Flotowe e-auto: korzyści i przywileje

Elektryfikacja floty, nawet najmniejszej, jeszcze kilka lat temu była niemal niewykonalna. Nie było z czego wybierać, nie było gdzie ładować, a banki i leasingodawcy nie potrafili oszacować kosztów eksploatacji ani spadku wartości. Dziś główne bariery rozwoju rynku (oferta i infrastruktura) przestają mieć znaczenie. Firmy mogą korzystać z zalet służbowych e-aut.

Obraz
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
impact

Samochody elektryczne są trwałe i tanie w używaniu. Klocki hamulcowe zużywają się znacznie wolniej, nie trzeba uzupełniać i wymieniać oleju, baterie są objęte gwarancją producentów na co najmniej 5 lat lub 150 tys. kilometrów. Koszty energii do zasilania są niższe, niż koszty benzyny. Według obliczeń Volkswagen Group Polska przejechanie 100 km spalinowym Golfem TSI kosztuje 32,76 zł, natomiast elektrycznym e-Golfem ładowanym w domu lub w biurze - 8,63 zł (w taryfie nocnej nawet 6,43 zł). Ładowanie w stacjach jest porównywalne z tankowaniem benzyny, ale operatorzy starają się o tzw. e-taryfę, co obniży koszty do poziomu “domowego”.

(W powyższym porównaniu przyjęto średnie zużycie 6,3 l benzyny i 15,7 kWh/100 km, cenę benzyny 5,20 zł/l oraz cenę energii 0,55 zł/kWh w taryfie standardowej i 0,41 zł/kWh w taryfie nocnej).

Zachętą do używania e-aut (nie hybryd) są też przywileje dla kierowców. Póki co nieliczne, ale przydatne. Po pierwsze, kierowcy nie płacą w strefach płatnego parkowania. Po drugie, mogą jeździć buspasami. Możliwość ominięcia korka w godzinach szczytu naprawdę robi różnicę. Trzeci przywilej - możliwość wjazdu do tzw. strefy czystego transportu - jest na razie teoretyczny, bo brak takich stref.

W wielu krajach aby pobudzić sprzedaż elektrycznych aut wprowadzane są zachęty. W Polsce wciąż trwają prace nad takim rozwiązaniem. Tam gdzie są preferencyjne warunki zakupu, wyraźnie widać wzrost sprzedaży. Liderem w Europie jest Norwegia, która od lat 90. prowadzi spójną politykę elektryfikacji transportu. Na subsydiowanie elektrycznych aut zdecydowały się m.in. Niemcy, Holandia czy Rumunia.

Chcąc używać e-auta powinniśmy się od razu zastanowić, gdzie, kiedy i jak będziemy je ładować. Katarzyna Sobótka - Demianowska, dyrektor ds. rozwoju rynku elektromobilności w Polsce w ABB tłumaczy: “Decydując się na samochody elektryczne w firmach musimy mieć możliwość ich elastycznego wykorzystania. Lokalizacje ładowarek muszą obejmować: własny garaż, biura, publiczne parkingi, sklepy, galerie handlowe, aż po istniejące i nowe stacje paliw - huby ładowania”.

Najlepsze dla żywotności baterii jest tzw. wolne ładowanie, nawet ze zwykłego gniazdka w garażu. Całonocne ładowanie wystarcza na około 130 km jazdy. Jeśli nie wybieramy się w dłuższą podróż, mało kto przejedzie tyle kilometrów w jeden dzień. W takim wypadku samo gniazdko wystarczy, nie potrzeba montować wallboxa, którzy przyspiesza ładowania. Jeśli mamy większą flotę, potrzebującą większego zasięgu (ale nadal w okolicach siedziby), możemy postawić szybką ładowarkę, do której auta będą podjeżdżać na 30-40 minut.

Jeśli firmowe samochody będą jeździć na dalszych trasach, można wyposażyć pracowników w karty do sieci ładowania. W tej chwili w Polsce jest ponad 750 stacji ładowania (w tym niemal 250 szybkich) i ta liczba rośnie. Ładowarki są m.in. we wszystkich większych miastach i na części głównych dróg. Dalsza podróż wciąż wymaga planowania, ale można już pokonać większość typowych tras “biznesowych” (nieco gorzej jest z “turystycznymi”).


Niższe koszty eksploatacji powodują, że zakup samochodu elektrycznego - mimo ceny wyższej od spalinowego - może się zwrócić szybciej. Badanie przeprowadzone w 2019 roku przez PSPA, któremu został poddany Volkswagen e-Crafter, wykazało, że e-auto może zwrócić się już po 5 latach, a w większości przypadków czas, po jakim auto już tylko zarabia wynosi 7 lat. Wiele zależy od tego, jak i kiedy będzie ładowane.

Zdaniem prezesa Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), Marcina Korolca ( to właśnie drobne przywileje i niskie koszty eksploatacji spowodują rozwój elektrycznych flot: “Możliwość jazdy buspasami czy darmowego parkowania pozwoli docenić zalety elektrycznych aut. Jednak najważniejsze przed nami. Niebawem pojawią się regulacje, które wyeliminują samochody spalinowe z centrów miast i tylko firmy posiadające elektryczne pojazdy będą mogły realizować dostawy”. Koncerny i instytucje finansowe już dziś muszą pracować nad coraz lepiej dopasowaną ofertą dla przedsiębiorców.

Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą światowi liderzy technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. Dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 6 ścieżek tematycznych zgromadzą łącznie 150 mówców i ponad 5000 uczestników. Do Katowic przyjadą istotni dla branży politycy i menedżerowie z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm i instytucji związanych z sektorem mobility, jak: Volkswagen Group Polska, Volkswagen Financial Services, Volvo, Mercedes-Benz, Man, PKN ORLEN, Tauron, Mastercard, Olx, Grupa Azoty i ABB, a także Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe m.in. w dziedzinie zeroemisyjnych napędów, samochodów w sieci, nowych modeli biznesowych i rozwiązań dla smart city.

Przyjedź do Katowic i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility rEVolution’19!

Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega