynek UE? Przede wszystkim zapewniałby silny udział MŚP dzięki jasnym i osiągalnym dla dużych i małych firm przepisom, prowadząc tym samym do zwiększenia liczby innowacyjnych ekologicznych produktów i usług. To z kolei zaowocuje przyspieszonym wzrostem inwestycji w energię odnawialną, wspieraną przez zmodernizowane i inteligentne sieci elektroenergetyczne. Zwiększy się również tempo wdrażania alternatywnej infrastruktury dla elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, a następnie zasilanie ich czystą energią. Na koniec rzecz, która wydaje się być kluczowa z perspektywy MŚP, czyli tworzenie regulacji środowiskowych na poziomie europejskim, a nie krajowym, aby każda mała firma, która chce sprzedawać produkt w całej UE, nie musiała rejestrować się w systemach recyklingu w każdym kraju, w którym prowadzi sprzedaż.

Materiał sponsorowany przez Kongres ESG Polska Moc Biznesu

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl