Dopłaty do aut elektrycznych. Były obietnice, jest kubeł zimnej wody

Zaledwie 344 osoby złożyły wnioski o dopłaty do zakupu elektrycznych samochodów. Jak podaje dziennik.pl, winne są ograniczenia i procedury, które zniechęcają potencjalnych klientów.

elektrykDopłaty do elektryków. Małe zainteresowanie.
Źródło zdjęć: © GZM | pixabay.com
oprac.  WZ

Jak pisze dziennik.pl, największą popularnością cieszył się program "Zielony Samochód", który procedur miał najmniej.

Początkowo zakładano, że skorzysta z niego 2 tys. osób. Wpłynęły 262.

W programie eVan było 81 zgłoszeń na 6,6 mln zł. Program Koliber - przeznaczony dla taksówkarzy - w zasadzie w ogóle się nie odbył, bo zgłosiła się jedna osoba.

Jazda autem spalinowym tańsza od elektrycznego. "Realia rynku. To było do przewidzenia"

Jak podaje dziennik.pl, niskie zainteresowanie dopłatami to wynik przede wszystkim skomplikowanych procedur i ograniczeń.

Skierowany do osób fizycznych program "Zielony Samochód" pozwalał na otrzymanie 18 750 zł dotacji, ale nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych. Przy czym cena samochodu nie mogła być wyższa niż 125 tys. zł.

Na tym nie koniec. Właściciel nowego, elektrycznego auta musiał podpisać z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę, w której zobowiązuje się do użytkowania auta przez co najmniej 2 lata i przejedzie nim minimum 20 tys. kilometrów.

Do tego dochodzi obowiązkowa cesja ubezpieczenia na NFOŚiGW i konieczność umieszczenia na samochodzie specjalnej naklejki z informacją o dofinanansowaniu zakupu.

– Wszystkie trzy programy dopłat uruchomione w czerwcu przez NFOŚiGW (Zielony samochód, e-VAN, Koliber) traktowane są jako pilotaże. Doświadczenia – zarówno od strony warunków wsparcia jak i logistyki wdrażania – zostaną wykorzystane przy pracach nad kolejnymi naborami. NFOŚiGW pracuje nad ich ewaluacją, ewentualnymi usprawnieniami i modyfikacją warunków – mówi "Dziennikowi" Donata Bieniecka, szefowa wydziału promocji i komunikacji społecznej NFOŚiGW.

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem