Amerykanie mówili: zbudujcie tę drogę. Potrzeba miliardów. Jest szansa

"Jest szansa, ale nie ma pewności" - tak w nieoficjalnych rozmowach Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej odnosi się do zapowiedzi Władysława Kosiniaka-Kamysza, by strategicznie ważną drogę, łączącą Port Gdynia z południem kraju, dofinansować z KPO. Nieoficjalnie wiadomo, że sprawa ma być zbadana pod kątem ewentualnych wpływów rosyjskich.

Na budowę 8-kilometrowego odcinka od Portu Morskiego w Gdyni do Na budowę 8-kilometrowego odcinka od Portu Morskiego w Gdyni do S7 potrzeba ponad 4 mld zł
Źródło zdjęć: © PAP | Rafał Guz
Tomasz ŻółciakGrzegorz Osiecki

W środę minister obrony narodowej na antenie Polsat News odniósł się do wtorkowych ustaleń money.pl, w których opisywaliśmy przypadek "Drogi Czerwonej" - budowy połączenia drogowego Portu Morskiego w Gdyni z drogą ekspresową S7, umożliwiającego zwiększenie zdolności przeładunkowych i transportowych portu, w tym przede wszystkim sprawne przemieszczenie wojsk i sprzętu.

Droga Czerwona
Droga Czerwona © money.pl

Droga, choć uznawana za strategiczną m.in. ze względów militarnych, od lat nie może powstać i to mimo że już w 2017 roku wojsko amerykańskie naciskało na realizację tej inwestycji z uwagi na możliwość szybkiej relokacji sprzętu wojskowego i personelu.

Sprawa budzi tyle wątpliwości w obozie rządzącym, że szef sejmowej komisji ds. służb specjalnych Marek Biernacki (PSL-Trzecia Droga) chce, by przyjrzała się jej speckomisja badająca wpływy rosyjskie w Polsce.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Odwiedziliśmy schron w Białymstoku. "Jeden z lepiej utrzymanych"

Władysław Kosiniak-Kamysz deklaruje, że w trybie pilnym szuka finansowania dla "Drogi Czerwonej". Jak informowaliśmy, w lutym pisał w tej sprawie do ministra finansów Andrzeja Domańskiego. Na budowę 8-kilometrowego odcinka potrzeba ponad 4 mld zł.

To jest strategiczna inwestycja, która powinna być zrealizowana 10 lat temu. To ważny i bardzo drogi element związany z bezpieczeństwem. Pojawia się szansa, że ta inwestycja zostanie zrealizowana z pieniędzy europejskich, z KPO - mówił szef MON w środę na antenie Polsat News.

Potrzebne 4 mld zł. "Jest szansa, ale nie ma pewności"

Furtka do pozyskania pieniędzy z KPO pojawia się przy okazji tworzenia nowego Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności (FBiO). To tam Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) przesunęło 26 mld zł z puli preferencyjnych pożyczek, która wcześniej przypisana była samorządom realizującym "zielone inwestycje" (tzw. Zielona Transformacja Miast).

Wciąż trwają jednak negocjacje z Komisją Europejską, by ostatecznie zatwierdzić te zmiany. Dlatego rozmówca z MFiPR bardzo ostrożnie podchodzi do zapowiedzi Kosiniaka-Kamysza.

Za wcześnie decydować o konkretnych projektach. Tak jak mówi Kosiniak - jest szansa, ale nie ma pewności - przyznaje rozmówca z resortu. Wskazuje też na rozpięty w czasie harmonogram uruchamiania nowego funduszu na obronność.

Wpierw musi nastąpić uzgodniona z KE rewizja polskiego KPO, co powinno się stać do 20 czerwca. Na tej podstawie przygotowany zostanie projekt ustawy, a pierwsze nabory na projekty dofinansowane z FBiO mogłyby ruszyć najwcześniej na jesieni.

MON zdaje sobie sprawę z tych ograniczeń. - Jesteśmy na etapie negocjacji z Komisją w sprawie zakresu finansowania z FBiO. Obecnie tworzymy ramy tych rozmów, określając, jakie typy projektów mogą kwalifikować się do dofinansowania. Nie zajmujemy się jeszcze konkretnymi inwestycjami, te będą wybierane w ramach procedury konkursowej prowadzonej przez wybrany podmiot - mówi Maciej Samsonowicz, doradca szefa MON, zasiadający w komitecie sterującym FBiO.

Wydaje się jednak, że ze względu na priorytet, jakim jest obronność oraz projekty o podwójnym zastosowaniu (dual use), takie przedsięwzięcia jak 'Droga Czerwona' czy inne inwestycje kluczowe dla mobilności wojsk własnych i sojuszniczych mają duże szanse na uzyskanie co najmniej częściowego wsparcia finansowego - podkreśla Samsonowicz.

Pierwszą okazją dla Kosiniaka-Kamysza, by zacząć ostrzej lobbować w sprawie finansów dla "Drogi Czerwonej" będzie kolejne posiedzenie komitetu sterującego FBiO z udziałem przedstawicieli kilku innych ministerstw. Z naszych ustaleń wynika, że najbliższe spotkanie planowane jest na poniedziałek. Dyskutowane ma być m.in. stan rozmów z Komisją Europejską, ramy kwalifikacyjne projektów pozgłaszanych wstępnie przez resorty, zapotrzebowanie ministerstw i kierunki działań, a także sposób podziału 26 mld zł z funduszu (m.in. ile na część kapitałową, ile na pożyczki, ile z nich powinno być umarzalne itd.).

Droga miała być, a nie ma

Kosiniak-Kamysz w Polsat News przyznał, że "Droga Czerwona" to "strategiczna inwestycja, która powinna być zrealizowana 10 lat temu". Dziś w obozie rządzącym nietrudno usłyszeć opinie, że wokół inwestycji, a konkretnie tempa jej realizacji, pojawia się wiele znaków zapytania. 

O projekcie "Drogi Czerwonej" mówi się co najmniej od 2013 roku. To wtedy Unia Europejska przyjęła wytyczne w sprawie tzw. transeuropejskiej sieci transportowej (tzw. sieć TEN-T). Na kanwie unijnego rozporządzenia podjęto prace nad korytarzem transportowym Bałtyk-Adriatyk, którego jednym z elementów był właśnie port w Gdyni wraz z odpowiednią infrastrukturą drogową.

Wtedy zakładano, że "Droga Czerwona" zostanie ukończona w 2021 roku. Ale w 2017 roku projekt został wykreślony z listy projektów z powodów formalnych. Aktualnie o projekcie dyskutują różne podmioty - MON, MFiPR, GDDKiA, miasto Gdynia, zarząd Portu Gdynia, a nawet spółka CPK (z racji że połączenia drogowe są elementem całego projektu dotyczącego lotniska w Baranowie). Realizacja pierwszego odcinka miałaby nastąpić dopiero w okolicach 2032 roku.

Przez ostatnie lata podejmowanych było ileś decyzji w tej sprawie. Wszyscy udawali, że ta droga jest potrzebna, ale niewiele robiono, ciągle było jakieś 'ale'. Dlaczego do dziś nie ma zabezpieczonej na to kasy, skoro w MON są analizy, że to jest niezbędna inwestycja, pomorscy samorządowcy domagali się tej drogi? Dlaczego kilka lat temu ustawowo zarezerwowano na ten cel 2 mld zł, a nigdzie tych pieniędzy w budżecie nie widać? - pyta nasz rozmówca z obozu rządzącego.

Brak tej drogi w obecnej sytuacji może się okazać kłopotliwy z militarnego punktu widzenia. - Bez tej drogi port w Gdyni nie pełni dziś funkcji dual use i mamy tylko Świnoujście - przekonuje. Inny rozmówca dodaje: - Zamiast zająć się udrożnieniem komunikacji gdyńskiego portu z resztą kraju, w tym czasie rząd budował Via Carpatię, która obsługuje porty w Kłajpedzie, Królewcu i w Rydze.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że są spore szanse, że tematem "Drogi Czerwonej" zajmie się speckomisja gen. Jarosława Stróżyka badająca wpływy rosyjskie. - Jestem przekonany, że tą sprawą zajmą się i komisja i polskie służby, do których również skierowałem "do wiadomości" swoje pismo - mówi nam szef sejmowej komisji ds. służb specjalnych Marek Biernacki.

Tomasz Żółciak i Grzegorz Osiecki, dziennikarz money.pl

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025