Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MWL
|
aktualizacja

Będą dopłaty do stacji ładowania aut elektrycznych i tankowania wodoru

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
14
Podziel się:

W styczniu ruszy nabór wniosków do programu wsparcia rozbudowy infrastruktury ładowania aut elektrycznych i tankowania wodoru. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy na niego 870 mln zł. Jak ocenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności, bez rozwoju sieci ładowarek, ani rusz.

Będą dopłaty do stacji ładowania aut elektrycznych i tankowania wodoru
Brak stacji ładowania aut elektrycznych hamuje rozwój elektromobilności w Polsce. (Adobe Stock, ©Michael Flippo - stock.adobe.com)

Według Licznika Elektromobilności PSPA i PZPM na koniec listopada w Polsce zarejestrowanych było ponad 35,2 tys. samochodów z napędem elektrycznym, z czego 49 proc. to pojazdy wyłącznie elektryczne (PHEV). Pozostałe 51 proc. to hybrydy plug-in.

Pod koniec ubiegłego miesiąca w Polsce funkcjonowało nieco ponad 1,8 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3,5 tys. punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

Zdaniem prezesa PIRE dziś brak infrastruktury to najważniejszy hamulec rozwoju rynku elektromobilnego w Polsce.

- Uważamy, że powinniśmy się skupić na budowie, nazwijmy to, stacji benzynowych dla samochodów elektrycznych, hubów ładowania, szczególnie w miastach, na obrzeżach miast tak, żeby można było korzystać swobodnie z samochodu elektrycznego w zasadzie przez każdą grupę, która tego potrzebuje, i biznes, który nie może czekać kilku lub kilkunastu godzin na to, aż auto się naładuje - mówi Krzysztof Burda w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.

- Powinniśmy zacząć od największych miast. One mają największy potencjał, jeśli chodzi o zakupy nowych pojazdów, ale też największy potencjał korzyści z wdrażania elektromobilności: pozbywamy się emisji spalin, hałasu. W następnym kroku na pewno to wszystko trafi też do mniejszych miast.

Zobacz także: EVS32: w przyszłości auta elektryczne będą oddawać prąd do sieci

Dopłaty do stacji ładowania samochodów elektrycznych. Program NFOŚiGW

Rozbudowa sieci ładowarek ma znacząco przyspieszyć dzięki programowi NFOŚiGW, który 7 stycznia 2022 r. uruchomi nabór wniosków. Z bezzwrotnych dotacji będą mogły skorzystać:

  • samorządy,
  • firmy,
  • spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe
  • rolnicy.

Do rozdysponowania jest kwota 1,87 mld zł, z czego 1 mld zł zostanie przeznaczony na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł - na same ładowarki i stacje wodoru. Zgodnie z założeniami powstać ma sieć 17 tys. punktów ładowania oraz 20 stacji wodoru.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(14)
OUTL Phev
9 miesięcy temu
Phev to nie sa samochody wylacznie elektryczne. PHEV sa to hybrydy z mozliwoscia doladowywania ze zrodel zawnetrznych
Emeryt
2 lata temu
Rozumiem że to kolejny wymysł geniusza z Brukseli Timermansa.Komu teraz będą nabijali kasę,bo do tej pory putinowi?
gucio
2 lata temu
to tylko na razie ,potem sami bedziecie plakac i placic.....
morawiecki
2 lata temu
defraudacja+ postępuje.
obserwator
2 lata temu
A z jakiej racji ! Coś te ładowanie jest bardzo toksyczne . Przecież u nas prąd się produkuje z węgla. To nie jest tak że 100% załadowanego prądu odzyskamy . Wyprodukowanie takiej ilości prądu z węgla do załadowania jednego auta bardzkiej jest toksyczne niżeli tradycyjny silnik spalinowy. Jak widać to Marks w zielonej kominiarce