Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MWL
|

Droga ekspresowa S1: Budimex dokończy odcinek Mysłowice-Bieruń

3
Podziel się:

Odcinek drogi ekspresowej S1 Mysłowice-Bieruń zostanie dokończony przez Budimex. Firma ta wygrała przetarg na projekt i budowę fragmentu trasy S1. Koszt zadania to ponad 489 mln zł. Jest to jeden z dwóch rozstrzyganych przetargów, które zmierzają do domknięcia całego nowego przebiegu tej drogi ekspresowej między Mysłowicami i Bielskiem-Białą.

Droga ekspresowa S1: Budimex dokończy odcinek Mysłowice-Bieruń
GDDKiA wykluczyła ofertę chińskiego wykonawcy. (Zdj. ilustracyjne) (Adobe Stock, ©Anton Gvozdikov - stock.adobe.com)

Nowy przebieg drogi S1 w woj. śląskim wytyczono od Mysłowic po Bielsko-Białą i podzielono na cztery odcinki realizacyjne (trzy obejmują zasadniczy przebieg trasy, jeden to odchodząca od niej obwodnica Oświęcimia). Umowy na dwa odcinki zasadniczego przebiegu drogi S1 i obwodnicę Oświęcimia podpisano po przetargach w 2021 roku.

Sytuacja skomplikowała się na odcinku od Mysłowic do węzła Oświęcim (blisko 13 km) wraz z obwodnicą Bierunia (ponad 2 km). GDDKiA zdecydowała się bowiem wykluczyć z przetargu najtańszą ofertę firmy China State Construction Engineering Corporation, a następnie – po orzeczeniach Krajowej Izby Odwoławczej i sądu – unieważnić postępowanie.

Zobacz także: Remont torowiska w Pabianicach. Zaskakujące odkrycia wydłużają prace

Budowa drogi S1. Przetarg na odcinek Mysłowice-Bieruń

Następnie odcinek Mysłowice-Oświęcim podzielono na dwa zadania: odcinek I/A Bieruń-Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia oraz odcinek I/B Mysłowice Kosztowy II - Bieruń. Początkowo, wiosną br., Dyrekcja próbowała zamówić pierwsze z nich z wolnej ręki, jednak po kolejnym orzeczeniu KIO także to postępowanie zostało unieważnione. Następnie rozpisano dwa standardowe przetargi.

Większy z nich dotyczy odcinka I/B Mysłowice Kosztowy II - Bieruń. Przy budżecie GDDKiA 521,6 mln zł, ofertę z najniższą ceną, 465,5 mln zł złożyła firma Polaqua. Kolejne pod względem ceny oferty zaproponowały Budimex - 489,2 mln zł i Strabag – 490,7 mln zł. Jak wynika z sobotniej informacji na facebookowym profilu GDDKiA, za najkorzystniejszą została uznana oferta Budimeksu.

Przetarg ten dotyczy zaprojektowania i budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości 10 km wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.

Na początku października wybrano już wykonawcę w przetargu na fragment Bieruń-Oświęcim. Spłynęło dziewięć propozycji. Przy kosztorysie 239,6 mln zł wybrano najtańszą ofertę o wartości 212,7 mln zł, którą złożyła firma Strabag.

Zakres tego zadania obejmuje zaprojektowanie i budowę 2,9-kilometrowej drogi S1 z dwukilometrowym odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i 1,2-kilometrowym łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) między węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Budowa tych połączeń z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. zbiegłaby się z oddaniem do ruchu trasy S1 od węzła Oświęcim do Bielska-Białej i skomunikowałaby je z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44.

Droga ekspresowa S1. Przebieg na Śląsku i w Małopolsce

Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka–Zwardoń.

Aby dokończyć arterię potrzebne są m.in.: przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km – we wrześniu ub. roku podpisano umowę) i przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie).

Kolejna część S1 powstaje w formule "projektuj i buduj" w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą (obwodnica Oświęcimia i dwa odcinki na południe od niej w perspektywie 2023 r.; odcinek Mysłowice–obwodnica Oświęcimia najprawdopodobniej później).

Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu. Powstają tam m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m oraz kilka estakad. Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie liczącego 8,5 km odcinka podpisano w październiku 2019 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(3)
PPP
12 miesięcy temu
Ta niteczka zrujnuje spokojne życie wielu mieszkańców spokojnych, w zasadzie wiejskich rejonów. Nie ma to jak śliczny domek z ogródkiem obok trasy szybkiego ruchu :) A po co? Żeby jakieś tam zachodnie firmy wygodniej jeździły tam i z powrotem nabijając sobie garnuszek a tu nawet nie płacąc uczciwych podatków.
JMK
rok temu
Dalszy ciąg rugowania Chińczyków z rynku. Na A2 pod Warszawa przed EUR 2012 tylko jedna firma była gotowa sprzedawać im kruszywo. Totalna zmowa debili - dostawców. Inna firma STECOL z Warszawy została dwa razy wywalona po wygraniu przetargów. Trzecim razem dali jej S 14 po zachodniej stronie Łodzi. Róbcie tak dalej tylko pamiętajcie - każdy kij ma dwa końce a Chiny to nie Białoruś. W międzyczasie bierzcie do budowy Włochów- przekrętów. Dobrze płacą pod stołem co?
fsmg
rok temu
Bielsko-Białą, nie Bielskiem-Białą.