Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MAB
|
aktualizacja

Autostrady bez opłat. Premier mówi, ile to będzie kosztować budżet

50
Podziel się:

Po tym, jak PiS ogłosił nowe obietnice wyborcze, kluczowe pytanie, jakie stawiano brzmiało: ile to będzie kosztować budżet państwa. Rząd zapewnia, że pieniądze się znajdą. Jak duże? Zwolnienie z opłat kierowców na pierwszych odcinkach autostrad to - według rządu - koszt co najmniej 200 mln zł.

Autostrady bez opłat. Premier mówi, ile to będzie kosztować budżet
Rząd przyjął projekt dotyczący zniesienia opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA. Projekt jest już w Sejmie (Agencja Wyborcza.pl)

W ubiegły weekend prezes PiS Jarosław Kaczyński na konwencji programowej tej partii zapowiedział nowe propozycje wyborcze. Wśród nich zwolnienie z opłat za autostrady.

Co się kryje za tą obietnicą? Zniesienie opłat tak, ale nie na wszystkich autostradach, nie od razu i nie dla wszystkich kierowców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Skutki rozdawnictwa. Członek RPP alarmuje: tego progu nie wolno nam przekroczyć

Bezpłatne będą dwa odcinki autostrad GDDKiA

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym zakłada rezygnację z opłat za przejazd autostradami, ale tylko tymi, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o odcinki A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.

Płacić za przejazd nie będą musieli kierowcy pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, czyli samochodów osobowych oraz motocykli.

Nadal pobierana będzie opłata elektroniczna od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów. Projekt został przyjęty przez rząd w środę, a w piątek trafił do Sejmu.

Autostrady bez opłat. Od kiedy i które?

Od 1 lipca te autostrady, którymi zarządza GDDKiA, mają być zwolnione z opłat całkowicie. Później rząd ma rozpocząć negocjacje dotyczące autostrad prywatnych. Premier Morawiecki mówił w sobotę, że rozmowy z koncesjonariuszami mają zostać przeprowadzone w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy.

Pracujemy nad tym, wymaga to negocjacji. Zleciłem ministrowi infrastruktury pilne prace przy tym temacie - poinformował szef rządu.

Przekazał też, że zwolnienie z opłat kierowców na pierwszych odcinkach autostrad to koszt ok. 200 mln zł dla budżetu państwa lub "może trochę więcej", a zależeć to będzie od analiz ruchu drogowego.

- Kolejne odcinki to kolejne kilkaset milionów złotych. Gdyby chcieć również zwolnić z opłaty Autostradę Wielkopolską, ten odcinek od Konina do Nowego Tomyśla i Nowy Tomyśl-Świecko to będą kolejne setki milionów złotych. Będziemy negocjowali z koncesjonariuszami - powtórzył Mateusz Morawiecki.

W uzasadnieniu wspomnianego projektu nowelizacji wskazano, że po rezygnacji z odpłatności autostrad od samochodów osobowych przychody z opłat skurczą się o ok. 230 mln zł średniorocznie w perspektywie 10 lat.

Kilka dni temu "Rzeczpospolita" pisała, że realizacja pomysłu PiS dotyczącego zniesienia opłat za autostrady może być niezwykle kosztowna. Dziennik szacował, że wykup czy wywłaszczenie koncesjonariuszy samej trasy A2 kosztowałby budżet kilkanaście miliardów złotych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(50)
Można proście...
11 miesięcy temu
Budowa i utrzymanie wszystkich dróg kosztuje. Autostrady nie są tu wyjątkowe, to trochę absurdalne, że jedne drogi są płatne, a inne nie. Pobór opłat w obecnej formie również kosztuje bardzo dużo. Uproszczenie opłat do podatku drogowego/winiet dla obcokrajowców może załatwić wszystkie problemy na raz: Pieniądze na utrzymanie będą płacić kierowcy, a nie wszyscy podatnicy. Zamiast dziesiątek transakcji rocznie (dla pojedyńczego stałego użytkownika autostrad) - jedna opłata na dłuższy termin. Nie będzie sensu omijać autostrady, by zmniejszyć koszt podróży, a wiele miejscowości uwolni się od zbędnego ruchu tranzytowego kierowców omijających opłaty. Brak sztucznych przeszkód na drodze w postaci bramek również polepszy jakość podróży
he he he
11 miesięcy temu
to teraz pomnozmy to razy 10 i bedziemy blizej realnego kosztu
skorpionnek
11 miesięcy temu
a za rok powiedzą nie dogadaliśmy się z konsorcium i dalej płacicie - skąd to znam?
Soplica
11 miesięcy temu
Darmowe autostrady budżet nie będzie stratny a wręcz zyska . Będzie tak autostrada darmowa , ale na niej ustawią swoich miernych biernych ale wiernych policjantów i będą sypali mandatami po 4 - 5 tyś nie dosyć że się zwróci ale będą jeszcze z czego kraść
Adrian
11 miesięcy temu
Jeżeli rząd twierdzi, że to 200 mln, to trzeba założyć minimum na poziomie 600 mln.
...
Następna strona