Dziennik podaje, że w 2024 r. deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy 530 tys. m kw. powierzchni handlowej, co jest najlepszym wynikiem od 2015 r., kiedy nowa podaż wyniosła ok. 700 tys. m kw. – wynika z danych międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield (C&W).
Budują nowe galerie
"Uwzględniając zamknięcia obiektów, baza powierzchni handlowych w 2024 r. zwiększyła się o 481 tys. m kw., ponieważ 49 tys. m kw. zniknęło z rynku" – powiedziała gazecie Ewelina Staruch, starszy analityk w firmie Cushman & Wakefield.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak zaznaczyła, sam IV kwartał przyniósł zakończenie budowy dwunastu parków handlowych zlokalizowanych zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 tys. mieszkańców.
"Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już ok. 16,8 mln m kw." - wyjaśniła Staruch.
Jak podaje "PB", średnia odwiedzalność w centrach handlowych w przeliczeniu na jeden obiekt w 2024 r. wyniosła ok. 410 tys. klientów i odpowiadała średniej z 2023 r. Natomiast średnie obroty najemców centrów handlowych przekroczyły 1050 zł netto na m kw. i były nominalnie średnio wyższe o ok. 4,5 proc niż rok wcześniej.
Coraz mniej klientów w galeriach
W trzecim kwartale 2024 roku ruch w galeriach handlowych spadł o blisko 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. W tym samym czasie zmniejszyła się liczba unikalnych klientów – o prawie 10 proc. Klienci spędzają też na zakupach mniej czasu.
Jak wynika analizy firmy Proxi.cloud spadki w ruchu odnotowano we wszystkich województwach, najmniejsze – w woj. świętokrzyskim – o 4,7 proc., woj. mazowieckim – o 5,5 proc., a także woj. opolskim – o 8,4 proc. Natomiast ruch w galeriach spadł najbardziej na Podkarpaciu (21,3 proc.), Warmii i Mazurach (20,5 proc.) i Podlasiu (18,1 proc.).